Stängsla med aluminiumtråd

mizzmaria

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter?
Jag har bara vana av elrep men nu ska vi sätta upp ny sommarhage (permanent) och då har jag fastnat för aluminium efter att ha läst lite om det, bla annat trådar här på buke.

Min sambo är däremot mer tveksam på grund av att det korrugerar (stavning?) med andra metaller och alla tillbehör som skarvar, matarledning mm är av annan metall. Han vill gärna hellre att vi sätter upp järntråd så jag behöver lite för och nackdelar med aluminiumtråd vs järntråd :)

Hur har ni gjort, eller hur funkar det för er som satt upp aluminium, korrugerar det snabbt eller har ni några tips på hur man kan göra för att undvika det i möjligaste mån?

Sen lite frågor om hur man sätter upp tråden, känns mycket mer avancerat än att sätta upp elrep. Fler tillbehör och mer att tänka på, känner mig förvirrad. :confused: Mest osäker är jag och sambon nog eftersom aluminiumet håller sämre (lägre brottstyrka) än ståltråd. Är det bara att köra på som om det vore en ståltråd eller vad ska man tänka på?
Behöver man både trådspännare och stängselfjäder?
Vilken trådspännare använder ni?
Hur ofta spänner ni tråden, och finns det risk att den går av om man spänner för hårt eller för mycket (tänker efter några års inspännande)?
Och en fundering ang stängselfjäder, det står överallt att den minskar skaderisken iom att den ger efter, men samtidigt läser jag hur viktigt det är med välsträckt stängsel för att det ska brista vid ev påspringning eller om ett ben fastnar tex, säger inte det emot sig själv?
Alltså den håller ju stängslet sträckt vilket är bra (det är ju det vi är ute efter med den), men sen ger den ju efter? Förklara för en nybörjare :angel::o

Vad använder ni för skarvar?
Vi tänkte köpa vanlig najfri isolator till raksträckorna, men vad är bäst i hörnen?
Hur känslig är tråden för att böjas, går den av vid minsta lilla?

Hjälp! :D
 
Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter?
Jag har bara vana av elrep men nu ska vi sätta upp ny sommarhage (permanent) och då har jag fastnat för aluminium efter att ha läst lite om det, bla annat trådar här på buke.

Min sambo är däremot mer tveksam på grund av att det korrugerar (stavning?) med andra metaller och alla tillbehör som skarvar, matarledning mm är av annan metall. Han vill gärna hellre att vi sätter upp järntråd så jag behöver lite för och nackdelar med aluminiumtråd vs järntråd :)

Hur har ni gjort, eller hur funkar det för er som satt upp aluminium, korrugerar det snabbt eller har ni några tips på hur man kan göra för att undvika det i möjligaste mån?

Sen lite frågor om hur man sätter upp tråden, känns mycket mer avancerat än att sätta upp elrep. Fler tillbehör och mer att tänka på, känner mig förvirrad. :confused: Mest osäker är jag och sambon nog eftersom aluminiumet håller sämre (lägre brottstyrka) än ståltråd. Är det bara att köra på som om det vore en ståltråd eller vad ska man tänka på?
Behöver man både trådspännare och stängselfjäder?
Vilken trådspännare använder ni?
Hur ofta spänner ni tråden, och finns det risk att den går av om man spänner för hårt eller för mycket (tänker efter några års inspännande)?
Och en fundering ang stängselfjäder, det står överallt att den minskar skaderisken iom att den ger efter, men samtidigt läser jag hur viktigt det är med välsträckt stängsel för att det ska brista vid ev påspringning eller om ett ben fastnar tex, säger inte det emot sig själv?
Alltså den håller ju stängslet sträckt vilket är bra (det är ju det vi är ute efter med den), men sen ger den ju efter? Förklara för en nybörjare :angel::o

Vad använder ni för skarvar?
Vi tänkte köpa vanlig najfri isolator till raksträckorna, men vad är bäst i hörnen?
Hur känslig är tråden för att böjas, går den av vid minsta lilla?

Hjälp! :D

Inte alu utan järn. Grymt hårt sträckt. Gick INTE av. Stolpar gick av, isolatorer gick av osv. Tråden drogs 50 m in i annan hage. Släppte tillslut i skarv.

Men hårt spänd är INGEN garanti järn går av. Inga skador på hästarna dock, otroligt nog. De tog två stängsel. Det innersta med eltråd där knäcktes stolp också men tråden gick av.
 
Jag håller på och byter ut all undertråd till alutråd. Tycker den är lättare att stängsla med och lättare att spänna. Fördelen med den är att den går av om hästarna ex rullar in i staket eller om vilt springer igenom. Plättlätt att laga. I vissa hagar har den suttit i 5 år och ser ny ut. För mig som har shettis har det varit ett måste, han har respekt för alutråden, men vanligt elband eller tråd springer han under oavsett hur mycket kräm det är i.
 
Vi har också alu.tråd, har slutat att köpa järntråd helt. Den väger mycket mindre och är mjukare vilket gör att den är lättare att hantera. Enligt specifikationen så ska den leda ström bättre om jag inte minns fel? Vi har inga trådspännare, tycker den håller sig lagom spänd ändå men vi har inte jättelångt mellan varje stolpe. Jag tycker att det är bra att den går av lättare och som någon ovan sa så är den ju lätt att laga. Den dras ju ut något när den går av och det är bara att fästa ihop den igen.
 
hej!! har också alutråd, smidig att sätta upp, leder mkt bra. Men går av lätt! Du kan alltså inte spänna för kung och fosterland som tex med ståltråd. Den är också känslig för veck och går av lätt efter att den blivit böjd. Jag har inte sett ngn korrosion, då har den viss kontakt med ståltråd på en del ställen.
Använder en hörnfjäder från willab, den är lagom hård för att spänna ca 200 m raksträcka. *(och mindre än det förstås)
http://www.mypaper.se/show/willab/show.asp?pid=345243832265571&page=156
Är på det stora hela nöjd,mest för att det är så lätt att sätta upp, men väljer ändå rejäl ståltråd Hightensil till större områden.
 
Vi använder bara aluminiumtråd sedan 10 år tillbaka. Den har lägre motstånd än i princip allt annat på marknaden, även järntråd. 2 mm tjock tråd, som vi använder, går av vid 75 kg belastning. I och med att den leder så bra funkar det att tvinna tråden vid skarvarna - det finns ju inga skarvbleck i aluminium vad jag hittat iaf. Tråden går inte av vid normal hantering, men om man återanvänder gammal tråd måste man se till att det inte blir öglor på den - då går den lätt av. Det är sant att den korroderar vid kontakt med järn, t ex vid matarledningen. Därför sätter vi en "offertråd" vid kopplingen, som är lätt att byta ut. Den behöver inte spännas på samma sätt som järntråd, utan den hanteras ungefär som ett elrep. Den väger lite och är mjuk och trevlig att arbeta med - och framför allt blir det säkra staket som hästarna respekterar.
 
Tack alla för era svar! Vi kommer sätta upp aluminiumtråd så får vi se hur det går :) Jag tror det kommer bli jättebra! :up:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska göra en sommarhage med en omkrets på 200 m, alltså inte så stor. Tänker ha 3 trådar varav 2 järntråd (typ crapal 2) eller...
Svar
6
· Visningar
1 951
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp