Ståltråd / Järntråd till hage

Rimfaxe

Trådstartare
Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag starkt på att byta ut mot ståltråd , järntråd eller high tensile som också finns.

Nu undrar jag vilket av dessa val vi bör göra? Vilken diameter på tråden bör man ha? Ska man ha high tensile eller vanlig galvad tråd? Vilken brottstyrka bör det lämpligen vara på tråden? Jämför man med elrep så är ju brottstyrkan på vanlig järntråd mycket lägre, vilket är bra ifall en häst skulle försöka spränga staketet eller göra ett misslyckat hopp över den och dra med sig tråden.

Avslut vid grindar med elrep vet jag mycket väl hur man bäst åstadkommer, med så kallad knaus och så ett skarvlås, men hur gör man med järntråd?

Vilken typ av skarvlås bör man man ha, och på vilket avstånd rekommenerar ni? Funkar modellen kallad gripple bra eller finns det någon annan variant?
Om ett djur har sönder staketet, vore det ju bra om det är så helt som möjligt i övrigt, så att inte tråden hänger ner och slakar en lång sträcka, utan bara är sönder på en kortare sektion.

Använder ni vanliga ringisolatorer till järntråd? Sådana med järnkärna eller utan? Hur gör ni i hörnen? Samma isolator där, eller någon annan konstruktion?

Finns det något särskilt verktyg som är bra att ha när man sätter upp och ska spänna staket bestående av järntråd? Det är inte kul när man håller på att sätta upp hage och stå och svära över att man inte har bra verktyg till hjälp, som underlättar arbetet. ;)

Hur gör man med grindar? Nu har vi grindar med elrep och ett hantag (med fjädern inuti och ej åtkomlig utifrån). Det kanske är smidigt att ha elrep i grindarna för om hästen skulle råka spränga staketet där så är det ju en kort sträcka rep och som förmodligen inte trasslar in sig kring hästens ben.

Vi har haft problem med hjortar som sprungit igenom våra eltrådar. De har rivit ner staketet ett flertal gånger denna vår, tack och lov har inget djur blivit intrasslat i repet, och ingen häst har heller tagit sig ur. Dock blev det väldigt tydligt att elrepet töjer sig när något djur springer in i det. :crazy: Därför tror jag att det skulle vara säkrare att ha järntråd istället.

Hur gör ni staketgränsen så synlig som möjligt för vilda djur och även hästarna?

Hästarna har för övrigt inte haft några problem med elrepet, men när jag har sett hur det töjer sig så skulle det kännas bra att hitta ett bättre alternativ, som också leder strömmen bra.

Tacksam för alla era svar! :idea:
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

En stark rekommendation är att absolut inte använda ståltråd, järntråd eller liknande till häststaket. Även om de kanske leder ström bra skär de som knivar genom huden om hästen skulle fastna i staketet. Har sett det själv. Det är inte något roligt sår, kan jag berätta, för vill det sig riktigt illa är det ajöss med pålle.

Jag har hellre besväret att gå att spänna mina elband då och då än att få benet avskuret av ståltråd.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Köp aluminiumtråd istället. Leder ännu bättre än stål/järntråd och går av väldigt lätt 'om det behövs' likväl lätt att laga om det gått av.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Vi har high tensile- tråd i alla hagar med elstaket. Funkar bra när det väl sitter uppe men är ett mindre helvete att få upp på ett bra sätt! Kräver parallelogram-hörn och avslut, rejäla fjädrar för spänning samt skarving som går sönder om ngt djur springer in i tråden. Skulle jag stängsla om idag skulle jag nog köra på järntråd i stället...
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Och jag har sett förjävliga skador av elband, elrep och trästaket, så ingen stakettyp är skadefri... Gäller ju att spänna ordentligt och använda avskärare oavsett vilken stakettyp som används.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Vi har high tensile- tråd i alla hagar med elstaket. Funkar bra när det väl sitter uppe men är ett mindre helvete att få upp på ett bra sätt! Kräver parallelogram-hörn och avslut, rejäla fjädrar för spänning samt skarving som går sönder om ngt djur springer in i tråden. Skulle jag stängsla om idag skulle jag nog köra på järntråd i stället...


Delvis KL

Vi har också HT-stängsling i alla permanenta hagar, med parallelogram i hörn och avslut. Vi har dessutom 5 eller 6 trådar (rovdjursavvisande stängsel) för fåren som hästarna delar hage med. Totalt har vi ca 12 Ha stängslade.

Vi är mycket nöjda med våra stängsel, förutom :devil: det där eländiga gräsröjandet under nedersta tråden... Fast för häst, så räcker det ju med 2 eller 3 trådar, så då blir ju gräsröjningen nästan en icke fråga. Stängslen kräver förutom det minimalt med underhåll.

Ingen, vare sig häst eller får, brukar försöka ta sig ut. Vi hade för många år sedan en gammal vallack som absolut ville följa med ut, han gick rätt igenom, men klarade sig helt utam skador. HT tråden gick av tillräckligt lätt...
Tack vare fjädringen som blir i tråden genom sträckfjädrarna, så klarar stängslet påspringning av älg och hjort utan att haverera.

Vi använder den "tunnare" HT-tråden, sträckfjädrar av "lång-spiralfjäder"-typ för att hålla tråden väl sträckt (alltså inte båtfjäder varianten), och skarvar samt spänner med gripples. Vi använder huvudsakligen ringisolatorer med järnkärna av bra kvalitet. I hörnen använder vi en isolator som skruvas fast i stolpen, i vilken man kan lägga i tråden. Äggisolatorer måste man trä in tråden i, och det blir för bökigt. Avslutet ligger runt stolpen, med tråden instoppad i isolator-rör. Det går utmärkt att fortsätta använda elrepsgrindar som TS redan använder.

Gripples är superbra! Lätta att använda, och bra att efterspänna med. Det finns en särskild tång som man använder för att spänna med gripples. Dyr, men bra.

När man stängslar med HT-tråd, så är en "trådkarusell" ett måste. Med karusell, så blir tråddragningen ett lättsamt en personers jobb.

Det finns bra instruktioner för hur man gör parallelogram på viltskadecenters hemsida!
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

En stark rekommendation är att absolut inte använda ståltråd, järntråd eller liknande till häststaket. Även om de kanske leder ström bra skär de som knivar genom huden om hästen skulle fastna i staketet. Har sett det själv. Det är inte något roligt sår, kan jag berätta, för vill det sig riktigt illa är det ajöss med pålle.

Jag har hellre besväret att gå att spänna mina elband då och då än att få benet avskuret av ståltråd.

En riktigt spänd järntråd innebär ingen fara, då den lätt smäller av!
Jag använder den tunnaste, dock som jag skrev, den ska spännas rejält och får inte slaka det minsta.

Använder vanliga, kraftiga isolatorer, även i hörnen. Hästarna har enorm respekt för tråden och jag slipper skador av elband/rep som ju faktiskt kan skära rätt illa!
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Elrepen kan ju skära illa just för att de töjer sig och sedan har så hög brottgräns att de inte går av. Järntråd töjer sig inte alls på samma vis och brister för mindre kraft.

Räcker det med diameter 1,5 mm på vanlig järntråd? Vad finns för skäl att gå upp i diameter?

Tack för allas svar än så länge! :)
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Ja jag vet faktiskt inte, men en spänd tråd går ju går ju av i vilket fall...

Har nu 1.75 eftersom det var det tunaste som Granngården hade hemma. Just att hästarna har sån respekt för järntråden gör att den känns säkrast, samt att den håller längre.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

"Vanlig" järntråd blir en felinvestering. Eftersom den inte är försträckt, så blir det svårt att hålla den bra spänd, dessuton är den en billighetsprodukt, och galvningen är sämre, näe den börjar rosta så kommer ledningsförmågan att avta ganska snart, och när tråden blir dålig, så har man ett jättejobb med att byta ut den...

Prisskillnaden mellan "vanlig" järntråd, är inte så jättestor, det handlar om 50-100 kr per rulle om tusen meter. Det är inte på tråden man sparar pengar, om man vill prispressa, utan på t.ex. stolparna.

Stadiga hörn/grindar med parallelogram kräver 8 cm stolpar, det går åt 3 stolpar till varje hörn, plus 2 st 6 cm stolpar som överliggare. Mellan hörnstolparna duger 6 cm stolpar utmärkt om hela stängslet är stabilt designat.

Prisskillnaden blir ungefär såhär:

Om en hage har 6 hörn och två grindar, går det åt

6x3+2x4= 26 st 8 cm stolpar.

8 cm stolpar kostar ca 35 kr st, 26x35= 910 kronor

150 st 7 cm stolpar kostar ca 30 kr st, 150x30= 4500 kr

150 st 6 cm stolpar kostar ca 25 kr st, 150x25= 3750 kr


Så på stolparna finns en avsevärd prisskillnad, där det är värt att fundera vilken grovlek man vill ha.

Givetvis så är det så att man kanske vill ha grövre stolpar på mjukare mark, men det finns ju inget som hindrar att man blandar i samma hage. T.ex. 7 cm stolpar där det är mjukt och fuktigt, och 6 cm stolpar i den steniga skogsterrängen...
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Och jag har sett förjävliga skador av elband, elrep och trästaket, så ingen stakettyp är skadefri... Gäller ju att spänna ordentligt och använda avskärare oavsett vilken stakettyp som används.

Jag har aldrig varit med om att hästar trasslat in sig galvad järntråd eller att de skurit sig på den.

Iregel går tråden av när en häst verkligen springer rakt igenom.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

För intresses skull: Vad sägs om aluminiumtråd? Värt att överväga? Aluminium utmattas ju vet jag ju. Sätter man upp en bit aluminiumfolie utomhus och låter den vaja lite lätt i vinden, så går den av efter ett tag. Tänker att det ju borde bli liknande i aluminiumtråd, så den bör man väl inte välja till hagar?

Vanlig järntråd är alltså elförzinkad, eller förzinkad på annat vis?

High Tensile är tråd av annat slag, ej jämförbar med det som i någon form kallas "järntråd"?
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Antar att det inte är "vanlig" järntråd jag har då:idea:

Den som setat längst har en 10-15 år på nacken och ingen rost. Särskilt dyr är den heller inte.
Jag har spännare på ungefär var 100 meter vilket fungerat bra och det är enkelt att spänna efter. Upplever dock inte att tråden slakar mer än när stolpen rör sig (dvs när det är blött vår och höst).

Aluminium har jag ingen erfarenhet alls av, men har själv inte ansett att det är prisvärt eftersom järntråden fungerat så bra!:laugh:
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Aluminiuntråd är klart intressant. För oss som har får, främst därför att den leder ström väldigt bra, och inte är utsatt för korrosion. Nackdelen är att den är mindre spänstig (=väldigt låg draghållfastshet) och tydligen kan gå av ibland utan att "någon" springer in i den. Viltskadecenter som tar fram standarden för rovdjursstängsel rekommenderar att blanda in en aluminiumtråd i ett flertrådigt stängsel.
Vi har idag inte aluminiuntråd monterat, men på "nästa" rovdjursstängsel, är tanken att tråd nr 2 nerifrån ska vara av aluminum, för att få ännu bättre sprutt på elen.

High Tensile tråd (HT-tråd) är annorlunda än "vanlig galvad tråd".

Dels så är den försträckt, vilket innebär att den inte töjer sig och är därför lättare att hålla lagom spänd. En spänd tråd är förutsättningen för att den ska kunna gå av med minimala skador för djuret som går igenom. "Vanlig tråd" töjer sig, och måste därför efterspännas både oftare och mera.

Dels så påstås galvningsförfarandet göras i enlighet med en högre standard, vilket gör att tråden leder ström utan förluster under flera år än "vanlig tråd".

Tänk på att man ser inte all korrosion som ger strömförluster med bara ögat. Har man fått synbar rost på tråden, så har det gått väldigt långt och tagit bra många år. Korrosionen börjar med en liten, nästan osynlig hinna på tråden, och redan då får man strömförluster i stängslet.

Det där med strömförluster, är ju viktigare för oss som har får, än för den som enbart har hästar.
Hästar är ju väldigt känsliga för ström, medan får som har en massa ull, är väldigt okänsliga. Vi har extremt kraftiga aggregat, och ett jätteproblem för oss är att få till jordningen. Vi behöver motsvarande 25 st jordspett...
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Jag måste fråga:

Alla ni som har järn- HT- aluminiumtråd etc; Har ni raka hagar med inga/få hörn? Hur hårt har ni tråden spänd? Har ni stolpar diameter 80 eller grövre i hörn?

Vi har hagar med hörn och lite bågad form. Hörn lite här och var bildas i hagen där man går runt ett träd eller annat.

