Bukefalos 28 år!

Kissträning utomhus?

Emiliam

Trådstartare
Hej,
All vår träning har gått super bra hittills - haft 10 månaders tiken nu sen i tisdags kväll.
Men enda stället hon kissar på är vår innergård, gått bra hittills men hade såklart oturen att "gårdskarln" har tydligen balkongen mot innergården och han stod såklart ute då jag sa - gå och kissa nu då. Och han blev såklart sur på oss då vi har park runt hörnet...
Vi kan gå ute i 2-3 timmar och kommer inget kiss men lös på innergården kommer det direkt! Hon har kissat en gång i parken men bara en gång, gått samma väg fler gånger - luktar och tassar runt som hon ville kissa men inget.
Hur tusan ska vi göra?
 
Förklara läget för gårdskarlen? Att hon nyss flyttat och inte är helt trygg ännu. Förhoppningsvis släpper det småningom.
 
Förklara läget för gårdskarlen? Att hon nyss flyttat och inte är helt trygg ännu. Förhoppningsvis släpper det småningom.

Försökte förklara för honom men tror inte det finns en surare gubbe än han faktiskt! Han stör sig på ALLT! Som tex så har vi en liten portable webergrill vi tar ut till parken och grillar med, och inte direkt så man vill ta upp grillen som fortfarande är varm och lägga det på ett trägolv inne. Så vi la såklart den på innergården för att svalna - där de även finns en stor grill man kan använda - och fick direkt en arg lapp om att man inte fick använda sin egna grill på innergården!

Så tror inte den gubben har känslor alls eller förstående :/
 
Kolla så fort du kommer ut om han är ute på balkongen. I så fall smyg iväg på andra hållet så han inte kan höra vad du säger till hunden alternativt gå iväg till parken och be henne kissa när ni kommer tillbaks igen. Fast egentligen borde du gå till parken med henne varje gång. Förr eller senare kommer hon att kissa där, tills hon gör det så be henne kissa när ni kommer tillbaks.
 
Tiken jag tog från gatan ville också bara kissa på ett ställe, i trapphuset (som förvisso är utomhus). Jag lyfte henne förbi det området, för att slippa bråket. Släppte ned henne på "trygg" mark, och gick en promenad, kissade hon inte så gjorde hon inte det. Då tog jag bara en promenad tätt efter det igen. :)
 
Det är inte så att hon inte är van att kissa i koppel? Mina bonnhundar har jätte svårt för att kissa på tex utställning i början innan dom vant sig.
Nu har jag en hyfsad lydnad på mina så jag kan i princip släppa dom lösa på vilken gräsfläck/dikesren/rondell :o som helst, så pinkar dom pronto.
 
Finns det inget ställe där hon kan vara lös där det är lämpligt att kissa? Prova i så fall att ha henne lös där och ha henne kopplad på innergården. När jag går över innergården med hundar så är det i kort koppel och raskt tempo så att de inte ska kissa där. Sedan blir det längre koppel/lös och lugnare tempo när vi kommer till kissvänliga platser.
 
Hej allihopa!
Förlåt att jag varit sämst på att va här inne :/
Men gått framåt rejält i vår träning! Vi kissar inte alls på innergården mer :D
Först blev vi väckta varje natt vid 5 tiden för att hon ville ut och kissa, vi tar alltid sista kissen vid 23-00 tiden. Och vi fick gå länge gå länge i parken för att hon skulle kissa, och på samma gräsmatta där med.

För ca 1 vecka sedan kissade hon på annat ställe än parken, och blev superglad så husse fick sms direkt! Så vi går varje morgon först i parken och kissar,bajsar och sen åker på jobb och kissar hon inte då så kan hon nu göra det på andra ställen då vi går på promenaderna (är dogwalker).

Brukar bara vara en kiss vid lunch vart vi än brukar vara och sen först då vi kommit hem till sin park men idag har hon kissat två gånger under promenaderna våra! Och denna vecka har hon sovit tills jag vaknat upp en sväng vid 07-tiden så känns som jäkla massa framsteg sen sist!!

TUSEN TACK för alla tips ni gett oss :D :D :D
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 824
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp