Bukefalos 28 år!

Stadsträning med 9 månaders tik?

Emiliam

Trådstartare
På tisdag ska jag hämta hem en sheltie tik på 9 månder på prov :) Är överlycklig och hoppas verkligen provtiden går super så hon får stanna hos oss!

Men hon är uppvuxen på landet med träning att åka bil och all träning som hör till med valp. Dock är hon inte van med stan, vi bor mitt i Stockholm för tillfället och ska först om ca 1 år flytta ut ur stan. Så hon är försiktig gällande hissar osv...Och bor nu i en flock.

Så kommer tillbringa all ledig tid med träning såklart så hon vänjer sig, kan tillägga att jag jobbar som dogwalker så hon får följa med mig på dagarna.

Har ni några bra tips och råd hur jag ska gå till väga med stadsträningen? Kommer ta det i hennes takt såklart och tålamodet finns! Plus att det är en lättlärd ras.
 
Gör det roligt för henne att vara ute på stan är mitt tips. Ta med någon rolig leksak och gå till ett bra ställe där ni kan vara och leka. Någon trevlig gräsplätt där ni kan vara en stund. Gå korta promenader i början så hunden lär känna närområdet först och blir trygg med en viss fast runda ni går, sen kan du öka på rundan vartefter.
 
Gå kort runda i början, Det är många intryck som ska smältas
Gå samma runda till hunden känner igen sig och är trygg på den rundan och den miljön, utöka/ byt rundan när du ser att hunden är redo

Jag ser direkt på min valp om hon känner igen miljön på vår runda, hon är trygg och vågar gå före mig (lös på säker plats)
Om vi går en ny runda, så håller hon sig lite mer avaktande och går hellre efter oss.
 
Bara ut och promenera.
Min hund hade bara varit lös på landet i flock när hon kom till mig som 7 månader gammal men vande sig väldigt snabbt utan att hetsa upp sig. Läskigast var helt klart trappor men gick bra då jag gick först första gången och sedan inga problem.

Är hunden inte bra mentalt får man kanske dock ta en annan approach.


Lycka till med nya hunden :)
 
Min omplacering tyckte först att det var jättekonstigt(!) med alla stadsgrejer. Även soptunnor kunde vara konstiga ibland ;) Jag tog med henne ut som vilken hund som helst, hade mina bestämda rundor vi gick för att hon skulle få bekanta sig ordentligt med området och efter ca 2-3 dagar betedde hon sig som om hon bott där hela livet.

Och justja, när hon väl tyckte att något var läskigt så brydde jag mig inte nämnvärt, men lät henne få långt koppel så att hon i sin egna takt kunde gå fram till det läskiga och titta närmare på det. När hon väl var klar med undersökandet så gick vi vidare. Blev sällan längre stopp än ca 30 sekunder :p
 
Åh tusen tack för alla underbara svar :)! Allt känns så självklart egentligen men man är (jag iaf) alltid nojig och känns så skönt att kunna fråga er :)
 
Kan berätta att allting har gått super :D! Redan efter knappt två dygn hos oss så åker hon hiss utan problem (skuttar in i den då jag öppnar dörren) och hon verkar inte bry sig så mycket om allt folk och allt ljud i parken!

Dock gått och fått feber så blir lugn vecka :/ hon hann va med en dag på jobbet och skötte sig exemplariskt!

Ska i helgen om febern släppt öva mer då hon tycker att allt folk på Kungsgatan är lite läskiga än - tar tid såklart men så duktig som hon har varit lär hon bli citydog snabbt!

Och hon och vår katt är vänner redan och har denna morgon busat runt :D va mest orolig hur katten skulle acceptera hunden men va inga som helst problem!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
582
Senast: Docka
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 398
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Hej, All vår träning har gått super bra hittills - haft 10 månaders tiken nu sen i tisdags kväll. Men enda stället hon kissar på är vår...
Svar
7
· Visningar
1 082
Senast: Emiliam
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
10 739
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp