mjo. jag tror nog att hade den breda massat börjat köra linux, dvs om dator-nollkollarna, som nu nästan utan undantag kör windows, skulle börja lira linux istället hade det nog tyvärr kunnat spridas lika elaka grejor. för linux kommer inte att bli allmänt utspritt förrän det är hemskt användarvänligt, helt i klass med windows. i ett os där man måste veta vad allt heter för att kunna använda det blir tyvärr många personer som inte är ett dugg intresserade av datorer att bli helt handikappade... och ju mer användarvänligt man gör det desto sårbarare blir det nog, generellt.
linux har ju fördelen att man måste vara root för att göra alla inställningar, varför virus och sånt trams kan göra ganska begränsad skada, om det är rätt konfigurerat och användaren inte är inloggad som root. men när nollkollarna installerar linux själva vet man aldrig riktigt hur det går med varken konfiguration eller root-missbrukandet... :smirk:
nåväl jag kombinerar det bästa av två världar...

jag kör winxp på min dator. den hämtar hem patchar och uppdaterar os:et automagiskt
ofta, har en bra hands-on brandvägg i bakgrunden och är utrustad med ett väluppdaterat virusprogram. Och jag läser mina mail i pine på en unixmaskin via ssh. alltså har jag tillgång till det breda programutbud som finns för windows samtidigt som jag sitter hemskt säkert för virus/trojanska hästar och allsköns elände...

vill till innan jag byter till linux på min arbetsdator... (på webbservern är det ju en helt annan sak)