Stackel...

Raven_

Trådstartare
Ja, vet inte vad jag ska säga.
Flyttade för en vecka sen. Sen dess har jag sett 4 hundar knalla runt med ett stackel runt halsen. Till synes familjehundar : En tollare, en stor jakthunds liknande sak (typ pointer), en chow chow och en mindre fluffig grej. Vet inte folk att det är förbjudet? Jag blir mest förbluffad över att folk använder det som ett vanligt halsband och går runt o tycker att det är helt ok. Och vad gör man? Har påpekat för tjejen med tollaren att det faktiskt är förbjudet och inte speciellt skönt för hunden, hon blev skitsur o sprang därifrån...

Tyvärr så har jag fått se vad stackel har för inverkan på hundar, och tycker rent ut sagt att det är skit att folk sätter på sin "lilla älskling" ett!

Så, vad gör man? :confused:

Sv: Stackel...

Inte helt omöjligt... Men kan man göra nåt öht lr är det bara att gilla läget?

Nu är jag inte så insatt, men om det är olagligt lär det ju gå att anmäla. Det borde ju få följder :devil:

Du har alltså upplyst ägaren om förbudet?? Är hon du pratade med vuxen?

Hota med polisanmälan om du ser henne igen med stackel på hundarna.

Bara en liten undran: Vad för inverkan har du sett att hundar får av stackel?

Jag har informerat om det ja, sedan dess har jag inte sett varken henne lr hunden. Hon är vuxen.

Jag har sett stackel användas i rent träningssyfte inom IPO. Ingen trevlig syn, och tyvärr så kan man inte göra så mycket när alla håller varandra om ryggen.

Ok, då kanske hon tog till sig det du sa?

Jag vet folk som använder stackel utan att det gett hunden någon märkbar skada (utomlands), men ärligt talat så förstår jag inte varför man har stackel istället för att få hunden att sluta dra, om man nu inte har en exkremt stark hund och själv har problem med rygg/armar eller annat.

KL

Stackel är olagligt ja, så vi behöver eg. inte diskutera dess använding!

Men min stilla undran blir:
Ni som anser att stackel är "fel", hur ser ni på haltigrimmor och anti-drag selar?

/Swat

Personligen så tycker jag att det är lika illa. Mår illa när man ser hundar med tex halti som rycker o sliter o nästan vrider nacken ur led.
Det KAN vara ok i vissa fall, tex på gigantiska hundar som är stora som as och blir väldigt starka.

Fast hur kan halti vara ok men inte stackel?

Båda är redskap som är skapade för att skapa obehag/dämpa/begränsa hunden.
(Stackel kan iof även användas för att höja/"tagga" en hund.)

Nej, haltin är inte förbjuden enligt lag... Men rent etiskt så är det ju "same, same".

Hur kommer det sej generellt att många ser halti och anti-drag selar som "hjälpmedel" medan stackel ses som ett "tortyr redskap"...?
Och hur många av dessa har eg sett ett stackel...?

(JA! Stackel är förbjudet och skall inte användas!
Men skall halti och anti-drag selar accepteras?!)

/Swat

Nej jag tycker det är same same but different. Dock undrar jag över obehaget som ett stackel kan skapa vs det obehag som en halti kan åstadkomma ( rent generellt ).

Förbud eller inte, jag är emot redskap som tillfogar hunden smärta annat än i undantagsfall och då bör man väl se till det redskap som ger snabbast resultat ( bortser helt från att stackel eg är förbjudet nu ).

Senast ändrad:

Personligen så tycker jag att det är lika illa. Mår illa när man ser hundar med tex halti som rycker o sliter o nästan vrider nacken ur led.
Det KAN vara ok i vissa fall, tex på gigantiska hundar som är stora som as och blir väldigt starka.

Jag har halti på min GD:o, men den hänger lös på hennes skalle, har det bara om hon skulle rycka till av ngn anledning och då slippa ramla omkull. Jag har en radda diskbråck bla!

Fast vad är skillnaden - förutom att det nu är olagligt - med att ha ett stackel som "säkerhetsåtgärd" och ha en halti?

Om något så påverkar ju haltin hunden även när den "bara sitter på" hunden - även om hunden "går fint" - vilket ju inte stacklet gör mer än något annat halsband.

/Swat

Jag använde Halti på min hund under en period efter hans halsoperation, då jag var livrädd att "ta" i hans hals. Jag upplevde inte att han tyckte den var särskilt obehaglig. Det var mest jag som var skraj att ta för hårt i den, dessutom kan man ju inte korrigera med kopplet överhuvudtaget med en Halti, bara hålla emot om hunden själv drar iväg. Så speciellt bra som träningsmetod är den ju inte.

Flertalet hundar som har stackel tycker säkerligen inte att de är mer obehagliga än vanliga halsband!
Ett stackel känns ju som vilken bred metallänk som helst tills föraren väljer att använda det eller hunden drar i kopplet.

En halti sitter över hundens "dominans-zooner" från det du tar på grimman tills du tar av den, oavsett om du använder dess "kraft-avvärjande-effekt" eller ej.
Sedan vänjer sej så klart våra hundar även vid detta, men effekten finns där vare sej vi vill eller ej.

/Swat

Jag menar inte att jag tycker Halti är bra, jag bara funderade lite. Jag är medveten om dominanszonerna, men tänker att ett vanligt halsband sitter ju också över hundens nacke. Hundar (min bl.a. ...:angel:) biter (inte hårt, men som markering) eller trycker gärna över den andra hundens nacke/hals om han vill sätta den på plats. Hundar lägger ju också gärna huvudet över en annan hunds nacke/hals om den vill visa dominans. Så ett vanligt halsband borde väl också ligga på dessa zoner, eller? En fundering, bara.
Stacklet kan nog smånypa lite, eller i vart fall tror jag piggarna "känns", även om det sitter löst. Nog måste de väl göra sig påminda (omän inte smärtsamt) om hunden vrider på huvudet t.ex.??
Annars tycker jag haltin var ett elände, min hund backade lätt ur halva haltin och fick en del av den i munnen, fastän den var rätt inpassad.

Appropå detta med dominanszoner. Om en hund vägrar gå fint i halti, vad innebär det då? En dominant hund?

nej verkligen inte. jag hade också halti på min hund en period innan han lärt sig gå fint i koppel, men han böjde bara in nosen och sedan plöjde han på rätt bra ändå. han är nog världens minst dominanta hund. egensinnig, självständig, buffel och utan känsel kanske, men absolut inte dominant.

Swat: jag tycker att det är en liten skillnad trots allt, även om alla tre redskapen fungerar eftersom de gör ont. jag har t ex aldrig sett någon koppelkorrigera sin hund med halti, men det verkar vara mer regel än undantag med stackel. jag tror också att de som traditionellt sett har varit flitigast med att använda stackel inte är de som är "snällast" mot sina hundar precis.

Knapplån.

Jag skulle hellre använda stackel än Halti om det enbart skulle vara där för att minimera risken för att hunden drar i kopplet faktiskt.
Jag har sett det användas som hjälpmedel för att höja hundar i skydd, själv använt det då också samt sett det som anti-drag. Nu är ju alla hundar av olika typ och tålighet såklart, men några starka reaktioner vid användning har jag inte sett personligen än i alla fall.

Däremot har jag sett många hundar som är helt sönderskavda kring ögonen och över nossryggen från Halti, och många som visat mycket starkt att dom INTE vill ha det på sig öht. Sen gillar jag inte att så många går och sliter med helt sneda nackar resten av livet, eller långa perioder.

Min personliga erfarenhet att halti gör att jag inte vill uttala mej om det.

Gissningsvis försöker hunden bara undkomma obehaget av grimman, därav protesterna = oförmågan att gå "vettigt" med den på.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025