Sprengers ledade stigbyglar med "offset eye"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 300
D

diny

Var in på Sprengers hemsida och såg att de hade ett par ledade stigbyglar med fästet för siglädret är samma som på islandsstigbyglar. Har sökt i svenska butiker men inte hittat dom. Någon som vet vart man får tag i dom och vad de kostar?

44234.jpg

Sv: Sprengers ledade stigbyglar med "offset eye"

altså jag har inte fattat det riktigt... varför ska man ha sådanna "spännen"??

själv är jag väldigt nöjd med mina vanliga sprenger!

Jag bara håller med pollan. Jag har islandsstigbyglar och i ärlighetens namn tror jag att dessa spännen ökar risken för skav av stiglädrena. Vet inte hur många gånger jag kännt mig nypt eller skavd på vaderna :s

Meningen med spännena är att stigbygeln ska vara i rätt position automatiskt - så att det inte blir samma vridning på stiglädrena och för att man lätt ska få in foten utan att behöva "fiska" lika mycket. Men som sagt misstänker jag att det är just detta som gör att mina stigläder nyper mina vader.

Ingdams har dem för runt 1500 kr. Tänkte också köpa ett par såna till mina åttioåriga knän..;)

Har tvärtom tyckt de nyper mindre och är expert på att tappa stigbyglarna när jag har ont i höfterna och då är det ett stort plus att hitta dom snabbt igen.

Har aldrig testat men fått tipset av flera som har fibromyalgi att de känns underbara.

*KL*

En sådan modell ökar säkerheten vid t.ex terrängritt eller liknande där en tappad stigbygel kan få allvarliga följder. En vanlig stigbygel måste man som sagt "trixa" med innan man kan få tillbaka foten, denna modell gör det mycket lättare att snabbt få in foten i stigbygeln och komma i rätt position igen. Tycker den verkar mycket bra, men har ingen egen erfarenhet av den!

Be en återförsäljare av Sprengers produkter ta hem stigbyglarna åt dig? I min närhet säljs Sprengers produkter t.ex. på Granngården, om din Granngården-butik också säljer deras produkter så kolla om de inte kan ta hem stigbyglarna åt dig.

Att jag inte tänkte på att titta i tyska butiker :idea: . Ibland kan man göra verkliga fynd men ska försöka flörta med någon som har liknande och testa först.

Stenbergs läder hade dem inne sist jag var där. Kostade lika mycket som de andra sprengerstigbyglarna. Ring och hör om de inte kan skicka mot postförskott eller liknande

Har ingen panik än men tackar för alla tips

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 562
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka