Stabil dragbil

Nä det är väl det som är grejen. Senaste åren har jag enbart kört till veterinär och en gång vid stallbyte. Sen skadar sig ju min häst alltid på höst/vinter så sämsta perioden när det gäller väder.. Det skulle ju kosta en hel del att byta till större bil!

Ja jag sänker alltid hastigheten om det blåser osv. Nu körde jag i 70 delvis på väg till veterinären, på väg hem var vinden värre och då körde jag i 60 men ute på slätten var det riktigt otäckt ändå..

Eftrson du ändå drar ganska lite skulle jag prioritera en smidig och bränslesnål bil i vardagen, men som drar helt ok under normala förhållanden. Sedan siktat in mig på hyrbil/lånebil de ggr du behöver ut i förmodat pissväder.
 
Eftrson du ändå drar ganska lite skulle jag prioritera en smidig och bränslesnål bil i vardagen, men som drar helt ok under normala förhållanden. Sedan siktat in mig på hyrbil/lånebil de ggr du behöver ut i förmodat pissväder.
Ja, och min nuvarande bil är väl just en sån. Drar helt ok under rimliga förhållanden och inte särskilt dyr i vardagen. Den får nog duga, iallafall sålänge jag fortsätter köra sällan. Om vi någonsin kommer igång med tävlingar eller liknande och börjar köra mer får jag tänka om👍
 
Hmm, vad är husvagnsfjädrar?

Husvagnsfjädrar är något förstärkta och styvare än original fjädrar. Användes mycket för i tiden då man drog mycket husvagn och tyngre släp för att bilen inte skulle bli "svajig" i bakvagnen. Kallas även sportfjädrar till en del bil modeller.
 
Var ute med transporten igår när det blåste rejält och det var rätt otäckt stundtals när vinden högg i släpet. Min lilla bil drar jättebra annars men när det blåste rejält från sidan så fladdrade hela ekipaget😱

Vad har ni för erfarenhet av olika dragbilar just i blåsiga lägen? Min amatörgissning är att en tyngre bil klarar sådana förhållanden bättre än min lilla v40?
(Inte gamla v40 som är ngt större, ”nya” lilla v40 men som inte säljs längre sedan några år)
Igår när jag satt där i fladdrigt ekipage kändes det som att ett bilbyte kanske vore lämpligt..
Bilens stötdämpare och fjädrar gör en hel del på stabiliteten. Om bilen har framhjulsdrift påverkar stabiliteten då man får lite vikt på drivhjulen. Släpet tynger ner bak och det blir mindre vikt på driven fram.

Jag drar bara släp med bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil
Men ska man ha bilen till dragbil är det bättre att byta fjädrar och stötdämpare till ”husvagns modell” de är styvare fjädrar och anpassade stötdämpare till att dra med. Det belastar mer med släp på bilen.
Givetvis yttre design av bilen också påverkande faktor.

En del transporter otroligt vindkänsliga.
 
Jag har en Toyota rav4 som känns väldigt stabil. Fyrhjulsdriften hjälper nog till en del. Men det beror lite på transporten också. Jag hade ett rejält umesläp som låg fint efter vägen. Det ekipaget kändes aldrig "vingligt" oavsett väder och väglag.
Ja det blir sabilare med fyrhjulsdrift. Framhjulsdrift och släp blir det mindre vikt på drivhjulen fram.
 
Husvagnsfjädrar är något förstärkta och styvare än original fjädrar. Användes mycket för i tiden då man drog mycket husvagn och tyngre släp för att bilen inte skulle bli "svajig" i bakvagnen. Kallas även sportfjädrar till en del bil modeller.
Sportfjädrar sänker bilen. Det gör inte husvagnsfjädrar.
 
Kör en passat alltrack. Jätte nöjd. Men vid allt för stark vind skulle jag försöka hålla mig hemma med hästen oavsett bil.
 
Jag har varit med om att få rejäl sladd på hela ekipaget pga en kastvind som tog släpet, trots att jag körde 40-50 km/h på 90-väg (gissa den irriterade kön jag hade bakom mig innan detta hände men tacksam idag för lyckades häva sladden genom att gasa) och en Jeep Grand Cherokee som dragbil samt det mindre av våra släp. Lite senare välte en linjebuss på samma ställe. Vi hade 14 ms i byarna igår och det kändes i ekipaget också (dragbil BMW X5).

En bekant råkade ut för liknande häromveckan på väg till tävling, då när det blåste så mycket. Där slutade det med att vinden fick loss släpet från kroken och la det i diket med två hästar i, trots både rejäl bil och släp.

Kontentan: sluta storma, tack! :cautious:
 
Jag har varit med om att få rejäl sladd på hela ekipaget pga en kastvind som tog släpet, trots att jag körde 40-50 km/h på 90-väg (gissa den irriterade kön jag hade bakom mig innan detta hände men tacksam idag för lyckades häva sladden genom att gasa) och en Jeep Grand Cherokee som dragbil samt det mindre av våra släp. Lite senare välte en linjebuss på samma ställe. Vi hade 14 ms i byarna igår och det kändes i ekipaget också (dragbil BMW X5).

En bekant råkade ut för liknande häromveckan på väg till tävling, då när det blåste så mycket. Där slutade det med att vinden fick loss släpet från kroken och la det i diket med två hästar i, trots både rejäl bil och släp.

Kontentan: sluta storma, tack! :cautious:
Åh jäklar, så sjukt otäckt!
Önskar också mindre stormvindar!
 
Jag har varit med om att få rejäl sladd på hela ekipaget pga en kastvind som tog släpet, trots att jag körde 40-50 km/h på 90-väg (gissa den irriterade kön jag hade bakom mig innan detta hände men tacksam idag för lyckades häva sladden genom att gasa) och en Jeep Grand Cherokee som dragbil samt det mindre av våra släp. Lite senare välte en linjebuss på samma ställe. Vi hade 14 ms i byarna igår och det kändes i ekipaget också (dragbil BMW X5).

En bekant råkade ut för liknande häromveckan på väg till tävling, då när det blåste så mycket. Där slutade det med att vinden fick loss släpet från kroken och la det i diket med två hästar i, trots både rejäl bil och släp.

Kontentan: sluta storma, tack! :cautious:

Om släpet lossar från dragkroken är antigen kopplingen på släpet trasig eller så har de inte fått det riktigt i lås.

Sådant händer inte om släpet sitter korrekt fastkopplad förutom när hela ekipaget åker av vägen eller välter, då oftast för att bultarna till släpets koppling gör sitt jobb och bryts av (därav olika totalvikter för i tillsynes identiska släp, för att bultarna har olika brottgränser, gäller dock ej släp som ägaren själv klassad ner för att kunna dra med bil som har lägre släpvagnsvikt då dessa har kvar sina original bultar och kan lätt klassas upp igen vid köp av större bil/försäljning eller utökad körkort)
 
Om släpet lossar från dragkroken är antigen kopplingen på släpet trasig eller så har de inte fått det riktigt i lås.

Sådant händer inte om släpet sitter korrekt fastkopplad förutom när hela ekipaget åker av vägen eller välter, då oftast för att bultarna till släpets koppling gör sitt jobb och bryts av (därav olika totalvikter för i tillsynes identiska släp, för att bultarna har olika brottgränser, gäller dock ej släp som ägaren själv klassad ner för att kunna dra med bil som har lägre släpvagnsvikt då dessa har kvar sina original bultar och kan lätt klassas upp igen vid köp av större bil/försäljning eller utökad körkort)
Jag satt som sagt inte i bilen själv, så kan inte uttala mig om exakta förloppet/orsaken. Oavsett så gick släp och bil olika vägar där vinden definitivt var en bidragande faktor.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 825
Senast: super
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 699
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp