Stadigt stödbandage?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Båbbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 944
B

Båbbe

Om man vill göra ett så stadigt stödbandage för ett bakben (förmodad vrickning med eventuella senskador) som möjligt, UTAN att använda zinkaband eller liknande som gör benet kladdigt, vad ska man använda sig av då?

Min häst är skadad och står med zinkaband-stödbandage för tillfället, men vi ska till klinik på fredag och de vill inte försöka raka ett superkladdigt ben så han måste ha något annat på fredagen...

Fleecelindor? Paddar? Elastiska? "Ridlindor" (alltså såna som är både fleece och elastiska)? Han är inte längre svullen eller varm om benet ifall det spelar någon roll.

:confused: :confused: :confused:

Sv: Stadigt stödbandage?

När min häst vrickade sig rejält så lindade vi med ordentliga filtpaddar och fleecelindor så det blev ett rejält stöd. Senare blev det Back on Track paddar.

Paddar och vanliga hederliga bumullslindor.
Du kan köpa Elastoplast och tejpa runt utanpå det hela för att det skall sitta bra.
Linda stadigt så att det verkligen ger stöd, men akta dig för stasningseffekten.
Lindorna som du nämnde ger inte nog med stöd.

Tack! :bow: Ska åka och köpa de grejorna då! Elastoplast - finns det på Apoteket?

Båbbe skrev:
Tack! :bow: Ska åka och köpa de grejorna då! Elastoplast - finns det på Apoteket?
Ja förhoppningsvis.
Men jag brukar behöva beställa det någon dag innan på mitt "HemApotek".
Men det finns alltid inne på Ulltuna-Apoteket i Uppsala.

Annars så har jag ett eget lager som du kan få låna av om det krisar.

Man har för en himla massa år sen konstaterat (genom tester på rullband)att man inte kan stödja upp ett ben med hjälp av stadiga lindor, bara förstöra blodcirkulationen och eventuellt ge fler senskador.
De bästa vid sådana skador är att ta ett TJOCKT skummgummiunderlägg, upp mot 5 cm tjockt och gärna buckligt) och sen linda det hårt runt benet. Då får du ett visst stöd (om man nu är intresserad av det) men framför allt så får man en bra maserande effekt utan risk för skador, stasning och annat skit.
Aldrig nånsin linda hårt eller tejpa utan padd under.

Kan du inte bara tvätta benet innan ni åker till kliniken. :confused:

Djurjouren skrev:
De bästa vid sådana skador är att ta ett TJOCKT skummgummiunderlägg, upp mot 5 cm tjockt och gärna buckligt)
Paddar ÄR tjockt skumgummi i bomullsfodral.
Och en vrickad led skall stadgas av ett stödförband.
Så att den inte vrickar sig igen när nu ledbanden är ut-tänjda.
Ledbanden drar ihop sig med tiden om bara inte leden vrickar sig flera gånger på rad.

Bandaget skall inte stödja vid normal belastning, utan bara förhindra att leden trampar snett igen.
D.v.s. hålla leden på plats.

Liknande trådar

Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 797
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
4 054
Senast: Tussemaja
·
Hästvård ....för första besöket in på kliniken :( Pålle är tjock i ett bakben och har väldigt ont. Det märkliga är dock att han inte är halt...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: -Catherine-
·
Hästvård Hittade pållen med ett svullet bakben i hagen förra söndagen (den 23/9). Förmodligen en spark eller en sträckning. Svullen vid senan...
Svar
8
· Visningar
2 622
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?