Städning! Dammsugare/dammgrej, medel osv...

Efter att ha läst denna tråden beställde jag en sviffer, dammvippa.
Nöjd, men det känns som att det kommer gå åt många, och behöva bytas ofta?


Någon som har moppen?
Är halvnöjd med min vanliga golvmopp, vill ju gärna gå över med en torr mopp mellan dammsugningarna för att samla upp hundhår och damm. Värt att byta?

Jag vill hellre ha en flatmopp med utbytbart moppgarn (kardborre). Bara att slänga i tvätten. Har några olika tjocklekar att byta mellan beroende på om jag kör torrt eller vått.

mood.jpg
 
För våtmoppning föredrar jag egentligen dessa:
DV_8_8013469_01_4c_DE_20140822105212.jpg


Bra med extra garn: https://www.hornbach.se/shop/BUeMAG-Ersattningsmopp/8013466/artikel-detaljer.html. Rejäla garn, jag behöver en del vatten till både furugolven och tegelgolven. Lätta att byta garn på (klämma) och extremt prisvärda.

På dessa kan man dessutom klämma fast en "skrubb" på ena sidan för sånt som sitter lite hårdare. Även andra typer av tussar för att göra rent i takets hörn med mera.


På bredmoppar finns det även små storlekar så man slipper bråka med 50-75cm breda. Tror de minsta vi använde var ca 35cm breda.
 
Jag har också skaffat en Swiffer dammvippa. Tror man måste damma ofta så det inte blir tussar i den.
Hur vet man när det är dax att byta den? När den blivit grå eller? :confused:
 
Jag har också skaffat en Swiffer dammvippa. Tror man måste damma ofta så det inte blir tussar i den.
Hur vet man när det är dax att byta den? När den blivit grå eller? :confused:
Jag har bytt min när den börjat se väldigt grå och tråkigt ut. Behöver byta var tredje eller var fjärde månad kanske på sin höjd så det går ju inte åt i rasande takt direkt.

Tips är att använda den relativt ofta då den är så bra och det går så fort. Jag kan ligga på latsidan och märkte att när typ en svart byrå blivit.. grå så funkar den inte lika bra. Stora mängder damm lär man dammsuga upp. Men måste ändå flika in här att den trots så extrema mängder damm funkar sjukt bra för att vara just en dammvippa, den "suger upp" ändå jämfört med en "vanlig" vippa som bara föst upp allt i luften.
 
Jag dammtorkar med microtrasor som jag sen tvättar i maskin- Så bra, allt damm följer med och skjuts inte runt. Skaffa absolut inte en vanlig "hederlig" regnbågsfärgad dammvippa!
Vi har en electrolux dammsugare där man kan välja styrkan, jätte nöjd. Liten påse när man har katter(vi har 2 innekatter)

Det jag söker är något lättare att våttorka golven med. :cautious:
 
Jag dammtorkar med microtrasor som jag sen tvättar i maskin- Så bra, allt damm följer med och skjuts inte runt. Skaffa absolut inte en vanlig "hederlig" regnbågsfärgad dammvippa!
Vi har en electrolux dammsugare där man kan välja styrkan, jätte nöjd. Liten påse när man har katter(vi har 2 innekatter)

Det jag söker är något lättare att våttorka golven med. :cautious:
Det enda vettiga användningsområdet jag hittat för den typen av dammvippa är att göra rent bakom elementen. Allt damm rasar ju såklart ner på golvet eftersom vippan inte drar till sig smuts alls men där kan det iaf dammsugas upp.
 
Är det nån mer som börjat ”leta” efter damm bara för att få använda Swiffer-dammvippan? :laugh:
Bytte den för första gången i dag eftersom det där fluffiga lossnade lite och den var rätt grå.
 
Jag har bytt min när den börjat se väldigt grå och tråkigt ut. Behöver byta var tredje eller var fjärde månad kanske på sin höjd så det går ju inte åt i rasande takt direkt.

Tips är att använda den relativt ofta då den är så bra och det går så fort. Jag kan ligga på latsidan och märkte att när typ en svart byrå blivit.. grå så funkar den inte lika bra. Stora mängder damm lär man dammsuga upp. Men måste ändå flika in här att den trots så extrema mängder damm funkar sjukt bra för att vara just en dammvippa, den "suger upp" ändå jämfört med en "vanlig" vippa som bara föst upp allt i luften.
Jag har köpt en nu, och när jag städat på ordentligt dammiga ställen (inte mitt hus) går det åt flera vippor per rum 😵
 
Fast dammet "sitter ju lix fast" och dammsugaren får bara med lite, resten måste tas mer manuellt tycker jag.
Har du inget sånt borstmunstycke till dammsugaren? En vippa är jättebra att hålla efter med men sånt "gammalt intorkat" damm funkar bäst med dammsugare + våttorka sen. Är det såna mängder så rör man ju mest runt det hur bra vippan än är :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp