Staket/plank med spaljé

Lupin

Trådstartare
Jag tänker bygga ett kombinerat plank/staket med spaljé-ovandel på ca 10 meter tätt intill framför en gammal och mycket gles oxelhäck, inspirerad av ett tips från en annan tråd. Vad ska jag tänka på? Några tips, råd eller idéer?

Jag tänkte använda impregnerat trä, för att slippa underhåll och troligtvis plantera humle framför, som får klättra upp i spaljén och täcka för lite till.

:laugh:
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Se till att göra rejäla plintar så att konstruktionen står stadigt. Och att det blir lite mellanrum från marken och upp, så att inte virket blir blött och surt - det kommer att påverka livslängden.

Humle växer som attan, men kolla också alternativ med fina blommor; kaprifol eller klematis t ex.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Jag hade tänkt mig ca 10 cm fritt under planket, så man kommer åt att rensa med, förutom att fukten inte ska gå upp i träet nertill.

Kan bara inte bestämma mig för om jag ska gräva ner stolparna direkt i marken, använda stolpskor eller gräva ner/gjuta plintar. Bygget kommer att stå helt skyddat av den gamla oxelhäcken, som tar all blåsten. Jag har funderat på kaprifol iofs, en starkdoftande sort som kan dölja hundgrannarnas skitstank när vinden ligger på. De plockar nämligen inte upp efter sina (två stora) hundar och ibland luktar det allt annat än gott när man kommer för nära tomtgränsen. :crazy:
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Du kan säkert blanda både humle och blommande saker, så att det ser lite olika ut beroende på månad :)

Tror att stolpar rakt ner i marken är sämst, de blir ju gamla. Men lösningen beror väl på vad ni har för jord och hur mycket allt rör sig.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Gräv ner plintar eller gjut - ett staket behöver starkt fäste.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Du tror inte det räcker med såna där långa spetsiga saker som man sen fäster stolparna i? De är väl ca/minst 70 cm långa?
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Många plank vill gärna börja luta och jag skulle rekommendera gjutning. Tusan så tråkigt att spika upp ett staket, fixa m klätterväxter och efter 2 år så välter det.
Växter kan dessutom vara så starkväxande att de "drar" i staketet.
Det finns ju färdiga betongklumpar m hållare att köpa (min gubbe är väääldigt förtjust i sådana) och dom kostar inte mycket, på 10 m kan du väl inte behöva mer än 5-6 st.
En god investering.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Betongklumpar och kaprifol röstar jag för :D Har kaprifol på vårt gamla dass, o snart ser man inte dasset längre:D o doftar gott gör kaprifolen så det sprids över hela tomten :love:
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Jag har funderat på kaprifol iofs, en starkdoftande sort som kan dölja hundgrannarnas skitstank när vinden ligger på. De plockar nämligen inte upp efter sina (två stora) hundar och ibland luktar det allt annat än gott när man kommer för nära tomtgränsen. :crazy:


Ett litet obs här bara, starkt doftande kaprifol kan vara väldigt besvärande för allergiker eller asmatiker.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Ett litet obs här bara, starkt doftande kaprifol kan vara väldigt besvärande för allergiker eller asmatiker.

Tack för tipset! Jag är både allergiker och astmatiker själv, men tänkte inte på det. Fokuserade bara på att dölja vissa andra dofter som dyker upp ibland. :o
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Många plank vill gärna börja luta och jag skulle rekommendera gjutning. Tusan så tråkigt att spika upp ett staket, fixa m klätterväxter och efter 2 år så välter det.
Växter kan dessutom vara så starkväxande att de "drar" i staketet.
Det finns ju färdiga betongklumpar m hållare att köpa (min gubbe är väääldigt förtjust i sådana) och dom kostar inte mycket, på 10 m kan du väl inte behöva mer än 5-6 st.
En god investering.

Det heter kanske stolpfot? Men du har säkert rätt i att det är bättre med gjutna klumpar. Inte tusan vill man att det ska välta efter allt arbete med att få upp det på plats. Latheten bedrar ibland visheten. :D

Det är inte ens 10 meter när jag tänker efter, måste mäta ordentligt.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Såg häromdagen en som hade ett staket med pergola. Snyggt, fast det döljer kanske inte lika mycket som ett plank med spaljé.;)
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Betongklumpar och kaprifol röstar jag för :D Har kaprifol på vårt gamla dass, o snart ser man inte dasset längre:D o doftar gott gör kaprifolen så det sprids över hela tomten :love:

Kaprifol är så vackert med. Men jag får kanske välja en med lite svagare doft, med tanke på indianens lilla obs.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Så här ser häcken i tomtgränsen in mot hundgrannen ut.

20110247.jpg


Tittar man noga så ser man en betongstaketplint till höger invid häcken och till vänster syns en tillfälligt nerbankad trästolpe. Det är däremellan jag tänkte sätta plank + spaljé. Det syns inte, men vi har nätat in mot häcken och vid trästolpen har vi vikt nätet i 90 grader och dragit det rätt mot huset (gaveln).

Trot eller ej, men jag klippte gräsmattan i fredags och det är dags igen. Jag väntar på att det ska bli lite regnväder, så att jag kan slänga ut kombi-gödning och ta kål på maskrosorna.
 
Sv: Staket/plank med spaljé

Jodå, det kommer att bli gjutna plintar som vi gräver ner. Har tagit till mig det alla har skrivit om växtkraft och rangliga staket. :D

Är det samma ros som den som kallas Finlands vita ros? Det ska visst också vara en vit klätterros, som växer kraftigt. Jag är väldigt förtjust i klättrande rosor, gärna med lite doft. Rosor brukar ju inte ha någon allt för överväldigande doft, även om de doftar åt det starkare hållet. Kaprifoler är nog värre.

Apropå gräsmattor...jag har klippt vår fyra gånger redan. :angel: Men jag klipper iofs ett par gånger i veckan. Det tar 1½ timme om man är effektiv och trycker på bra.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi vill ta bort ett fult staket vi har i trädgården ut mot garageuppfarten och vägen det ser ut ungefär så här (jag vet skitdålig och ej...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: SusieQ
·
Trädgård & Växter I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Vi har bestämt oss för att sätta thuja framför de glesa, gamla oxelhäckarna in mot båda våra grannar på båda sidorna av tomten. Den ena...
2
Svar
35
· Visningar
20 155
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp