Stå still

M

mizzcat

Behöver lite tips på hur jag ska lära hästen att stå still i gången, när jag ska sitta upp osv.

Så hur lär jag honom?
 
jag har själv haft det problemet så jag började med att leda henne o hon skulle stanna då jag stannade, annars backade jag henne tillbaka till där hon skulle ha stannat. när detta funkade lade jag till ett "woh", så började hon lyssna till det o stannade när jag sa "woh". Fortsatte sedan med mitt "woh" ljud när jag skulle upp o i stallgången. Numera stannar hon på sekunden :D
 
Låter ju rätt vettigt!

Jag har försökt lite att "ställa tillbaka honom" :D Där jag hade ställt honom från början. Så fort han tar ett steg iväg (såvida det inte är pga att han måste flytta fötterna när jag kratsar hovar eller liknande) så flyttar jag tillbaka. Och det har funkat rätt bra faktiskt. Men det kanske finns mer man kan göra?
 
Jag har haft det mycket lättare med detta sen jag började klickerträna min häst. Det är inte klickern i sig som haft betydelse, utan snarare att jag haft honom i stallgången, föst honom hit och dit, backat och gått framåt, så han blivit van vid det.

Först hade jag honom i grimskaft som jag höll i, men numera lägger jag grimskaftet över ryggen på honom istället. På så sätt finns det något jag kan ta tag i, men jag behöver inte hålla fast honom. Jag har också sett till att det inte finns något intressant ställe att gå till - boxdörren är t ex alltid stängd, så han inte kan gå in där och leta efter mat. Dessutom har jag börjat öva efter ridpassen när han är mindre rastlös, istället för när vi är på väg ut, allt för att få in som vana att han ska stå still när han blir pysslad med. Efterhand har det börjat kännas mer och mer naturligt att han står lös.

Visst händer det att han vänder sig eller går iväg, men jag gör inte så stor affär av det; jag vänder mest bara tillbaks honom innan det hinner hända något roligt (som att han hittar någon smula mat), återigen så han inte ska få någon belöning av att gå iväg, men också så han inte ska bli stirrig av att jag skäller, utan fortsätta vara lugn.

Och så småprat med honom när han står still och är duktig, förstås; det är det viktigaste. Han måste veta när han gör rätt också, inte bara när han gör fel.
 
tålamod! mitt vbl som jag fick hem för ca 3 månader sen kunde absolut inte stå still. hon snurrade runt, gick framåt, bakåt och småreste sig av frustration.. jag höll i båda tyglarna på manken från marken.gick hon framåt stannade jag henne, snurrade hon runt eller backade så följde jag bara med henne tills hon gick framåt igen, då stannade jag henne en gång till.. i början fick vi hålla på bra länge, men nu på slutet står hon iaf still tills man ska lyfta över benet, då börjar hon att gå innan jag har hunnit sätta mig. men då gör jag halt och väntar tills hon står lugnt och fint! funkar jättebra, och jag rekommenderar dig att göra samma sak. glöm inte berömmet å fort hon står still, och gör det direkt, så den inte hinner börja gå igen!:) lycka till"
 
Hade samma problem. Ville gå iväg när jag satt upp. Om du drar lite i tygeln närmast dig. Så att han snurrar runt dig, när han försöker gå fram. Så märker han att han inte kommer nånstans. MYCKET beröm sen när han gör rätt. Funkade för mig iallafall ;)
:bump:
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: skiesabove
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Valle
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
983
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp