Spricka vid kronranden

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 759
E

Eeiram

Hej!

Min häst har fått en spricka i kronranden (precis där benet övergår i hov) på ena frambenet. Det är en några cm lång spricka och lite rött kött tittar fram. Hästen är lite öm när jag är där och pillar, men visar ingen hälta i någon gångart. Vad kan detta vara? Hur behandlar jag det?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Spricka vid kronranden

Hovböld? Min häst hade så en gång, var en böld som "spruckit" uppåt..

Ta ut hovslagaren!!!

Inte för att skrämma dig men....
Min häst fick en blödande hovspricka efter en hoppträning och blev blockhalt. Det blev 1 års vila innan han kom igång igen lite smått. Hovsprickan har nu efter 5 år med noga hovvård och en suverän hovslagare äntligen vuxit bort....

Inga mer höga hinder för min häst till hans förtvivlan... :angel:

Det kan också vara så att hästen har fastnat i nåt.Min häst som gick på lösdrift hade alltid blöta hovar vilket ledde till att kronranden blev mer känslig och mjuk.Min häst hade fastnat eller trampat sig själv över hoven vilket gjorde att hon fick en två cm lång rand/spricka över kronranden och en bit ner.
Hovslagare och vet sa att jag skulle låta hoven torka upp en vecka och tvätta med Jodopax varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 132
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 242
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka