Springer in i galopen!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare elinxelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 804
E

elinxelin

Hej!
Jag har ett problem med min travare, han springer in i galopen hur skumpit som hälst? Hur ska jag få detta tydligare? Galopen går fort och om man försöker lunga så blir det snabb trav.
Hoppas ni förstår hur jag menar, och att ni kan hjälpa mig på traven.? :confused:

Sv: Springer in i galopen!

Gör tydliga halvhalter!
Du får en mjukare galopp från start om hästen fattar galopp med bakbenen, likadant när du ska minska från galopp till trav eller från trav till skritt.
Förbered hästen på vad som komma skall genom att göra en halvhalt först!

Kan jämföras lite med att försöka landa ett flygplan med nosen alt. baken... :)

Lär hästen ta korrekta galoppfattningar, fördelaktigast på longerlina, träna saden galoppfattningar från skritt. Rid bara ett par steg, en halv volt, bryt av. Bromsa inte häten med tygeln utan sitt djupt i sadeln och slappna av.
Jur man lär dem fatta på lina har jag beskrivit i minst 132 trådar så du får leta lite, travare är ett bra sökord.

en häst kan aldrig bära sig själv + en ryttare om den inte är balanserad. För att uppnå fullständig balans krävs muskler. Travare har inte "ridmusklerna" naturligt, därför måste vi bygga dem, det görs bäst i skogen (över stock och sten) där ryggen aktiveras.

De övriga tipsen är superbra; hästen måste förstå vad halvhalten innebär. Fattningarna är också viktiga; galoppen blir inte bättre än vad fattningen är.

Hur ser balansen ut i skritt och trav? Om den inte är hundra så jobba med den ett tag till så den är ok i de lägre gångarterna först.

Precis som Mifellen skriver så kan INGEN häst galoppera i samling om den saknar nödvändiga muskler.

Och det får man snabbast genom att rida ut i skogen över stock och sten, och börjar från början i skritt.
Sen ökar man till trav vartefter musklerna kommer.

Personligen låter jag helt enkelt bli att galoppera överhuvudtaget innan hästen är musklad till det.
Och sen fattar jag alltid från skritt eller halt, då slipper man att hästen bara rusar framåt i snabbare och snabbare trav i stället för att fatt galopp på en gång.

Lycka till...

Du har fått bra tips av andra här hur du ska bygga upp din häst för galoppen. Vill bara tillägga att du ska vara jättenoga med hur du sitter (men det är du nog redan). HELT stilla överliv för att inte störa hästen med sitsen. Att först lära hästen kommandot "galopp" vid longering är också bra.

Köp en sulku till din häst som är gjord för att trava och dra en vagn. Varför köpa en körhäst när det finns ridhästar?

Solis skrev:
Du har fått bra tips av andra här hur du ska bygga upp din häst för galoppen. Vill bara tillägga att du ska vara jättenoga med hur du sitter (men det är du nog redan). HELT stilla överliv för att inte störa hästen med sitsen. Att först lära hästen kommandot "galopp" vid longering är också bra.
Inte bara helt stilla, utan rak också. :)
Många ökar farten pga att ryttaren lutar sig framåt i sadeln.

Varför vara som alla andra?
Varför lägga en helsickes massa pengar på ett korkat tråkigt halvblod för att rida i skogen på. (ja jag drar alla över en kam - precis som dig!)
Varför sitta och göra sig dum över att någon vill ha hjälp?

*troll troll* :angel: :D

till trådskaparen:
håller med om de flesta tips du fått! (eller, ja, alla tips skulle jag tro, har mest skummat ;))
jag fattar alltid från skritt på min medryttarhäst som är ridtravare. rider f.ö. mest i skritt (och galoppfattningar) eftersom hon haft (ofrivilligt) lång vintervila och jag vill att hon ska vara lydig och stark i skritten innan vi går över till traven, som lätt blir slängtravartrav.

rider endast galoppfattningar + ett par galoppsprång innan jag går ner till skritt igen, för att stärka, trav jobbast mest på lina eller töm eller korta korta sträckor under ryttare, så länge hon har balansen.

att hästen springer in i galoppen beror som så många andra sagt på svaghet/avsaknad av muskler, se till att hästen får de muskler den behöver så går det lättare!
lycka till! :)

Det är rätt!:D Varför ett dyrt välridet halvblod om man inte själv har så höga ambitioner att tävla och dylikt.

Till ämnet. Du har fått många bra kommentarer. Just i början för att snabbare lära travaren galloppfattning, vad det är man vill, har det alltid fungerat bäst för mig då jag haft annat hästekipage med mig som inte haft några svårigheter med att fatta galloppen:D . Jag har ridit efter den galopperande hästen, gjort halvhalter samtidigt som jag fattat galloppskänkeln och på något vis hjälpt hästen att gunga in i galloppen.

Polly_Mulle skrev:
Varför vara som alla andra?
Varför lägga en helsickes massa pengar på ett korkat tråkigt halvblod för att rida i skogen på. (ja jag drar alla över en kam - precis som dig!)
Varför sitta och göra sig dum över att någon vill ha hjälp?
Go Lena! :D :banana: :banana:

Tack för alla jättebra tips :) Ska lägga det på minnet!

Stackars dig som bara träffat på "korkade, tråkiga halvblod"! När det finns så många halvblod som är precis det motsatta....

Jag förstår inte varför du atisor var tvungen att förstöra tråden! Så otroligt onödigt...

Till trådskaparen; lycka till med ridningen på ditt varmblod!

Svara du på mitt inlägg? Hur har jag i så fall förstört tråden?

Snälla, skriv "knapplån" om ni vänder er till ett annat inlägg. Man blir ganska förvånad annars.

Muskla din häst! Han har inte rätt muskler för ridning, och det tar lång tid att sätta om muskler. Travare ska vara explosiva, snabba, låga och rektangulära, en ridhäst vill man ha kort, energisk och fyrkantig. Din häst kommer aldrig orka galoppera om han inte har musklerna för det. Lägg galoppen på hyllan och jobba mycket med traven!
Kan han gå lugnt i traven, i lugnt tempo?
Orkar han gå i form?
Kan du göra halt och släppa tyglarna, utan att han börjar gå igen?
Kan han flytta i sidled med ryttare?

Det är en unghäst du sitter på. Han är fast i de "gamla värderingarna" och när du säger åt honom att allt han lärt sig är fel så måste du ta det väldigt lugnt. Börja med grunderna och få de att sitta, så har du snart en musklad häst som orkar med galoppen.

Kan du tömköra? Det är han säkert van vid sedan innan, och det är ett utmärkt sätt att bygga muskler på, och visa hästen vad man vill, utan en ryttare på ryggen som kan ge knepiga signaler.

/Tigertofflan, vars varmblodstravare nu efter snart två år orkar ta högergaloppen lååångsamt.

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Pinus
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 071
Senast: Badger
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka