Bukefalos 28 år!

Stadigt bokstöd?

Rie

Trådstartare
Jag funderar på att byta ut min gamla 80tals "stereoskorsten" till något mindre skrymmande, snyggare och modernare.
Då tänker jag flytta över LPskivorna till ett skåp intill den nya stereomöbeln.
Kruxet är hur jag ska få alla skivorna att stå bra därinne så att de inte faller och skadar annat innehåll i skåpet.
Jag har googlat på bokstöd men inte hittat något/några som verkar hålla ett gäng (60-70?) LPskivor.
Är det någon annan som har sina skivor ståendes i ett skåp? Hur löste du/ni det?
 
Jag har löst det med mer skivor 😜 På ena sidan är det två smålådor fyllda med cd-skivor som agerar stöd och på andra står ett plastställ med singlar.

IMG_20230225_143937-01.jpeg
 
Jag funderar på att byta ut min gamla 80tals "stereoskorsten" till något mindre skrymmande, snyggare och modernare.
Då tänker jag flytta över LPskivorna till ett skåp intill den nya stereomöbeln.
Kruxet är hur jag ska få alla skivorna att stå bra därinne så att de inte faller och skadar annat innehåll i skåpet.
Jag har googlat på bokstöd men inte hittat något/några som verkar hålla ett gäng (60-70?) LPskivor.
Är det någon annan som har sina skivor ståendes i ett skåp? Hur löste du/ni det?
Jag fick verkligen inte ihop det.. "statligt bokstöd" 🙈
 
Förresten, allt som är nog gammalt blir modernt igen....sägs det.
Kanske dags för saker på hyllkanterna igen? När jag var lite fanns det band man kunde köpa och klistra fast.
Jag kan inte minnas att jag sett sådant på eeeevigheter.
Nu är det dags att ta bort dessa från det ärvda skåpet i alla fall.
 

Bifogade filer

  • Orange band.jpg
    Orange band.jpg
    45,1 KB · Visningar: 31
Jag funderar på att byta ut min gamla 80tals "stereoskorsten" till något mindre skrymmande, snyggare och modernare.
Då tänker jag flytta över LPskivorna till ett skåp intill den nya stereomöbeln.
Kruxet är hur jag ska få alla skivorna att stå bra därinne så att de inte faller och skadar annat innehåll i skåpet.
Jag har googlat på bokstöd men inte hittat något/några som verkar hålla ett gäng (60-70?) LPskivor.
Är det någon annan som har sina skivor ståendes i ett skåp? Hur löste du/ni det?


Jag har liknande bokstöd i metall som detta men köpt på ikea dock kanske det inte fungerar om du har dörrar på skåpet?. Annars tycker jag att metall och klämfäste ger bra stabilitet.

https://www.bauhaus.se/bokstod-elfa-med-klamfaste-vit
 
På bibliotek brukar de ha L-formade bokstöd och då sticks den horisontella delen in under böckerna. Nåt sånt fast större kanske skulle fungera för skivor?
 
Hade det varit översta eller mellersta hyllan hade det kanske gått om de orkat hålla alla skivorna, men nu är det på nedersta hyllan och där går det inte att fästa sådant tyvärr.


Ja vad synd men då förstår jag! Det går inte att ha två eller tre bokstöd? Så varje inte behöver ha så många skivor att hålla emot?
 
På bibliotek brukar de ha L-formade bokstöd och då sticks den horisontella delen in under böckerna. Nåt sånt fast större kanske skulle fungera för skivor?
Jag har kikat efter sådant, får fortsätta kika. "Det går inte att ha två eller tre bokstöd? Så varje inte behöver ha så många skivor att hålla emot?" Ja Islandshästryttare, jag ska prova det när jag hittar några stora sådana.
 
Hade det varit översta eller mellersta hyllan hade det kanske gått om de orkat hålla alla skivorna, men nu är det på nedersta hyllan och där går det inte att fästa sådant tyvärr.
Fungerar det om du sätter dem upp och ner, dvs fäst dem på hyllan ovanför men så de pekar neråt hyllan under där skivorna står?
 
Snyggt.
Nu är hyllan där skivorna ska stå 110 cm bred mellan väggarna och "grannarna" till skivorna är kristall, ett mindre dragspel och lite annat. Ska se om jag kan omfördela saker och sätta även stenkakorna bredvid.
Övriga hyllor, ej flyttbara, är inte lika höga så vissa saker måste samsas med LPskivorna.

Men då kanske såna där L-formade stöd i flera sektioner hade varit en bra idé? Så blir det inte så mycket tyngd längst ut i änden mot ev ömtåliga prylar 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp