Sprucken hov.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wyoming
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 080
W

Wyoming

Var vakt på en mässa inatt. Där fanns en ponny som jag tycker såg ut som en basjkirhäst. Jag och min kompis var och kollade lite på den, och såg då att hovarna såg rätt långa ut. När vi kom tillbaka senare såg vi dessutom att ena hoven var sprucken, och att en gren hade fastnat i sprickan. Jag gick då in och tog bort grenen.

Har alltid haft skodda hästar, så jag har ingen riktig koll på hur en väl fungerande oskodd hov ska se ut. Men en spricka verkar ju vara fel?

När vi gick från vårat skift sa vi till våran "chef" att hästen hade en spricka i hoven etc. Hon sade då att det var en såndär kuse som gick lös i skog och mark, samt att de inte kunde hålla koll på utställarnas djur.

Det jag tänkte höra var om det finns något jag kan göra för ponnyn? Ska/kan man anmäla till någon? Detta är i Norrbotten.

Hoppas på snabba svar!

Sv: Sprucken hov.

Hur stor var sprickan? Det är ganska normalt att hoven spriker i hovväggen dvs längst ner, men går sprickan långt upp i hoven är det inte bra. Då finns det nog mer välinformerade människor här som kan berätta vad man ska göra :angel:

Hmm... den gick upp en bit, skulle tippa på iaf 3 cm.
Det jag tyckte såg så otäckt ut var att grenen fastnade i hoven, och den hade en diameter på kanske 1-2 cm.

Tack för ditt snabba svar!

3cm är ett gränsfall. Det KAN sitta enbart i hoven och då beror det "bara" på dålig verkning att man inte rundat av hovväggarna. Men går det att få tag på ägaren och säga till skulle jag absolut göra det! Att göra något utan ägarens tillstånd är riskabelt.. Du kan ju rådfråga en veterinär så kan de titta på om man behöver laga eller fixera hoven på något sätt.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min kuse trampade sig rätt rejält på ballarna i vintras i samma veva som jag tog hem honom så hade han och ponnyn race i hagen. Blev som...
Svar
2
· Visningar
3 124
Senast: Tagliabue
·
S
Hästvård Skämt åsido med rubriken.. men har någon varit med om något liknande?! Igår då jag var ute och gick med ponnyn klirrade det till och det... 7 8 9
Svar
175
· Visningar
19 030
Senast: coari
·
M
Hästvård Jaha, nästa steg i monstrets oändliga rad av skador (HUR kan en enda liten vit häst dra på sig såna ofantliga mängder otur?) Vi var...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Mierna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka