Stackel...

Sv: Stackel...

Fast...bara för att man inte korrigerar sin hund i haltin betyder det ju inte att det är ett mindre lidande för hunden!

Jag har sett golk med både halti + flexikoppel, halti på hundar som gör utfall = skall-/halsvinklar som gör att det måste finnas en överhängande risk för permanenta skador, hundar med illasittande halti som skavt bort både päls och hud på nosrygg/under ögon osv.

Huruvida stackel-användarna sedan varit mer "medvetet elaka" med sina hundar än vad halti-användarna är kan jag inte heller uttala mej om!
Min personliga erfarenhet är att ett stackel använt på "rätt" sätt är ett bra hjälpmedel, men i fel händer lika illa som en halti!

I många andra länder är stackel lika "normalt" som en vanlig länk och något som används av både herr och fru Svensson och elitförare. Främst av orsaken att det "känns" när föraren vill det = "effektivare"/mindre "slit" än ett vanligt halsband, men är helt neutralt i övrigt.

/Swat

Victoria Stillwell sa i ett va sina program (från USA) att stackel lätt kan ge permanenta skador på luftstrupen. Hur frekvent det måste användas för det vet jag inte. "Undersökningen" som bevisar det hade varit roligt att se. Men det är ju förbjudet av en orsak.
Det finns väl inga undersökningar angående haltin heller, men av det jag har sett så hade jag önskat att dom inte gick att få tag på utan att ägarna fick hjälp att använda dem förnuftigt först.

<snip>
Min personliga erfarenhet är att ett stackel använt på "rätt" sätt är ett bra hjälpmedel, men i fel händer lika illa som en halti!

I många andra länder är stackel lika "normalt" som en vanlig länk och något som används av både herr och fru Svensson och elitförare. Främst av orsaken att det "känns" när föraren vill det = "effektivare"/mindre "slit" än ett vanligt halsband, men är helt neutralt i övrigt.
/Swat

Da jag bor i USA har jag anvant stackel, ofta tillsammans med ett annat halsband, just for att lara rottisen att inte gora tjur rusningar efter kaniner och annat kul pa promenader.
Hon har aldrig opponerat sig mot det, tvart om, nar det kommer pa blir det extra kul promenader...
om det "skaver" eller gor ont nar det satts pa sitter det inte ratt...
Liksom stryp koppel ska det inte dras i hela tiden, utan ar tankt att anvandas med en kort "pop" for att sedan ha slakt koppel igen.

Victoria Stillwell sa i ett va sina program (från USA) att stackel lätt kan ge permanenta skador på luftstrupen. Hur frekvent det måste användas för det vet jag inte. "Undersökningen" som bevisar det hade varit roligt att se. <snip>.

Jag skulle ocksa garna se den undersokningen...
Personligen tror jag de tunna nylon stryp jag sett mycket av har i Sverige (som kallas for "dominant dog collar" av sadana som anvander stackel i USA) kan ge betydligt storre skador an ett stackel.

(Jag har sett "Dominant dog collar" promotas av flera tranare som betydligt mer effectivt och hindrar hunden fran att gjora utfall battre an stackel fran tranare som tidigare brukade anvanda stackel) TUNN nylon lina med stryp relativt hogt upp pa halsen...

Senast ändrad:

Jag har informerat om det ja, sedan dess har jag inte sett varken henne lr hunden. Hon är vuxen.

Jag har sett stackel användas i rent träningssyfte inom IPO. Ingen trevlig syn, och tyvärr så kan man inte göra så mycket när alla håller varandra om ryggen.

Ok, men å vilket sätt var det "ingen trevlig syn"?

Ska man välja mellan bu och bä så tycker jag att stackel är bättre än strykpedja, just för att hunden drar mindre och rycker mkt mindre (om alls), har dock sett folk som använt det på hundar av bull n' terrier typ, vilket inte är så logiskt med tanke på att hundarna tar smärta som en trigger och drar/ligger på ännu mer. Då föredrar jag sele.

Jag kan inte så mkt om stackel, har inte använt det personligen som halsband vid promenader och skulle nog inte göra det heller (dessutom förbjudet i Sverige så där ska lagen givetvis följas), men känner som sagt personer som använder det, inget man reagerar på utomlands, men jag har 2 hemma, det är smarta halsband på platser med revirstarka gatuhundar som anfaller andra hundar, vänder man på halsbandet så är taggarna utåt och hunden slipper bli huggen i halsen, det gjorde jag under åren jag bodde bland tokiga gatuhundar som både anföll MIG (!!) och min hund. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Nu är ju inte Victoria Stillwell någon av mina idoler... Men hon kan säkert ha rätt i att halsband kan ge skador. Men personligen har jag svårt att se att ett stackel skulle ge mer/värre skador än andra halsband!

Av den enkla orsaken att de per definition förhindrar hunden ifrån att dra - till skillnad mot "vanlig" halsband där hunden kan "flyga och fara" och skada både luft-/mat-strupe, muskulatur osv.

Sedan är det alltid kul att läsa studier där den här typen av fakta studeras. Så OM någon hittar något läsbart så hojta gärna.

/Swat

Vilken typ av halsband använder du själv till dina hundar?`Vilken typ rekommenderar du - om vi säger t.ex. till mig :o med en stor, stark hund som jag arbetar med att få bort utfallen hos - och har nästan lyckats! :laugh: Jag har hur många olika halsband som helst här hemma (inget stackel dock!) och just nu använder jag ett ganska smalt nylonstryp, av samma bredd som ett sk Retreiverkoppel. Jag tycker det fungerar jättebra, och ska tillägga att jag INTE rycker jättehårt i honom. Det behöver jag inte men jag måste kunna markera.
Jag använde det på den senaste kursen vi gick, med enorma framsteg. Jag har ju delvis gått från att enbart belöna det goda och ignorera det dåliga (vilket gör att han väljer bäggedera, den skrutten!) till att tydligt tala om för honom vad som inte är acceptabelt. Efter snart 4 år...! Jag kunde nu ha honom lös bland kursens andra 20 hundar, trots att kaos ofta utbröt bland de andra ;).
Nu har jag alltid nylonstrypet på honom när vi går "bland folk" men hoppas snart kunna återgå till hans breda halvstryp.
Ursäkta knapplånet men jag passar gärna på att få input från dig! :angel:

Oj, svår fråga när jag inte sett hunden!

Jag skulle vilja svara att du skall använde det halsband som ger "bäst effekt"! Dvs där du får mesta möjliga reaktion i hunden med minsta möjliga insats från din sida!

Om det i dagsläget är ett nylonstryp, så använd det!

Om du märker att det tappar effekt så byt till en tunn metall-länk och byt sedan tillbaka igen efter en tid. Hundar blir snabbt vana vid en viss "känsla" runt halsen, så för att slippa öka den fysiska styrkan i korrigeringen så växla mellan några olika tunna stryphalsband.

Tänk också på att en effektiv koppelkorrigering är = 10% korrigering och 90% ditt agerande efter korrigeringen ;):D;) (Dvs en tydlig ny uppgift för hunden som du kan belöna när den utförs på ett tillfredställande vis!)

Jag är verkligen ingen "pryl-människa" utan mina hundar har ofta bara ett eller två halsband. I dagsläget kör jag med nylonlänk till de stora medan den lilla har ett rosa i "gummi" med vita gumminitar som lyser i mörker :D

/Swat

Jag skulle ocksa garna se den undersokningen...
Personligen tror jag de tunna nylon stryp jag sett mycket av har i Sverige kan ge betydligt storre skador an ett stackel.

Det vetti sjutton dock... men helt "säkert" är det nog inte för hunden det heller. Dessutom tycks (använder det ordet eftersom ingen undersökning finns att se) stacklet och det där stryphalsbandet ge olika skador. Därtill tycker inte jag att de båda kan jämföras så sett. (Stackel - luftstrupen, strypet - nacken/kotor, tror jag).

(Jag har sett "Dominant dog collar" promotas av flera tranare som betydligt mer effectivt och hindrar hunden fran att gjora utfall battre an stackel fran tranare som tidigare brukade anvanda stackel) TUNN nylon lina med stryp relativt hogt upp pa halsen...

Kan vi få se en bild på ett sådant halsband? Jag funderar på om det är samma som jag tänker på som du egentligen menar.
Om det hålls så som CM visar så förstår jag att det är effektivt. Det måste göra vansinnigt ont på hunden :crazy:. Jag har inte sett många ha halsbandet så högt upp här i Sverige, men visst förekommer det.

Fast detta med nackskador av stryphalsband - kedjor eller nylon - känns så väldigt överdrivet.
För några år sedan ringde jag runt och gjorde en mini "undersökning" bland ett antal större djursjukhus för att höra hur vanligt det var med skador på halskotpelare hos hund pga stryphalsband.

Inget sjukhus kunde ge ett enda exempel på en enda hund som fått skador på skelettet pga att ägaren använt ett stryphalsband!
Däremot fanns skador på luftstrupen dokumenterat hos hundar som fått "segdra" i kopplet under en längre tid.

Och tittar man på hundens anatomi så ser man ganska lätt att det borde vara mjukdelarna - främst luftstrupen/matstrupen - som lättast tar skada av "halsbands-belastning".

Sedan är ju själva "poängen" med ett stackel att det hanteras så att hunden inte belastar sin hals/nacke.
Kanske av den orsaken som någon ansåg att stackel-användarna korrigerade sina hundar mer än halti-användarna?
Med ett stackel så påverkara man hunden med ett litet knyck = obehag för att ex. avbryta ett dragande i kopplet. Tanken med ett stackel är ju INTE att "rycka" i hunden!

Så skademässigt så är nog ett stumt halsband förenat med en hund som "flyger och far" det som skapar flest skador på våra luddisars halsar och nackar!

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 546
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka