Springer in i galopen!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare elinxelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 804
Sv: Springer in i galopen!

Jag förstår detta. Det måste vara rätt. Men jag har också hört att det kan vara bra för travhästar att få galloppera, jag menar då även de som inte går som ridhästar, att galloppen också i sig stärker ryggen. Stämmer det? Måste hästen vara ordentligt grundriden, musklad på rätt ställe först?:)

Ja, jag tycker den ska det. En travares galopp är ofta obalanserad, relativt orytmisk och "flängig". Därmed inte sagt att travare inte kan galoppera, absolut inte! Våra hästar gör det i hagarna hela tiden, men det verkar som om det blir en annan grej under ryttare.

Har suttit och letat tidiga galoppbilder på min travare, men hittar inga som inte är tagna nu i månaderna, annars hade jag kunnat visa skilnaden.

Däremot tror jag helt klart att det är bra för alla hästar att få mångsidig träning. En travare (i träning då, tänker jag på) som det rids dressyr på eller som får komma ut i skogen stärks givetvis, och blir då starkare i hela sig. Likadant kan det vara nyttigt för en dressyrhäst att hoppas lite då och då.

Senast ändrad:

Knapplån

Jag menade atisors inlägg, inte ditt Solis! Sorry

Tack, det låter ungefär som jag tänkte/trodde!:bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Pinus
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 069
Senast: Badger
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka