Stabilaste bomlösa sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kajsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 560
K

kajsan

Jag undrar vilken bomlös sadel som känns stabilast att sitta i? och som man kan hoppa upp i utan att den snurrar runt?

Dom som jag är intresserad av att veta är bl.a. knights bomlösa, barefoot, western Nevada, freeform, startrekk och torsion.

Jag har aldrig ridit i en bomlös. Men har läst att endel upplever sadeln som ostabil. Jag är sugen på att köpa en bomlös men är rädd att jag ska tycka att den är ostabil och vinglig. Jag har en travhäst som är rätt pigg, lite busig och har inte världens härligaste trav. Jag rider mest ut i skogen. Tja, tror ni att det skulle funka med någon av dessa bomlösa?

//Kajsa

Sv: Stabilaste bomlösa sadeln?

Jag har Barefooten och FreeFormen. Jag har själv busiga pållar och anser att Barefooten är bra. Och nej den snurrar inte på alla hästar utan kanske på de utan manke. På min isis snurrar den lite. Men långt glider den inte. Jag trivs inte lika bra i FreeFormen som i Barefooten men det är säkert en smaksak. Jag ska köpa mig Nevadan. Har hört mycket bra om den från bekanta som har den eller provat den.

:D

Beror på vad man har för referensramar och häst.

Min egen har inte mycket till manke, jag har plockat bort frampommelen och det är en aning stadigt. Sitter alltid upp från pall för att spara mig och hästen, men visst går det att sitta upp från marken om det kniper.

Några som provat min sadel (med frampommel) har inte haft några problem med att sadeln glider, trots att hästen lagt av ett par rejäla brallar! Alla hästar brallar dock inte under provningarna, så jag kan inte säga om den ligger lika stadigt på alla djur :)

Har en Torsion Endurance. Kanske glider de med luddig undersida något mer, de ligger lite sämre på padden tycker jag (har haft själv)

Jag har en Barefoot på min BREEEEDA nordis helt utan manke ;)
Har tagit ur frampommeln eftersom den var för smal, och så har jag lagt ett halkskydd mellan padd och sadel, annars glider sadeln på padden (sadeln har fleeceundersida och padden är i bävernylon).
Jag sitter alltid upp från en pall, men jag kan också sitta upp från marken utan att sadeln flyttar sig en milimeter.

Jag upplever också att min sadel ligger mycket stadigt och stilla när man rider, även om pållen busar till det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var faktikst mest inne på freeformen för jag tycker att den ser mest "stabil" ut, oxå ska ju sätet vara uppbyggt. Men nu när du tycker att barefooten är bättre så lutar det kanske mer åt den eller Knights. Dom är ju billigare :) Får du en stadig och lodrät sits i Barefooten? Känns inte barefooten för mjuk i sätet? Jag tycker att barefooten, torsion och dom ser så mjuka ut och kanske känns dom som att sitta på en kudde? Har du vanliga stigläder eller fendrar? Har fått för mig att det kanske känns ännu lite stabilare att sitta i den om man har fendrar?
Vet du hur Nevadan känns att sitta i?

Senast ändrad av en moderator:

kajsan skrev:
Jag var faktikst mest inne på freeformen för jag tycker att den ser mest "stabil" ut, oxå ska ju sätet vara uppbyggt. Men nu när du tycker att barefooten är bättre så lutar det kanske mer åt den eller Knights. Dom är ju billigare :) Får du en stadig och lodrät sits i Barefooten? Känns inte barefooten för mjuk i sätet? Jag tycker att barefooten, torsion och dom ser så mjuka ut och kanske känns dom som att sitta på en kudde? Har du vanliga stigläder eller fendrar? Har fått för mig att det kanske känns ännu lite stabilare att sitta i den om man har fendrar?
Vet du hur Nevadan känns att sitta i?
Jag tycker sitsen blir bra i Barefooten. Lodrät och fin. Tycker den är precis lagom mjuk att sitta i och inte alls för mjuk. På min Barefoot har jag vanliga stigbyglar för att jag inte gillar fendrar. Men det beror mest på att min ena knä e lite dumt och i en fender får man ju använda mer kraft i början att vrida ut foten....Svårt att förklara men men..
Rider med fendrar i min vanliga westernsadel så annars är det ok. Personligen tycker jag bara att de är fula :D

Jag har en torsion trekking och har bara varit med om att den glidit en gång, när jag inte spänt sadelgjorden ordentligt och hästen sprang snett i galoppen. Annars har den sadeln suttit i vått och torrt oavsett hans travarvändningar, ojämna galopp och "fina" svängar på banan (har ni någonsin sett på en MC-tävling där förarna ligger så långt åt sidan att knäna praktiskt taget skrapar i backen? Då förstår ni vad jag menar med "fina" svängar på banan). :eek: :bump:

Jag tycker den är jätteskön att sitta i, sitsen blir lodrät automatiskt.
Jag hade vanliga läder i början, men tyckte att det kändes "fladdrigt" iom att det inte finns några knästöd på Barefooten.
Så jag köpte mig ett par fenders/westernstigbyglar och jag älskar dem! De är superbekväma och stadiga för foten.

Btw.
Min sadel har ju säkerhetsfästen för stiglädrena, de slinker ur hållarna jättleätt om man faller av och fastnar (ja, jag har prövat :D :angel: ) Vet inte om de kommer som standart på Barefooten? Hade de inte funnits hade jag inte använt ordinära westernbyglar utan ett par med ordentlig tåkappa.
Har iaf för mig att Torsion har hela ringar som fästen på sina sadlar?

A och O är ju att sadeln ligger bra på hästen. Så välj sadel utifrån vilken som ligger bäst på din häst.

Själv är min favoritsadel torsion. Har med ridit i trekking och jag sitter som fastklistrad. Rider för det mesta utan stigbyglar. Sitter bättre i trekkingen än i en vanlig bomsadel, mycket stabilare.

Rider en del i en torison sadel.
Den är brkväm att sitta i och ligger bra på hästen. Men min sits blir katastrofal, det går inte att sitta i lodrät sits. Skulle behöva en mera uppbyggd sadel för att det ska fungera.

Har dyu dressyrsitsen eller standardsitsen? Det är en hel del skillnad. Dessutom sitter man bättre om man har en pad som har inlägg med "midja" som släpper ner låren.

Jag hörde med Torsion om de kunde ta hem nån annan pad än Equlieser men det kunde de inte.
Alltså, hur var det Svea, vilken padd rekommenderade du (för dressyrridning)? Nån tunnare, i naturmaterial, var det inte så?
Vet du hur man får tag i den smidigt?

Jag ska alltså beställa en Torsion Light, så padden måste finnas i kort utförande och gärna lämna plats för låren, som du beskrev.

Tacksamt/

Josefine

Jag skulle vilja passa på att lägga in en fråga om det är någon som har provat denna slags bomlösa Herdesadel:

www.bentaiga.com

Gå in på den tyska siten (den engelska är inte färdig ännu) , Sättel och så Campo Flex.

Vad tror ni om denna sadel, den ska visst vara bomlös och kunna böjas på mitten (enl bilder längre ner). Finns det någon som har provat en sådan här sadel?

Det finns ju också traditionella Herdesadlar med stel bom, vad jag förstår, det går även att köpa en sådan hos Bentaiga, men då heter den Original Vaquero.

Jag har en torsion light och rider helst med mitt Grandeur-schabrak, så man måste inte ha kort pad för att sadeln inte har kåpor.

Torsions originalpaddar har en undersida i merinoull, inlägg i tjock filt, och ovansida i rejäl syntetväv. De inläggen kan man lätt skära till för låren, och paden finns även till light-sadeln.

Equitex-paden är också bra, den har stoppning som är "rätt" redan från början. Finns tyvärr inte till light ännu, vad jag vet.

Det är lite konstigt att svenska återförsäljaren inte säljer merinopadarna. Det är ju dem + Equitex som tillverkaren främst rekommenderar till sadeln.

De går dock att köpa på de flesta sidor som säljer Torsion. Bäst sortiment har nog www.hufkratzer.de

Jag har en torsion senaste dressyr modellen. och den är fantastisk på att sitta helt still, det är ändå en bit från backen för mig att ta mig upp på min häst (175 i manken) ja kan hoppa och rida ut med den också, han kan ta sina vilda små skutt han gör ibland o den ligger perfekt.

Svea, det finns ingen engelsk sida som säljer samma paddar?
Den engelska texten funkade inte.

MVH/

Josefine

Har faktiskt ingen aning om det är en dressyr eller allround.
Lät smart med padd som var utskuren för låren, får kolla upp det. Tackar för tipset.

Jag kan tänka mig att den är skönare på en häst som inte är fult lika bred. På halvblodet (som är stor och krallig) fungerade det inte alls. På kallblodstravaren som bara är bred fungerar det hyffsat.

Sadeln är inget jag köpt själv utan den sitter på medryttehästen. Nu när jag ridit honom mycket (6 dagar/vecka) kompletterade jag med en dressyrsadel och rider bara i den bomlösa ibland. Mina höfter mår bättre då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka