Sprenger WH Ultra

Sv: Sprenger WH Ultra

Är nog mest skillnad på hur hästen upplever det i munnen. Jag tycker att det ridmässigt blir skillnad för att hästarna suger tag bättre i WH Ultra. Hade varianten med gummikula på Tetris som gärna släppte betten helt. Med det fick jag ett jättefint sug på gränsen att hon la sig lite mycket på det. Men det gjorde inget. Älskar dom betten!
 
Sv: Sprenger WH Ultra

Ja, jag har läst om gummikulan här på buke :D Men det bettet är inte anatomiskt väl? Har du ridit med det med "rulle"?

Hästen har gått med Dynamic RS med D-ringar i flera år nu och bara haft ett träns. Nu har han två träns och jag vill ha ett bett till varje. Dynamic RS får offras till tömkörningstränset medan jag försöker lära mig tömköra eftersom jag vet att han tycker det är helt okej.

Testar nu ett vanligt tredelat med små parerstänger (tror inte de påverkar) från Globus på det vanliga ridtränset. Vet inte om det är metallen eller den anatomiska formen (jag har inte erfarenhet av andra metaller annars men av den anatomiska formen och det är en sådan skillnad jag tycker mig känna igen nu) men det märks lite skillnad. Hästen upplever det lite skarpare, det funkar men jag vill nog ha ett annat som standardbett. Blir hand spänd/stark så släpper han detta bettet lättare och blir lite rädd om munnen och det sitter i lite längre än med Dynamic RS. Och att släppa bettet är det huvudsakliga problemet känns det som. Slipper gärna extraarbete med det :p Dessutom är det ju inte så trevligt att känna att hästen tycker bettet är lite läskigt i en spänd situation.

Funderar på om det finns något som kan komplettera, tror ändå på det där med att växla bett men har aldrig hittat mer än ett som funkar innan. Jag vill inte ha lösa ringar är typ enda kravet. Kanske ska testa Hööks anatomiska med D-ringar? Hmm.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Köpt ett nytt Sprenger WH Ultra Dynamic RS bett på nätet (horze.se). Inuti ringarna i mitten är det någon slags svart ”sörja”. Är...
Svar
3
· Visningar
1 428
Senast: Kenzo2019
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: Ace
·
Utrustning Rider min häat på ett tredelat bett med D-ringar. Behöver köpa ett bett till och var och klämde på ett Sprenger Dynamic RS med fasta...
2
Svar
22
· Visningar
6 943
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp