Sprengerbett - hur väljer man sort?

Sv: Sprengerbett - hur väljer man sort?

Sprenger är överskattat. Om jag var du så skulle jag köpa ett från Globus och göra något roligare för resten av pengen! :idea: :banana:

Håller jag inte med om, Jag kände stor skillnad när jag bytte från vanligt 3delat till ett sprenger som var 3 delat.

Att du får ett i rätt längd!

När du drar i bettet från ena sidan ska inget överskott sticka ut.

pinky skrev:
Att du får ett i rätt längd!

När du drar i bettet från ena sidan ska inget överskott sticka ut.
Nja. Problemen med "de billiga" betten, typ globus, hööks o dyl, är att de använder samma mittdel (på de tredelade) på alla betten. Det gör att de andra bitarna (från ringen till mittdelen) blir för korta i förhållande till mittdelen. Detta gör att skarvarna riskerar att hamna mot lanerna och skava. Proportionerna blir tokiga!
Har märkt på min häst att när det gäller tredelat av billigare modell bör hon ha en storlek större just pga detta....Trist, men sant! Raka och tvådelade, där är det en storlek mindre som gäller....

//Alice

Synd att de är så dyra grejor men de är bra.

Får jag fråga vilken storlek din häst drar?
Jag har nämligen själv tänkt köpa ett tre-delat av billigare varianten men blir ju givetvis osäker när du skriver det du skriver. (Min häst drar normalt 13,5) Givetvis beror det även på från mun till mun, men iaf.

Ztrawberry Zling skrev:
Får jag fråga vilken storlek din häst drar?
Jag har nämligen själv tänkt köpa ett tre-delat av billigare varianten men blir ju givetvis osäker när du skriver det du skriver. (Min häst drar normalt 13,5) Givetvis beror det även på från mun till mun, men iaf.
Menar du mig??? :confused:

//Alice

En stor nackdel sedan jag gått över till islänningar är att de ar inte så många bett i 9,5 och 10,5 :mad:

Ja ;)

jag tänkte mig inte för, utan svarade bara på tråden:
Ledsen för otydligheten.

Ztrawberry Zling skrev:
Ja ;)

jag tänkte mig inte för, utan svarade bara på tråden:
Ledsen för otydligheten.
Ok! ;)

Min häst har 10,5 på tvådelade och raka bett med fasta ringar (11,5 med lösa ringar) och de sitter perfekt. På det tredelade med fasta ringar vill hon ha 11,5, fast det sticker ut ordentligt ur mungipan. Om man jämför 10,5 och 11,5 ser man varför! Mittdelen är lika stor, medan delen som ska ligga över lanerna är mindre, så jag förstår att hon föredrar 11,5 för då slipper hon skarven på/mot lanen. Skulle jag också göra....

//Alice

Miss Sixty skrev:
Jag ska ha ett av dom tredelade meb vilket av dom och vad ska man tänka på när man väljer?

Jag jobbar lite då och då i en stor välsorterad hästbutik, där det självklart finns sprengerbett, det sägs att dom betterna är lite mindre i storlekarna, jag ville veta om det stämmde, så jasg tog med mig bett hem och testade på mitt halvblod, och ah då stämde det, hon behöver på andra bett 11,5 men på sprenger 12,5. :) men det e riktigt jäkla bra bett :P

Hur ser detta bettet ut?

Det kan ju inte stämma? Alla bett mäts ju på samma sätt och i centimeter, alltså är två lika stora bett alltid lika stora?

fel.......

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att Sprenger betten är jättebra! Mina hästar accepterar dem och är lugna i munnen.
40414_88_2.gif

40610.jpg

Det översta är ena hästens favorit, hon gillar fasta ringar bäst, men det andra funkar också bra!
Lycka till med bettköpet, de är verkligen värda sina pengar:D

Fast många bett är mätta mellan kanterna på hålen, inte mellan själva ringarna. Därför kan ett Globusbett som är märkt 9,5 cm i verkligheten passa i en 10 cm bred mun.

Kanske Sprenger mäter sina bett "rätt"?

Fast det har jag upplevt att Globus gör också. Alla mina bett är den storleken som jag köpt de som.

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa en Thermobar, men så ska man välja längd på kabel 2, 10 eller 20 meter Säkert en jättedum fråga men Hur ska man tänka...
Svar
6
· Visningar
282
Senast: Johannna1
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 195
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag söker tips på ryktsaker som inte skapar statisk elektrisitet. Det ska vara t.ex. ryktborstar i naturmaterial har jag läst men hur är...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka