Calvaro

Trådstartare
Ska utöka betesarealen och det medför massa stängsling.
Vilken typ av staket föredrar ni? Typ av trådar, stolpar, isolatorer, handtag?
Hagarna kommer även gränsa till trädgården och där planerar vi att ha ett trästaket +eltråd. Vad är smidigast där? Två eller tre slanor. Vad finns det för olika modeller på trägrindar man kan göra?
Visa gärna bilder på era staket så jag kan få lite inspiration!

Hästarna som kommer gå där är av varierande storlek. Från föl till stor häst.
 
Sv: Stängsel

Vi har tryckimpregnerade stolpar (180 cm), med två rader eltråd (5 el 6 mm). Isolatorer som liknar en grisknorr :p och vanliga svarta handtag. För oss funkar det alldeles utmärkt - alldeles för bra anser vår BC, som har fått sig ett par stötar och numera inte vågar följa med ut när jag ska ut till hagen. :crazy:
 
Sv: Stängsel

Tryckimpregnerade stolpar och sedan har vi kostat på Franska elband till vinterhagarna.(polarband)
Till sommar hagarna har vi elrep 5mm.
 
Sv: Stängsel

Ett tips om det ska gå små föl där, sätt en tredje tråd lite längre ner, många fölungar lägger sej och sussar precis vid staketet och rullar helt enkelt under. Är det eltråd där unviker dom att lägga sej så nära...:idea:

Själva har vi tryckimpresgerade stolpar, en del med elband och en del med rep...
Vi har sk "grisknorrar" till en del hagar men mestadels ringisolatorer med metallkärna. Vi har trådhöjd 60 och 120 cm. Har visat sej att det håller inne både rymningsbenägna B-ponnisar och hoppglada 1.70 hästar. Sen har vi 5 meter mellan stolparna, en del tycker att det är för långt emellan, men vi har inte stött på några som helst problem...:D Grindarna är 3m, en del är med vanligt elrep, en del är gummiband (kan jag rekomendera!)

Sen naturligtvis ordentligt med el på trån.

Mvh Domino_s
 
Sv: Stängsel

Tackar för att ni delar med er av era erfarenheter:bow:
Det finns ingen som har någon liten bild. Gör inget om det är en häst med, bara men kan se lite staket.
 
Sv: Stängsel

Så här ser våra hagar ut
22917284.jpg


mellan hagarna
22917224.jpg


enda bilden på en grind
25401433.jpg


ska sätta trästaket runt grushagarna men då det inte e klart än så har jag ingen bild på det, dock har jag ett trästaket runt min ridbana o hittade två halvkassa bilder på detta
28467001.jpg

28467006.jpg
 
Sv: Stängsel

Kanon!
Lite följdfrågor.
På bild ett. Vet du vad trådarna sitter på för höjd?
Samma fråga om slanorna på trästaketet.
 
Sv: Stängsel

Tror de e ungefär samma höjder överallt på linor och alanor, översta på 120-130 sen den i mitten på ca 60-70 o den understa på ca 30, hade bara de två översta de första åren så därför e det lite ojämt fördelat ;)
 
Sv: Stängsel

Vi har (i sommarhagen, där hästarna dock går halva året) 180 cm tryckimp åttkantig stolp. 5 mm elrep och såna där små fyrkantiga isolatorer. Att vi valde dom var för att bonden hade några tusen att bjuda på ;) Det funkade dock väldigt bra till repet. Fastsatta med SKRUV (ej spik). Grindhålen har vi gjort väldigt små (ca 1,5 m), då man då inte har så mycket lina att handskas med och det är lättare att undvika rymlingar. Vi har två linor runtom, på höjd uppskattad till ungefär 1 dm ovan knähöjd och sen brösthöjd, tror jag.

Funkar väldigt bra. Nu har vi iofs inte särskilt rymningsbenägna hästar och hagen är stor, men ändå ;)
 
Sv: Stängsel

Jag har mycket goda erfarenheter av det franska elbandet som har hållt bra i ca 15 år nu. Har även stängslat med elrep och andra typer av band, men de töjer sig och ledarna går av = betydligt mer underhåll och fler byten av tråden. Ett halvdyrt elrep köpt på granngården formligen smulades sönder efter 3-4 år... :crazy: Och ett dåligt staket är ofta ett farligt staket.

Mina alternativ när jag nu ska stängsla är alltså franska elband alternativt trästaket kombinerat med elförande ståltråd.

Vi har oftast klarat oss bra på två trådar, och då har vi haft ponnyer av skiftande storlek, föl och tävlingshästar. Men då hänger den översta tråden på ca 120 cm höjd. Det hoppar min hoppande utbrytardrottning lätt när hon tycker det krävs (som tur är inte så ofta, man får tänka sig för), så vi har provat tre trådar med den översta på 140-150, men inte heller det stoppade mina hoppare, så nu är vi tillbaka på två trådar och 120 cm stakethöjd.
 
Sv: Stängsel

jag föredrar trästolp och 20 mm elband i två höjder. det räcker om man inte har shettisar. elen är typ aldrig på, mina hästar rymmer inte så länge det finns gräs i hagen.

har vanliga svarta stora handtak och ringisolatorer.
 
Sv: Stängsel

Vi håller på att stängsla och har valt elrep 5 mm som jag skarvar med safty skarvhylsa. Tycker det är viktigt att repet släpper om någon fastar i det. Det är ju heller inte bra att knyta ihop vare sig man använder rep eller band för ledningarnas skull. Allt för ofta ser man knutar på både band och rep tycker jag.

Sen har vi 180 cm långa tryckimpade trästolpar som är 8 cm/diameter. Till öppningen har vi elastiska grindar med 3 meters öppning. De elastiska ska också vara säkrare än de med fjäder som tydligen lätt fastnar i svansen på hästen.

Isolatorer är ringisolatorer som jag hittade en hel hink på rea. Har sen fått låna en bits till skruvmaskinen som skruvar fast dessa med lätthet.

Vi ska sätta två rader då vi inte har några shettisar så med tanke på svaren här ska jag nog sätta lägsta höjden på 60 cm, högsta på 120-130.
 
Sv: Stängsel

ja, absolut inte fjädergrind! Har sett en skenande häst som fastnat med en sådan i svansen! Som tur var sprang han in i hagen och inte ut...
 
Sv: Stängsel

*knapplån*

Jag hakar på här och undrar över plaststolpar, såna enkla för tillfälliga staket. Jag har flera små bitar jag kan låta hästarna beta av likaväl som att nån ska gå med lie o kasta in gräset till hästarna, eller ännu värre trimmer :mad: Vilka fabrikat har ni testat? För-och nackdelar samt prisvärdhet gärna!

Lotta
 
Sv: Stängsel

Vi köpte billiga tillfälliga plaststolpar från Börjes (vet inte vad det är för märke på dem), de fungerar bra och är prisvärda. Har haft dem i ca 3 års tid bara förvisso.
 
Sv: Stängsel

Vi har stängslat om en massa i sommar. Kör nu på vanlig ståltråd underst och något av det tunnaste elrepen överst. Det är mest för att vi haft problem med att elen inte går fram och rymningbenägna hästar, så vi tog det mest strömförande (på rek av lantmännen).

På vissa ställen har vi tryckimpregnerade köpestolpar, men de flesta stolpar gör vi själva av trän från skogen. Jag kan inte påstå att vi har något genomgående tema :p Några hagar har 'normalbrett' vitt elband då de inte är så dåliga att de måste bytas ut än. När de ska bytas ut blir det ståltråd och tunn eltråd där också. Däremot har vi gått runt och höjt tråden på många ställen och rensat så elen ska kunna gå fram bättre.
 
Sv: Stängsel

Men hej och tack för svaret!
Kul att se dig här också! Tyckte jag kände igen hästen på din avatar ;)

Lotta
 
Sv: Stängsel

*kl*
Det viktigaste när jag väljer eltråd/band är resistansen. Ju mindre motstånd det är i tråden, desto bättre leder den och staketet blir säkrare. Jag hade tidigare 40mm franska elband med mkt hög kvalitet, men när jag flyttade ut på slätten fungerade de sämre, de fångar för mycket vind. Det går att vrida dem ett halvt varv mellan varje isolator så skär de vinden bättre, men det är inte särskilt snyggt, tycker jag. Kring mina "hemmahagar" har jag aluminiumtråd, både ensamt och i kombination med trästaket. Till beteshagarna har jag köpt tunnare tråd med mycket låg resistans. Hemma har jag riktiga gångjärnsgrindar på ca 1,20 x1,20 och mellan de olika hagarna gummibandsgrindar. På betena är det vanliga handtag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Ekonomi & Juridik Följande dom gick att läsa i en annan tråd, och har fått mig att fundera lite... Om man, som här, blir ålagd att avsätta en...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp