spruckna och torra hovar

Sv: spruckna och torra hovar

kanske den är.....

men som sagt, det täpper igen och hindrar fukt från att komma in.
bada (dränk) hästens fötter varje dag är bäst, barfota för cirkulation och en bra foderstat.

inga salvor och olja i världen överträffar det!
 
Sv: spruckna och torra hovar

kanske den är.....

men som sagt, det täpper igen och hindrar fukt från att komma in.
bada (dränk) hästens fötter varje dag är bäst, barfota för cirkulation och en bra foderstat.

inga salvor och olja i världen överträffar det!

Just det. .. :D man kan säga att nästan alla salvor och klet förstör hovens balans och fuktighet. Vatten är bäst
 
Sv: spruckna och torra hovar

SÅ HÄR ÄR DET. FORSKAT I DETTA EN LÄNGRE TID NU EFTERSOM ATT MIN HÄST LIDER AV SPRUCKNA (JÄTTE DÅLIGA) HOVAR.

DETTA SKREV JAG PÅ MIN EGEN TRÅD: (STORA BOKSTÄVER ÄR DET JAG LÄGGER TILL OCH KOMMENTERAR)

Hovsprickor nån som vet något?

Jag letar efter någon med erfarenhet med hovsprickor.

Min häst hade fång i våras, och efter det blev de få hovsprickorna hon hade ÄNNU värre. Och nu är hovsprickorna så tydliga att det är gränsfall till att sätta fast nitar på henne.. .(VILKET VI GJORDE IGÅR NÄR HOVLAGAREN VAR UTE).

Jag har pratat med min hovslagare med det han rekomenderat
verkar inte göra det bättre. Har provat bakteriedödande medel. (RENGÖR STRÅLEN ETT JÄTTE STARKT MEDEL MOt baktERIER OCH VIRKON) och enligt honom så kunde det fungerat. Hans nästa alternativ är nitar som en sista utväg.

Biotin kan hjälpa MEN bara om man vet att hästen lider av biotinbrist. Annars är det som att släppa pengarna i sjön.
En Annan hovslagare som är kund på mitt jobb rekomenderade kalk.
Detta beroende på att då det är mkt sand i jorden kan gjort att hon har förlite kalk i kroppen. SAKEN ÄR DEN ATT ÄTER HON KALKEN ÄR DET FÖR BRISTEN PÅ KALK. ÄTER HON DET INTE ÄR DET NÅGOT ANNAT SOM ÄR PROBLEMET.

VATTEN SKA INTE ANVÄNDAS PÅ SPRICKOR. det vatten är bra till är att få hovarna att växa lite snabbare möjligen. enligt min hovslagare och enligt många andra som är i den branchen. Vatten kan torka ut hovarna därför är veg. matolja det bästa du kan pensla på när hästen har torra hovar. (ANVÄND ALDRIG TJÄRA PÅ HOVEN D DETTA TORKAR UT Å BRYTER NER DEN, VET ATT MÅNGA TJATAR OM DETTA STÄNDIGT; MEN SÅ ÄR DET). TOrklevertranolja går jätte bra att pensla på hovarna men när detta är dyrare och minst lika bra som matolja är därför matoljan bättre.


MIN FRÅGA TILL ER.. (er som vet)
Vad hjälper? Vad kan vi Göra för min häst för att få hennes hovar bättre igen..

Maila gärna om ni kan detta. nea-missy@hotmail.com
TACK på förhand
 
Sv: spruckna och torra hovar

Min hovslagare har i alla år sagt att ingenting utifrån kan hjälpa men för ett par år sedan rekommenderade han faktiskt en salva ALOSIN heter den. Man masserar in den i kronranden och den ger näring åt den nya hoven som växer ut. Har använt det länge nu på min och hans hovar är superfina även denna torra sommar :banana:

WB

PS. Den är inte ens dyr!
 
Sv: spruckna och torra hovar

alosin är jätte bra!!
Har man väl börjat med att smörja med matolja så blir hoven beroende av det och du måst smörja hela tiden.
 
Sv: spruckna och torra hovar

Igår var vi hos en hovslagare med anledning av min pålles hovspricka. Bl.a. fixerade han den så nu är pållen hur tjusig som helst med lite bling på hoven;) .

Iallafall. Det som han verkligen betonade och som han menade är nummer ett (och jag blev så lycklig när jag hörde det - för det stämmer precis överens med vad jag själv känner) är fodret. Och framförallt att han får ett bra grovfoder + mineraler i rätt mängd. Och där framhävde han även kalciumet - men att man skulle vara nogrann att ha en bra kalcium/fosfor balans.

Sedan påverkade ju även fler saker som miljön i boxen och i hagen t.ex. Att man håller efter hovarna ordentligt. Men som sagt - FODRET är nummer ett.

Jag har stött på så många hovslagare osv men det här är faktiskt första gången jag har stött på en hovslagare som försöker se det på ett större plan och inte bara "snabba lösningar". Det är ju väldigt lätt att rekommendera t.ex. enzion - men frågan är ju vad bristen är egentligen. Nä jag var supernöjd! :bow:
 
Sv: spruckna och torra hovar

dom flesta säger att biotin är bäst. Jag ska pröva det from idag . Någon skrev att det kan vara selen som fattas. Har läst på nu i dagarna och inte sett någonstans att hästar behöver ha selen tillsatt. Gör alla det?

Läs SLUs "Hästen - Näringsbehov och fodermedel" t.ex. Svaret är att de behöver det tillsatt.
 
Sv: spruckna och torra hovar

jag är bara hästägare sen en vecka tillbaka och har mycket att lära. Tack för råd och tips. jag ska titta över hans foder och vad han behöver. Egentligen är jag bara fostermamma till maj 07 då hans ska tillbaka till sin ägare igen. Ägaren är inte så meddelsam precis......Just nu står han i en bra hage med bra gräs. Han får hö ensellage, kraftfoder i form av havre och betfor. Ska man ge något annat??+:bow:

Har du analyserat grovfoder? Någon islänningsmänniska kanske kan hjälpa dig att fundera ut en hyfsad foderstat? Annars gå in i foderforumet och läs - där finns ju många med islänningar som klurar på det här med foder. Oftast är utfodringen mycket mer än bara havre och betfor.

Från Ninas fodersida kan du få lite tips om hur du räknar en foderstat, lite om grovfodret osv:
http://www.angelfire.com/ego/riven0/

Och här kan du oxå räkna ut den:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
745
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
3
· Visningar
818
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp