Spyflugor!

Är inte Megara intresserad av att hjälpa till med jakten :D ?


Tyvärr inte. Hon är dessutom en riktigt usel jägare. Hon sitter och kollar intresserat och slår till med tassen en gång medan flugan kravlar på fönstret hon sitter vid. Hon missar och även när hon faktiskt bedövat den och den kravlar iväg så petar hon lite och kollar medan den återhämtar sig nog att flyga iväg. Så jag får skynda mig att döda krypet.


Räknas spyflugor som farlig ohyra? A la löss, kackerlackor och liknande?
 
Är det verkligen spyflugor? Det känns inte så troligt. Kan det röra sig om "cluster flies"? Visst ser det lite otrevligt ut men de kryper mycket riktigt in genom listerna bara och kommer inte att lägga en massa maggots i maten eller liknande.
Jag skulle spraya runt fönstren istället för diskhon och dammsuga upp eller slå ihjäl de som redan är inomhus.
Läser det här, så kanske? https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor
 
  • Gilla
Reactions: Sel
jag smyger ut i köket och kollar när flugorna har samlats på väggen, sedan suger jag. Fick faktiskt några jäklar. Skönt med en stark dammsugare.

Det är vad som händer imorgon som blir intressant. Om de kommer tillbaka i stora mängder.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Eller någon som har....dött 😱 ???
Det var min första tanke också 😲! Kanske lite skadad efter alla deckare jag har läst? Men just detta att det först var bara nån enstaka och sen massor får en ju att undra var de har kommit ifrån! Är det metallicskimrande eller matta flugor?

Jag tycker du ska ringa hyresvärden först och främst, utifall att flugorna kommer från en annan lägenhet!
 
Det var min första tanke också 😲! Kanske lite skadad efter alla deckare jag har läst? Men just detta att det först var bara nån enstaka och sen massor får en ju att undra var de har kommit ifrån! Är det metallicskimrande eller matta flugor?

Jag tycker du ska ringa hyresvärden först och främst, utifall att flugorna kommer från en annan lägenhet!

Det är en BR tyvärr. Men äter spyflugor kadaver? Urrrk :yuck:
 
Jag tänker att om det är så att någon dött i nägenheten som ligger så nära att flugorna kommer in känner man nog lukten också. :D
Jag tror mer det är flugor som flyttat in pga vinter och att du kan vänta och se om de dyker upp igen nu när du dammsugit.
 
Det är en BR tyvärr. Men äter spyflugor kadaver? Urrrk :yuck:
Nej, de lägger sina ägg på färska och ruttnande sår/kött. Sen äter larverna upp det. :d
Det är lite så man kan avgöra hur länge någon legat död, om det finns larver och i vilket stadie de är. Har du temperaturen kan du ganska enkelt avgöra hur länge sedan flugan la äggen, när de kläcktes och utifrån hur stora larverna är och om de hunnit börja förpuppas/kläckas till nya flugor.

I USA framförallt har du ju "farmer" där kroppar ligger så de kan studera nedbrytningen, vilka insekter som finns och hur snabbt de kläcker nya generationer. Det finns varianter i Sverige med men då används inte människor, vad jag vet. :angel:
 
Nej, de lägger sina ägg på färska och ruttnande sår/kött. Sen äter larverna upp det. :d
Det är lite så man kan avgöra hur länge någon legat död, om det finns larver och i vilket stadie de är. Har du temperaturen kan du ganska enkelt avgöra hur länge sedan flugan la äggen, när de kläcktes och utifrån hur stora larverna är och om de hunnit börja förpuppas/kläckas till nya flugor.

I USA framförallt har du ju "farmer" där kroppar ligger så de kan studera nedbrytningen, vilka insekter som finns och hur snabbt de kläcker nya generationer. Det finns varianter i Sverige med men då används inte människor, vad jag vet. :angel:

Ja jo, har sett ett antal serier och filmer om just det. Men jag vill inte ha något kadaver och ffa inte att fluglarverna visar hur länge det varit dött!
 
Ja jo, har sett ett antal serier och filmer om just det. Men jag vill inte ha något kadaver och ffa inte att fluglarverna visar hur länge det varit dött!
De kläcks på minder än 24 timmar lärde jag mig när grannens katt blev påkörd och jag skjutsade dem till Ultuna. Små, pyttesmå vita millimeterlånga sytrådar som växte framför ögonen på mig. Från att inget fanns tills det myllrade på och under katten!
 
De kläcks på minder än 24 timmar lärde jag mig när grannens katt blev påkörd och jag skjutsade dem till Ultuna. Små, pyttesmå vita millimeterlånga sytrådar som växte framför ögonen på mig. Från att inget fanns tills det myllrade på och under katten!

Tack och lov så myllrar det ingenting på Megara 🙀 Stackars katten, hon springer framför mig förhoppningsfullt varje gång jag går till köket och sedan börjar dammsugaren låta och hon sticker.
 
Äldre hus lockar in dem när det blir kallt ute. Det finns springor att klämma in sig i. De sitter gärna i ett soligt fönster om dagarna också.
Det krävs inte någon gammal mat eller något sånt. Det är värmen inne som lockar.

Jag har två metoder. De som sitter i fönstret släpper jag ut. slår upp fönstret och stänger sen snabbt.
Andra vapnet är dammsugaren. Jag suger upp dem, de är ju inte så snabba vintertid.
...fast då handlar det nog om husflugor.
 

Liknande trådar

Äldre Vill börja med att det är inte min anhörig och jag får skriva om det. Kan nog inte skriva ut hur detaljerat som helst för att inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 762
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp