Bukefalos 28 år!

Sprutad i framknän, oljigt klet på benen?

Alexandra_W

Trådstartare
Kryptisk rubrik, men svårt att formulera en vettig.

Valacken är sprutad med celeston i mellersta karpalleden på bägge framknäna på klinik i tisdags (under narkos om det har betydelse).

I alla fall, när han kom hem i onsdags kväll (seent) konstaterade jag mest att "fan vad grisig han är". Halva svansen (han är skm och viiiit) var bajsbrun och en utrunnen bajsfläck på ena låret. Antar det är från narkosen, att han tömt tarmen eller något. Sak samma, det är irrelevant, men han var ganska grisig på frambenen med. Från knäna och ner var det oljigt som verkade ha runnit neråt mitt på benet från knäet och ner. Jag tänkte mest att det måste vara något de tvättat eller smort med eller så.

Sen på torsdagen hade han ju förstoppning som slutade med att DV var ut klockan två på natten och behandlade, hon åkte klockan fem och jag stupade i säng. Fredagen gick åt till att i små omgångar försöka sova ikapp samt att hålla koll på temp,aptit och avföring etc hos hästen.

Dock torkade jag av det värsta kletet på benen och borstade bort, men det kom tillbaka och såg likadant ut. Jag konstaterade mest att "Vad fan ÄR det?", och tog torrshamppo och tvättade av. Efter 15 min promenad såg det likadant ut och jag började tycka det hela var tröttsamt. Kände noga på det renrakade området på knäna och det kändes torrt. Och är svalt och osvullet.

Dock började jag som sagt fundera på vad fasiken det var, och någon påpekade lite fint att LEDVÄTSKA är oljigt och kletigt i sin konsistens. :crazy:

Nu har jag tvättat frambenen ordentligt med tvål och vatten, och så har jag tvättat av det rakade området med jodopax. Och lagt på en kompress, massa bomull och bandagerat knäna (Häststackaren ser ut som en rugbyspelare. Stallbandage HB, tjockt bandage med massor med bomull under från kronrand till ovanför hasen på VB, samt bandage från ovanför knäet ner till kronranden på BF. Finns inte mycket mer att paketera in *s*).

Så får vi se imorgon om det är något oljigt klet på kompresserna etc imorgon.

Men det känns knepigt om det skulle vara ledvätska. Jag kan inte förstå vad det annars skulle vara jag heller, men det känns för 'mycket' för att vara ledvätska, och jag tycker risken för det borde vara minimal, samt att jag borde sett mer symptom då väl?. Men det är svårt att komma på vad annat det skulle vara??

Någon med några teorier? Det är INTE olja från klippmaskinen sen de rakade, det är för mycket, och det luktar inte klippmaskinsolja eller ens känns som det.

Han gick dock ganska rejält mycket mer än han 'får' i torsdags tyvärr. Gick 30 minuter åt gången fem gånger mellan klockan 09.00 torsd morgon och 04.00 fredag morgon. han ska eg gå 20 minuter en gång per dag.

Men teorier etc? Jag börjar ju bli nojig här ju. :(

Och ju fler teorier dessto bättre, någon kanske varit med om samma sak och kan lugna mig? ;)
 
Ha, precis efter jag skickat det kom jag på en sak som min stackars hjärna (som lider hårt av en veckas sömnbrist) lyckats ludda bort.

Han fick ju under torsdagen 5.5 dl paraffinolja i munnen mha spruta. Iofs spottade han inte (det är en snäll liten änglahäst) ut det eller jag spillde eller så, men en del måste ju hamnat på läppar etc. Och VAR kliar de av äckel kring/imunnen om inte på framknäna/frambenen.

Och om jag då när jag torkat bort det mest smetat runt, och man låtasas (det här är snillen spekulerar) att hårrem etc spec i rörelse dras och hamnar på spec vis så skulle ju oljan då 'återordna' sig i den där randen ner från knäet till kronranden, mitt på benet.

Den teorin gillar jag mycket bättre än ledvätsketeorin, frågan är väl om den håller. Märks imorgon bitti, fast det var rätt skönt att klura ut en annan än den läskiga ;)
 
Ledvätska är klibbigt och "trådigt".
Om man tar det mellan fingrarna så trådar det sig som klister ungefär.
 
Vi får se imorgon som sagt, om det är något klet under bandaget. Jag har inte 'kännt' såmycket på konsistensen eftersom jag inte funderat så mycket på det förrän nu mot kvällen. Men det kändes lite för mkt för att vara ledvätska som sagt, men innan jag kom på det där med oljan kom jag inte på annat det kunde vara.

Jag tyckte ju att det försvann helt vid fusktvätten med torrshampoo (som ju inte är torrt utan blött eg, är ju i sprayform). Men det kan ju ha varit en illusion.

Men som sagt, jag rapporterar imorgon. För stunden så föredrar jag att tro på oljeteorin, men är det gegg på insidan av bandagen imorgon så kommer jag få akut magsår..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp