Lymfangit av senskada??

Chalis

Trådstartare
Hej-
Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen.

För runt 10 dagar sedan när mina 2 hästar fortfarande stog ute på sommarbete kom jag ner och fick se att höger framben på ena hästen var svullet från kotan upp till knät. Min första tanke var då att han hade brytit benet och jag ringde till veterinären som var en timme bort. Under tiden kryper svullnaden upp ca 5 cm till.
När veterinären kommer ut kollar hon igenom benet och ser inga sår. Svullnaden var hård under knät och från knät och upp mjukare.
Han gick dock ganska bra och hon trodde inte benet var brutet. Hon lindade benet för hon trodde att det kunde vara en senskada istället, och vi transporterade hem honom i väntan på att kliniken skulle öppna dagen efter.

Under natten svullnar benet ännu mera och svullnaden sträcker sig runt 15 cm över knät och ett ödem på bringa har uppkommit. Morgon efter när vi ska iväg så haltar han nästan inget alls och när vi kommer till kliniken så travar vi utan hälta. Dock gjordes inget ultraljud eftersom benet var så svullet att veterinären inte skulle ha sett något. Vi åker därför hem och vi får med oss antiinflammatoriskt då den veterinären anade att det kunde vara lymfangit.

Dom 2 första dagarna såg jag ingen skillnad på svullnaden. Han hade stödbandage runt benet om det skulle vara senorna. Dag 3 börjar saker hända. Ödemet på bringan går ner och sakta lägger sig svullnaden över knät och nästa gång jag byter bandage är svullnaden nere.

Under de senaste 10 dagarna har han haft stödbandage dygnet runt och har bara gått på korta promenader. Några gånger har han travat lite och inte en gång har han varit halt och varje gång jag bytt bandage har han varit utan svullnad.

Jag ringde till veterinären igår och frågade om det var nödvändigt att komma tillbaka då han varken haltar, ömmar, är svullen eller varm och veterinären sa att vi kunde avvakta och låta honom röra på sig mer utan bandage.

Jag tog då av bandaget och satte bara på en bandage när han för första gången på nästan 2 veckor skulle få gå själv. Jag lindade väldigt tajt eftersom jag var lite orolig.

På kvällen igår (några timmar utan stödbandaget) såg jag att senorna på det "friska" benet syns mer på utsidan än vad det gör på det "skadade".

Han har nu sprungit på volten 2 gågner och han är varken halt eller ömmar när jag trycker men man ser fortfarande mindre av senorna på det "skadade" benet.

Kan en senskada verkligen få benet att svullna upp så mycket som det gjorde på min häst och det utan att han är halt? och kan svullnaden då gå ner på bara några dagar?
Är det normalt att benet svullnar lite om den har haft stödbandage så pass länge och att man sen tar bort det?

Jag funderade på om han kanske hade fått en liten senskada och att lymfangiten kom från senskadan.
Hur lång tid brukar det ta för svullnaden att gå ner när dom har lymfangit/senskada?

Jag hoppas verkligen att det finns någon som har någon idé eller några tips vad det kan vara.
:confused:
// Charlotte
 
Sv: Lymfangit av senskada??

När min V fick en senskada var benet toksvullet första dagarna. Han hade rullat fast i boxen och fått den när han 'sköt ifrån' för att komma loss, så det kan ju påverkat att det blev så svullet. Lite hälta första dagen (pga svullnaden kanske), och då man inte kunde utesluta sticksår fick han PC och antiinflammatoriskt för att ta ner den.

5 dygn senare på klinik var benet HELT rent - men en rejäl senskada på djupa böjsenan ett faktum på ultraljud.

Senskador är lömska, de blir ohalta betydligt tidigare än senan är okej, så jag skulle ultraljuda den innan jag lät hästen röra sig fritt om jag vore dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
757
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 548
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp