ST:s paneler

misan

Trådstartare
ni som har såna, tycker ni de är bra?
lagom tjocka, lagom breda osv?
tycker de ser lite smala ut på bild, men vet inte hur det upplevs på riktigt.. jag funderar på att införskaffa ett par och få fast under min torsion på nåt vis. men jag vet inte om det går limma i sympanova?

Sv: ST:s paneler

Jag tycker inte den lösningen fungerar på Torsion, den viker sig på mitten och hamnar på ryggraden.

Erfarenhet då jag provade med inlägg i min Endurace på en BRED egenvadderad kallblodsrygg...

hur menar du? vad är skillnaden från de paddar man har till en torsion då?
min sadel är ganska hård och stabil under, men det kanske en endurance också är..? (har även känt på en vanlig torsion och den var väldigt sladdrig, stor skillnad mot min som knappt går böja)

Jag upplevde att padden gjorde hela sadeln betydligt mer stabil än om jag körde bara inlägg i Endurance. Min Torsion var jättestabil, det är inte det, men modellen är ju inte riktigt konstruerad för att köra utan padd. Endurance är t o m stabilare än den vanliga Torsion, då den har en förstärkning (där bommen hade gått i en vanlig sadel), eftersom kardborren går i "tunneln".

Hur mycket jag än paddade i sadeln sjönk den mellan uppaddningen. Den sjönk aldrig ner mellan iläggen i TN-padden....

Jag upplevde att padden gjorde hela sadeln betydligt mer stabil än om jag körde bara inlägg i Endurance. Min Torsion var jättestabil, det är inte det, men modellen är ju inte riktigt konstruerad för att köra utan padd. Endurance är t o m stabilare än den vanliga Torsion, då den har en förstärkning (där bommen hade gått i en vanlig sadel), eftersom kardborren går i "tunneln".

Hur mycket jag än paddade i sadeln sjönk den mellan uppaddningen. Den sjönk aldrig ner mellan iläggen i TN-padden....

så är min sadel också uppbyggd, fast det är en light.
men jag tänkte inte stoppa i sadeln utan möjligen under eller kardborra fast i en tygbit som får sitta fast som schabraket gör nu.
dock vet jag inte om den sista lösningen blir bättre än som det är nu.
men jag upplever, som många andra också tydligen, att kanalen på schabraket jag har är för bred. sadeln sjunker ner mellan, speciellt i bakkant är den inte riktigt lyft från ryggen. det var detta jag tänkte att paneler längs under hela sadeln kuned hjälpa.. men jag vet inte.

Det problemet kommer ju av att sadeln är för mjuk. Bättre då att sy en ny padd.

Eller varför inte göra det lätt och sy fodral till inläggen, sätta kardeborre på undersidan av dessa. Sy fast motsvarande kardborrefäste på schabrak eller vojlock (vilket som föredras) och därmed ha en uppsjö olika paddar att rida med...

nej, det kommer inte av att sadeln är för mjuk.. det kommer av att kanalen är ör bred eller möjligen att inläggen är för korta. de är ju tunnare längst bak och längst fram, något som jag inte riktigt fattar poängen med för det skapar ju exakt det problem jag har. att sadeln nästan kommer ner på ryggen och att schabraket skaver baktill.

jag är inte helt hundra på att jag förstod hur du menade, men jag tror det.. grejen är att jag vill ha inläggen underst så att säga, för att schabraket inte ska dra ner över ryggraden och som det gör nu skava i bakkant.

Om sadeln varit stabilare hade den lagt sig över padden och inte sjunkit ner mellan. Tänk dig att du lägger en planka över de två inläggen, inte sjunker den ner emellan...

Mina inlägg till TN-padden var inte tunnare fram och bak, de stack ut en bit framför och bakom sadeln. Har du verkligen en originalpadd?

Underläggen underst är bra i teorin, men jag har inte fått det att fungera i praktiken då det blivit obekvämt för hästen med skarven.

nej felet ligger inte hos sadeln utan i att kanalen är för bred och paddarna tunnare längst bak, DÄRFÖR kommer sadeln ner på ryggen i bakkant. inte för att den "sjunker" ner mellan. det blir ju så när kanalen är för bred, toppen på ryggen kommer upp mellan och upp mot sadeln.
ja, det är originalpadd.

vilken skarv menar du då?

Du har en väldigt omusklad häst? På min kamel kom ryggraden en bra bit under padden...

Skarven där inlägget tar slut, blev ett skav och gav tydligen obehag.

det beror som sagt på att padden är så tunn (1cm ung) längst bak, i kombination med att kanalen är för bred..... då är det i mina ögon inte konstigt att sadeln kommer ner/ryggen kommer upp.

kanten i vilken ände? bakåt, framåt, uppåt?
var detta av st:s paddar som du provade?

Jag har aldrig sett någon padd från ST, jag har provat ST med ullstoppade bossor.

När jag talade om inlägg refererade jag till din text där du skriver "grejen är att jag vill ha inläggen underst så att säga, för att schabraket inte ska dra ner över ryggraden och som det gör nu skava i bakkant". Och då måste du väl mena traditionella inlägg typ Skito?

nja, det var inte så jag menade riktigt..
men det är så svårt att förklara och förstå varann såhär.:p

åter till första frågan; går det limma i sympanova tror ni??

Ja, med rätt lim. Fast jag hade nog i så fall hellre limmat kardeborrfäste på bossor och sadel. Då finns större flexibilitet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
459
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Atletix