Ytterområdena på våra marker skulle göra att vi fick i princip raka linjer med ett fåtal hörn. Dock har vi branter, det går uppför och nedför i hagen.

Funderar på att sätta någon slags "järn"tråd just för att hägna in markgränserna och i hagarna innanför använda antingen elrep eller möjligen eltråd (som ju har tunnare lager tänjbar plast än elrep), som klarar av bågar och hörn.

Hade vi perfekt plan mark och fyrkantiga hagar skulle det vara betydligt enklare att sätta järntråd, men nu är marken tämligen varierad i form och material.
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Jag har mestadels raka hörn, får se över stolpen i just hörnen rätt ofta så att de inte "viker" sig, särskilt efter regn. Ska dock sätta stöttor alternativt telefonstolp istället, spara ju en hel del jobb.

Vill du välja annan tråd att att dela av med så rekommenderar jag eltråd istället för elrep eftersom elrepen enligt mig kan göra större skada
 
Sv: Ståltråd / Järntråd till hage

Vi har en jäkla massa hörn på hagarna, det är t.o.m. så att vi ibland blir tvugna att inhägna en stor sten, och därför får två extra hörn på en sträcka...

Ja, det är ett jättejobb att planera en hage med många hörn, där marken dessutom är full med sänkor och höjder.
Och det blir inte lättare när vi måste ha nedersta tråden på 20-30 cm från marken, så att inte vargen eller lodjuret kan krypa in. Dessutom måste stängsellinjen vara minst 1 meter från stora stenar eller träd, så att inte rovdjuren kan hoppa in.

Hörnen består av tre st 8 cm stolpar i så nära 90 graders vinkel som möjligt.
De har en överliggare (infasad och fäst med grov spik) ca 25 cm ner från stolpens topp, och stängsel tråd som spänns med gripple för att staga emot.
Stolparna är ca 125-130 cm över mark.
Se viltskadecenters hemsida för bilder på hur man gör.

Så här gör vi när vi planerar ett nytt permanent stängsel:

1. Vi går runt den blivande hagen ett antal gånger, med några dagars mellanrum, med karta (ju mer upplösning desto bättre, t.ex. orienteringskarta är bra) i handen. Helst en kopia som man kan skriva på. Vi letar efter rakaste möjliga linjer, kollar att marken inte är för mjuk eller för stenig. Letar efter gamla diken eller andra komplikationer. Vi sätter upp skogsband och använder plaststängselstolpar för att markera den tänkta linjen.
När vi återkommer, efter någon dag, så gör vi om processen och ändrar där vi tänkte tokigt förra gången.
Vi vill ha så få hörn som möjligt, men hellre några extra 90 graders hörn än alltför böljande stängsellinje.

2. Röjning. Först en vända med grästrimmer längs den tänkta linjen på ca 2 meters bredd. Då kommer det fram en massa gamla stubbar, stenar och jobbiga ojämnheter. Ibland så justerar/flyttar vi då linjen om det blev alltför svårt. Nästa röjning är av sly och småträd med röjsåg. Eventuella träd i stängsellinjen sågar vi ner, och höga stubbar etc kortar vi ner.

3. Stolpsättning. Vi börjar vid ett hörn, och siktar mot nästa hörn. För att göra detta bra, så använder vi plaststolpar för att markera linjen temporärt.
Det gäller att komma ihåg, att man på ojämn mark behöver en stolpe på "toppen", och och en eller flera stolpar i "dalen". Allt för att fördela trycket från stängseltråden. På "normal", stabil mark använder vi 6 cm stolpar, men är marken mjuk, eller om vi ändå har en viss böj i stängsellinjen, så använder vi delvis 8 cm stolpar. Medelavstånd för stolparna är ca 5 meter.

4. Stagning av hörn och grindhål. Se viltskadecenters beskrivning.

5. Isolatorer skruvas dit

6. Tråddragning, med karusell. Spännfjädrar på var 300 meter ungefär.

7 Elanslutning, nergrävning av ledare under grindar, justering av tråden etc

Klart!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska göra en sommarhage med en omkrets på 200 m, alltså inte så stor. Tänker ha 3 trådar varav 2 järntråd (typ crapal 2) eller...
Svar
6
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 722
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Nu håller jag på att bli helt galen! Jag har aldrig haft detta problem förut då jag har ganska fogliga hästar som gärna stannar innanför...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp