Sv: Springer Spaniel?
Tycker det du fick höra om rasen på det andra forumet (vilket

? Jag är bara på Buke, så jag har ingen aning om andra djurforum) lär jättekonstigt. Vi har en femårig Springerhane som vi fick när han var 3½ (omplac p g a separation i gamla hemmet), och vi valde rasen bl a för att den verkade så glad och okomplicerad. De springers jag har träffat har även varit det.
Vi trivs kanon med vår hund. Han är pigg och glad ute men slappar gärna inne. Han är snäll mot både stora och små, och funkar bra med våra katter. Världens myskille som helst bara vill kramas jämt. Dock är det ju en aktiv ras, så man bör vara beredd på att göra mer än gå kisspromenader runt kvarteret. Vår hund kan man väl klassa som aktiv sällskapshund, han går långpromenader och "hjärngympar" lite varje dag och dessutom lite kurser då och då, samt att han är med mycket ute i stallet etc. Detta räcker för honom, och han är glad, nöjd och harmonisk, men med tanke på att det ändå är en ras som är avlad för att jobba, kan man säkerligen få en individ som kräver mer jobb än så. Vår hunds absoluta favvosysselsättningar är att söka/spåra/leta samt att simma. Är lite åt det bolltokiga hållet o gillar "skojapportering". Tror han hade kunnat vara en fena på apportering om man tränade det mer seriöst. Han är jätteuppmärksam när man jobbar lydnad med honom, och samma sak gäller där; han hade säkert funkat ypperligt att tävla lydnad med om jag hade velat det. Vi har gått en grundkurs i agility oxå, och det gillade han, men inte lika passionerat som att leta/spåra/söka.
De två saker jag kommer på som är negativt med honom är dels att han inte gillar andra hanar(vet inte om det är vanligt för rasen? Du hade ju fått det svaret på det andra forumet). Det är inget problem att träffa andra hanar ute, gå kurs ihop etc, men det funkar inte att ta hem en ánnan hane och låta dem leka. Det andra är att han är väl het på vilt - jag vågar inte ha honom lös ute i naturen, då det har hänt att han dragit efter hare ett par ggr. Inkallning funkar annar jättebra, men hare ÄR roligare än matte...Suck. Tror dock det hade varit lättare om man haft honom sedan han var valp och verkligen jobbat inkallning och stopp från början.
Som sagt, jag rekommenderar ESS, som du hör. Lycka till med hundfunderingarna!