Sv: Stabyhoun
*allmänt svar igen*
Ja, vi får väl se hur det blir... men ja, det är verkligen natt och dag vad folk tycker, alla får ju en väldigt riktad bild efter sina egna uppfattningar... Alla tycker så olika så därför får jag ju gå på det jag själv sett och upplevt i första hand.
Jag får kolla på valparna och deras föräldrar och äldre syskon, och fundera vidare så får vi se vad jag bestämmer mig för.
och ngn här skrev att jag förvägrar hunden att valla om jag köper en BC, och att det är synd om den då. Det är inte synd om den om man ger den någon annan form av uppgift och träning, och uppfyller hundens behov med annat?
Är det inte isf synd om alla jakthundar som inte får jaga, och alla andra vallhundar som inte får valla också isf?
De BC's jag känner är det inte synd om, de mår jättebra och är lyckliga trots att de aldrig vallat i hela sitt liv.
Hade jag kunnat träna vallning hade jag gjort det, men har tyvärr ingen möjlighet till det. Men vet du vart man kan göra det, så välkommen att ge förslag om det finns i närheten så jag kan göra det med min hund om jag köper en vallare.
Jag har sett många vallande BC hundar och det är verkligen fantastiskt vad de är lyhörda och duktiga, men jag har inte möjlighet att valla, liksom de flesta "vanliga svenssons". Hade bara folk som vallar köpt vallhundar hade det inte kunnat finnas så många som det gör ju.. =P
Aussie gillar jag skarpt men hittar ingen kull i lagom tid i där det finns valpar kvar att tinga...? Vill ha en tik oavsett ras, om någon hittar något som jag inte gör. Finns det en kull med aussies med en tik kvar att tinga, kan det ju vara värt att fundera över ras-valet igen.
De raser jag alltid velat ha är Border Collie, Nova scotia duck tolling retriever och Australian Sheperd... Det är mina personliga favorithundar av alla jag mött oich haft o göra med förutom Sheltie som jag haft tidigare (men det är en för liten hund att ha med ut känner jag, vill ha lite större nu, och galet mkt pälsvård på de små trollen :P)
Jag kommer inte "köpa grisen i säcken" utan känna och tänka efter ordentligt och grunna på vad jag vill. Men jag är väldigt noggrann med uppfostran, lydnadsträning och stimulering när jag har en hund, jag tittar mycket på och använder en del av Cesar Milan's (stavning?) eller "the dog whisperer"'s tekniker, honom känner väl de flesta till gissar jag.
Hans filosofier stämmer mycket ihop med mina och han har många bra tips och metoder för att träna sin hund och uppfylla sin hunds behov och viljor...

läser på egen hand också lite hund- och djurpsykologi och studerar mycket djur och människor för att det är intressant... Så är mkt intresserad av just psykologist grundat tänkande i träningen.
Jag vill
självklart inte skaffa en hund som inte blir nöjd med sitt liv hos mig, det är ju därför jag velar lite... Men när jag väl hittat rätt så kommer jag fullfölja min plikt som hundägare och se till att min hund mår bra. Oavsett vad det krävs från min sida för att få det att vara så.
jag har alltid gillat BC's, så kanske inte förvånande nog känns det bra just nu iaf om jag hittar en bra BC eller BCmix. Visst, blandisar kan vara "svårare att veta vad man får", men oavsett ras är det ju mycket annat som spelar in när man får tänka hur man uppfostrar och tränar den, och en blandis har ju chans att inte vara lika starkt präglad av instinkter även om inget är säkert, liksom att olika individer är olika vallinriktade även om de är renrasiga
Jag väljer inte hund "efter vad jag snubblar över och det som finns närmast". Jag vet ju ungefär vad för typ av hund jag söker, men är lite öppen och inte helt inriktad på en viss ras, och då kikar jag ju på vad som kanske kan stämma in på det jag söker som finns på rimliogt avstånd.
Det var ju därför jag skapade tråden, för att få veta mer om Stabyhound som jag "snubblade över" som när jag läste själv på hemsidor och frågade uppfödaren lät bra, men som när jag lärde mig mer i slutändan inte kändes 110% rätt.
Jag har inte valt hund eller ras än, men vet ju ungefär vad jag vill ha, så då kikar jag på sånt som kan stämma in på det jag söker och kollar på vad jag hittar för att sen kunna bestämma mig.
Jag är itne som många andra jag vet som "måste ha" just den hunden för att de åkte och kollade på den. Jag har tid att leta upp en hund som passar mig och som jag kan ge ett bra liv.