Spss hjÄlp

Sonic76

Trådstartare
JAg har frågor där de kan ge flera alternativ i mina enkäter , men hur gör jag med SPSS då?
Skräp att jag sålde boken om SPSS.
Vill ju vara klar snart med uppsatsskrället

Sv: Spss hjÄlp

Jag vet inte och jag avundas dig INTE. SPSS gör mig förvirrad. Ledsen för värdelöst svar, men jag kan i alla fall skicka lite pepp!

Hur menar du med flera alternativ? Att IP själv skriver ett alternativ?

Jag är ingen expert men har använt SPSS lite i skolan. Visste inte ens att det fanns en bok :eek: det hade underlättat en hel del för mig som hade en lärare som inte var mkt duktigare på SPSS än vad vi elever var...

Jag säger som andra här, jag är inte avundsjuk:angel: SPSS kan vara det mest användarovänliga program jag stött på, dessutom är det ju helt okompatibelt med alla andra program, tex. word och excel. Suck...

JAg har frågor där de kan ge flera alternativ i mina enkäter , men hur gör jag med SPSS då?
Skräp att jag sålde boken om SPSS.
Vill ju vara klar snart med uppsatsskrället

Scccchhhh...Skriv inte så. Såg idag att det står SPSS på mitt kommande schema att vi ska lära oss det!

Du måste koda om enkäter till siffror. Har du fem alternativ kodar du lämpligen 1, 2, 3, 4, 5. Ex om försöksperson 1 svarar 3 på en fråga kodas svaret som "3".

Om du har "nekande" frågor måste du "vända" på svarsföljden, ex.

"Har du..." kodas 1, 2, 3, 4, 5.
"Har du inte..." kodas 5, 4, 3, 2, 1.

Jo dt har jag ju gjort med de andra frågorna men problemet är att på 2 frågor har några svarat med flera alternativ och det verkar inte SPSS ha ngn lösning på så antagligen får jag räkna det som bortfall eller, göra ytterligare en kolumn eller ja jag blir förvirrad.
Jag fick ändå enkäten godkänd av en som kan sånt men jag tänkte inte på det då.
Har sökt överallt men de hjälp som finns står på engelska och SPSS är krångligt nog på svenska ju. Lånade ett par andra spss böcker på bibblan men inget svar där heller och min handledare är ingen enkätexpert ju...
Åh vad irriterande.

Ange ett genomsnitt som svar, som man gör på frågor man inte fått svar på alls?

Funderade på nåt sånt eller ge dem svaren en egen kod. Sammanslaget naturligtvis, måste bara redogöra för det i enkäten.
Ska lämna in en analysdel till handledaren på fre tänkte jag men det blir nog i helgen, har en tenta i personalekonomi som ska vara klar då med.
Tur att jag har mkt i huvudet och att jag har en grundanalys klar

Jag tror att ett genomsnitt blir bäst, eller snarare, det är ju så man "ska" göra (lärde jag mig).

Liknande trådar

IT & mobiler Använder Insta i webbläsaren. Vill ta bort en hel chatt men instruktionerna jag hittar funkar inte. Det kommer inte upp nån knapp med...
Svar
2
· Visningar
264
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
382
Senast: Lyan
·
Hemmet Har rensat foton i mobilen idag och inser att jag har flera foton jag vill ha utskrivna och också några teman jag vill göra fotoböcker...
Svar
17
· Visningar
427
Senast: cute_beast
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka