Sulöm häst - tips

Dodatomtejavel

Trådstartare
Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm.

Tidigare ägare hade red mest på fibersand och provade då att sko av efter diskussion med dåvarande hovslagare eftersom hovarna ser ut att fixa detta. Något som tyvärr inte gick alls. Hästen har nu skor och inga problem med hovarna i övrigt.

Jag har bara haft hästen några månader och märker nu när det är torrt/hårt att den stundtals blir öm något steg, vi har fint grus på vår ridbana men ibland dyker det upp någon mindre sten ändå, även i skogen har vi mycket grusvägar.

Penslar med Keratex Hoof Hardener och har pratat med hovis som helst inte vill lägga på sulor eftersom det försvagar sulan mer.

Någon som varit med om liknande och kan lämna tips? Finns det några sulor man kan använda enbart när man rider?
 
Mitt andra häst går med barfotaboots men det är inte bara att sko av, kräver massa arbete och utprovning för det ska bli rätt och fungera med verkning, strålar etc.

Hästen i fråga har väldigt fina hovar och funkar bra skodd bortsett från att den vid ett fåtal tillfällen blir sulöm, hade velat hitta en lösning som inte innebar att sko av.

Övriga tips någon?
 
Lädersula? Andas ju bättre än vanliga plast. Såg att Team Alutorp har en hel hög med olika varianter på sulor som kanske kan vara ett bättre alternativ än vanliga. En annan typ av sko? Tänkte spontant på Duplo som är lite högre än vanliga skor, och borde minska sultrycket.
 
Mitt andra häst går med barfotaboots men det är inte bara att sko av, kräver massa arbete och utprovning för det ska bli rätt och fungera med verkning, strålar etc.

Hästen i fråga har väldigt fina hovar och funkar bra skodd bortsett från att den vid ett fåtal tillfällen blir sulöm, hade velat hitta en lösning som inte innebar att sko av.

Övriga tips någon?
Det går ju att ha barfotaboots utanför sko. Jag har en storlek större på en Cavallo Trek boot som jag använder om skon sitter kvar men behöver fixas av hovis av någon anledning. Jag har även ridit med den så och det funkar.
 
Vad menar hovis med att sulan försvagas ännu mer?

Det är ju vanligt att limsko några perioder, ofta med helt stängt under, för att bättra på suldjup mm vid avskoning inför att testa att ha hästen helt barfota.
 
Jag hade tjocka, hårda sulor i plast till min.
Innan dess fick han stengallor och minst en hovböld per år.
Efter sulor hade han inga problem alls.
Hovarna höll sig fina och jag hade inga problem med skit under. Var skodd så året runt under flera års tid.
 
Jag har hårda plastsulor till min. Att ta av sulorna är inget alternativ. Då kan vi inte rida ut. Hon har väldigt tunna sulor och är jättekänslig. Går med snösulor under vintern utan problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 042
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp