Sprucken sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare KungQ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 825
K

KungQ

Märkte i kväll till min stora fasa att min sadel har spruckit. Svårt att förklara men det är själva sätesdelen som har spruckigt ute i sömarna, där säte och lillkåpan möts typ under mina ljumskar. Alltså det är inte sömmarna som gått sönder utan lädret vid sömmarna. Finns det något att göra? Kan man lämna in den och få nytt läder på hela sätesdelen?
Sadeln är väldigt välskött och i topptrim annars och jag och hästen älskar den.. ge mig lite hopp om att den går att rädda!!

Sv: Sprucken sadel

En skicklig sadelmakare (som kan göra sadlar, alltså), kan säkerligen fixa det. Problemet är att det lär bli kostsamt, och för sadelmakaren tidskrävande. Vad jag förstått, fästs nämligen säteslädret vid bommen i ett tidigt skede i tillverkningen av sadeln, så risken finns att delar/större delen av sadeln måste plockas isär för att detta ska kunna bytas ut.

Senast ändrad:
Sv: Sprucken sadel

Märkte i kväll till min stora fasa att min sadel har spruckit. Svårt att förklara men det är själva sätesdelen som har spruckigt ute i sömarna, där säte och lillkåpan möts typ under mina ljumskar. Alltså det är inte sömmarna som gått sönder utan lädret vid sömmarna. Finns det något att göra? Kan man lämna in den och få nytt läder på hela sätesdelen?
Sadeln är väldigt välskött och i topptrim annars och jag och hästen älskar den.. ge mig lite hopp om att den går att rädda!!

Runt 3000:- kostade det för några år sedan när jag frågade.Man måste som någon skrev byta ut hela sitsskinnet och det är ett stort jobb ,tyvärr.
Synd att många sadlar sys med så tight sömsmån just där.
Hoppade över ett köp av en sådan sadel som var på väg att spricka igår,trots att det var min drömsadel...

Liknande trådar

Ridning Eftersom intresset kanske är större här inne, än på utrustning, ställer jag frågan här. Jag har nyligen kommit över denna sadel, men... 2
Svar
30
· Visningar
4 294
Senast: flashlight
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 666
Senast: Lavinia
·
V
Utrustning Jag lånade en väns sadel nu nyligen eftersom jag ska köpa ny till min valack. Hade den i ca 1 vecka. När jag fick den hade den legat i...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: venkan
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.