Stärka bakben?

T

Tasja

Har fått för mig ni borde vara experter då detta. Jag har en nybliven femåring som fattar rätt galopp i båda varven men som oftast efter 3-4 steg slår om till kors med bakbenen.

Jag har noll erfarenhet av barockridning men vet ni jobbar mycket med skolor i skritt och ni stärker hästen i en gångart innan ni går vidare till nästa.

Ska villigt även erkänna att mina möten live med barockridningen inte gjort mig särskilt imponerad (men jag tror dock jag sett lite för mycket av amatörernas julafton). Har dock sett på TV och där verkar dom ju veta vad dom pysslar med.

Har ni lust att hjälpa en "vanlig dressyrridande" medelmåtta?
 
Du kan vara lugn Rikkan jag ska inte börja med barockridning och jag har fortfarande svårt för en del flum som följer med.

Men stärka bakben det vet jag ni kan!

Är för mycket tävlingsmänniska för att ge upp den delen av hästvärlden.

Jag har alltid sagt jag kollar på allt och plockar det bästa ur kakan vilken gren det än gäller. Jag var förmodligen på NH-kurser med första kusen långt innan du skaffade häst (med tanke på att jag är äldre än dig). För det är jag ingen slavisk NH-människa.
 
Byter han i bägge varven? Och hur gör han utan ryttare?

Ett tips från min sida är att öva sluta i bägge varven. Slutan liknar den fotförflyttning som hästen har i galopp. Börja med övningen i skritt, och helst från marken om du inte gjort det innan. Vänta med galoppfattningarna under denna perioden. När detta fungerar bra, och har fått chansen att göra lite nytta (alltså hästen skall ju inte bara förstå vad man menar, man måste ju göra övningarna under en period för att de skall bli stärkande), så kan du sitta upp igen och börja med fattningarna. Fatta gärna med lite tagen bakdel, så att hästen är i en position så långt ifrån ett byta i bak som möjligt. Galoppera sedan bara en kort bit. Det är bättre att sakta av innan han hunnit byta, och sedan fatta ny galopp.

Ett mer "vanligt" unghästknep är ju att inte galoppera på bana i början, utan bara i naturen, där hästen kan galoppera rakt fram, och inte tappar balansen lika lätt. Jag vet dock inte om det fungerar.

Mvh/Marie
 
Jag tycker att det verkar som du sitter i kakan... :angel:

Varför inte börja med att be om ursäkt till alla (som håller på med A.R) som du via nätet har idiotförklarat före du ber om hjälp?
:confused:
 
Haha jag har inte idíotförklarat folk för att dom håller på med AR. Däremot hur VISSA håller på med ridning överhuvudtaget. Hade haft lika kul åt dom om dom på samma sätt ridit en dressyr eller hoppuppvisning och visat samma skrala pinsamma resultat. Ska man göra uppvisningar är det bra man behärskar det man visar upp anser jag, OAVSETT ridsportsgren!

Vill du veta en hemlis? Jag var redan 1990 på kurs i barockridning för Wågstedts. Långt innan många här visste vem BB är. Du känner mig inte så väl som du tror, långt ifrån.......*s*
 
Ödmjukhet, Tasja. Jag syftar inte på uppvisningar, utan går efter ditt sätt att bemöta.

Varför håller du på med ridning?

Varför kritisera andra när du istället kan rannsaka dig själv -för att utveckla dig?
Det du ser hos andra (och skrattar åt,) härstammar från dig själv (och egna erfarenheter), annars hade du inte kunnat identifiera det.

Tänk positivt, så blir din värld positiv. :angel:
 
Ödmjukhet, Tasja. Jag syftar inte på uppvisningar, utan efter ditt sätt att bemöta.

Varför håller du på med ridning?

Varför kritisera andra när du istället kan rannsaka dig själv -för att utveckla dig?
Det du ser hos andra (och skrattar åt,) härstammar från dig själv (och egna erfarenheter), annars hade du inte kunnat identifiera det.

Tänk positivt, så blir din värld positiv. :angel:
 
Jag är en otroligt positiv person. Men åter så visar dina svar att du tror dig veta en massa om mig. :confused:

Varför jag rider? (hör det hit??) I vilket fall som helst så rider jag för att det är kul, för att jag tycker om hästar och för att jag gillar att tävla själv eller se på när mina hästar tävlar. Jag skulle inte lägga runt 7000 kr i månaden på det om jag inte gillade det. Fast jag trivs lika bra med att bara pyssla i stallet, gå en promenad med hästarna eller jobba dom från marken. :love: :love:

Man kan vara tävlingsmänniska utan att vara hemsk. :smirk:
Jag VET jag uppfattas fel ibland, jag är inte så bra tydligen på att uttrycka mig i skrift. :confused: Inget jag kan rå för men inte heller något som jag aktivt tänker på eller försöker förändra. Dom jag känner vet hur jag är i verkliga livet och dom bryr sig inte vad x antal cybersjälar tycker. :angel:

Lägg lite energi på ursprungsfrågan istället. :mad: Du och jag kommer aldrig komma på samma våglängd så det är väl lika bra vi lämnar varann ifred? :devil: Jag la inte frågan här för att starta bråk :eek: utan för att jag trodde här fanns bra svar. :idea: :smirk: :confused: Samma fråga ligger för övrigt även under forumet Ridning. Att skolor är bra visste jag innan men tänkte jag kunde få fler tips här. :)

Tydligen var så inte fallet. My mistake! :banana: Jaja nästa gång ska jag skriva under nytt nick så slipper du reta upp dig på mig och du kan istället koncentrera dig på sakfrågan. :bump: :bump:
 
Den stora frågan är var problemen *egentligen* sitter?

Skolor stärker bakbenen lika mycket som de stärker *resten* av hästens kropp, det är därför de är så användbara :-).

När det handlar om hästar som slår om i galoppen har jag ofta en känsla av att det inte kommer från "bakbenen" - utan snarare ryggen, och till viss del bäcken.
Om vi utgår från att hästen inte har "ont" i sin rygg (hon slår inte om utan ryttare på ryggen? ute i hagen eller vid lösarbete?), och att utrustningen passar - kan man börja närma sej ridproblematiken, att få en bättre arbetande rygg.

Där är sökningen fram till handen A och O, att hästen alltid alltid kan fås att länga sin överlinje och sträcka fram nosen. Även i galoppen.
För att få en bra sökning framåt neråt kan man använda sej en del av böjningen, där hästen böjer sej JÄMNT genom kroppen (inga ostbågar utan mer att man tänker sej att leka på gränsen mellan där hästen är helt rak och där hästen måste länga ena sidan lite och korta andra lite). Genom böjningen kan du även få fram en hälsosam rörelse i bakre delen av ryggen -ländryggen- som påverkar bäckenet. När hästen böjer sej förs innerhöft fram och "släpps ner" något - vilket gör att hästen kan trampa in längre med inner bak. Hos en del hästar kan man se det omvända när man ber om böjning, antingne att hästen tar fram höften men istället skjuter upp den och får ett kort bakbenssteg, eller att hästen helt enkelt inte tar fram höften utan fortsätter "skjuta iväg" åt sidan med bakbenet och rätar ut böjningen i varje steg (eller en kombination av båda varianterna). Det gäller att leka med små skillnader, hårfina signaler och balansera på en "tvättlina" för att hitta där hästen arbetar genom kroppen och man ser att böjningen är jämn.

Först när detta fungerar kan man ha riktigt med nytta av skolorna. Du stärker bakbenen mer ju mindre tvärning du har i skolorna, tänk på att hästen i öppnorna ska trampa in i tyngdpunkten (mitt under dej som ryttare) med innerbak, i slutorna in i tyngdpunkten med ytterbak - inte förbi.

Sedan är det bara att leka! Skolor kan man hitta på massor med. Nåt som väl kanske inte är helt "vattentätt" men ändå värt att tänka på (eftersom det funkar i praktiken :-)) är att slutor stärker galoppen - öppnor stärker traven.

Men, jag frågar mej ändå, varifrån kommer egentligen problemet? Jag har ridit ett par hästar där särskilt den ena påminner mycket om det jag läst om din - i ena galoppen slog han om bak om jag bad om böjning men han helt enkelt inte fick någon "bra" böjning och sökningen framåt-neråt brast något (på honom behövde man vara ubernoga med att han verkligen böjde sej jämnt genom kroppen - då gick det bra att hålla galoppen men krävde KORTA galopper, bara några steg, där man stärkte honom "bit för bit"). Den hästen hade problem både i sin rygg/bäcken men också i nacken (muskulära som jag kunde känna, dock inte helt omöjligt att det var "något mer" också) - nacke och höft reagerar reflektoriskt på varandra, men det var svårt för honom att koordinera sej när han både skulle böja och "galoppera".
Med honom var dock så att han slog om i bak även vid lösarbete - och tendenserna syntes redan i skritt och trav i hur han valde att använda sitt bäcken "på egen hand". Han behövde väldigt mycket hjälp med formgivningen i början helt enkelt.
 
Galopperar jag rakt fram slår hon inte om. På böjt spår slår hon om efter 3-4 steg. Just i galoppen fungerar framåt-neråt inte så värst bra. I skritt och trav inga problem. I galoppen blir det istället lite mer stel som en pinne och full fart framåt. I lösjobb slår hon om ibland. Där väljer hon dock helst vänster galopp som är den hon slår om minst i. Hon slår dock aldrig om när vi hopptränar. Då håller hon alla galopper utan problem.

Nu åker jag igen och kollar igenom henne eftersom vi förut bara kollat benen. Jag ska denna gång även be att få ryggen utredd. Det jag vet är att hon är svag i höger bakknä det är konstaterat sen förr. Hittar man inget nu heller så får jag fundera vidare.

Får jag gissa fritt så är magkänslan dock att problemet kommer mer från bäckenet än något annat område. Det stämmer mer in på det du skriver i varje fall. Men imorgon vet jag förhoppningsvis mer.
 
Är hon verkligen stark nog för att utföra galoppen med dig på ryggen ? Du vet ju tydligen vad hon kan och var det stoppar.

Bra idé att kolla henne. Och utgå ifrån det.

*
Jag tror mig inte veta mer om dig än vad du själv talar om. Din erfarenhet, dina månadskostnader och att du idiotförklarar både dina egna hästar och människor som råkar komma i din väg. Det är just därför som jag reagerar.
Hur kan en posivit människa hålla på så?
*
Jag frågar varför du rider, eftersom du ifrågasätter varför andra människor rider när dom i dina ögon inte "kan" rida som du tycker att man "borde".
*
Handlar inte AR om ett holistiskt tänkande? (Inget kan bli starkare än den svagaste länken.)
Att man bygger från grunden, inte att man plockar russinen ur kakan?
Därav min förklaring på att du sitter i kakan, har ätit dina russin... :(
*
 
Du är för djup för mig jag förstår dig inte. :confused:

Vet dock att jag inte är ett neggo även om DU tror det!
 
(svaret ligger i att fråga vad du gör och varför, inte dömma dig till att vara ett "Neggo".)

Jag hoppas, trots allt, att du kommer fram till hur din häst mår och senare att du finner ett moment som kan stärka hennes svagheter. Skolorna kan du ju, precis som du redan sagt. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 677
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp