Bukefalos 28 år!

Stadsträning med 9 månaders tik?

Emiliam

Trådstartare
På tisdag ska jag hämta hem en sheltie tik på 9 månder på prov :) Är överlycklig och hoppas verkligen provtiden går super så hon får stanna hos oss!

Men hon är uppvuxen på landet med träning att åka bil och all träning som hör till med valp. Dock är hon inte van med stan, vi bor mitt i Stockholm för tillfället och ska först om ca 1 år flytta ut ur stan. Så hon är försiktig gällande hissar osv...Och bor nu i en flock.

Så kommer tillbringa all ledig tid med träning såklart så hon vänjer sig, kan tillägga att jag jobbar som dogwalker så hon får följa med mig på dagarna.

Har ni några bra tips och råd hur jag ska gå till väga med stadsträningen? Kommer ta det i hennes takt såklart och tålamodet finns! Plus att det är en lättlärd ras.
 
Gör det roligt för henne att vara ute på stan är mitt tips. Ta med någon rolig leksak och gå till ett bra ställe där ni kan vara och leka. Någon trevlig gräsplätt där ni kan vara en stund. Gå korta promenader i början så hunden lär känna närområdet först och blir trygg med en viss fast runda ni går, sen kan du öka på rundan vartefter.
 
Gå kort runda i början, Det är många intryck som ska smältas
Gå samma runda till hunden känner igen sig och är trygg på den rundan och den miljön, utöka/ byt rundan när du ser att hunden är redo

Jag ser direkt på min valp om hon känner igen miljön på vår runda, hon är trygg och vågar gå före mig (lös på säker plats)
Om vi går en ny runda, så håller hon sig lite mer avaktande och går hellre efter oss.
 
Bara ut och promenera.
Min hund hade bara varit lös på landet i flock när hon kom till mig som 7 månader gammal men vande sig väldigt snabbt utan att hetsa upp sig. Läskigast var helt klart trappor men gick bra då jag gick först första gången och sedan inga problem.

Är hunden inte bra mentalt får man kanske dock ta en annan approach.


Lycka till med nya hunden :)