Bukefalos 28 år!

Staket runt ridbana

gutenviks

Trådstartare
Nu äntligen ska det bli tid att få ett ordentligt staket runt ridbanan. Tyvärr pga vi har lamm måste det på utsidan av staketet sitta ett lammnät. På insidan mot ridbanan har vi tänkt att ribborna ska sättas.
Nu är min tanke, ur säkerhetssynpunkt, är det någon som har några ideer om hur tätt man måste sätta ribborna.
Vi har tänkt som så, stolparna blir ca 140cm höga, om man sätter första ribban på 50 cm höjd från marken och den andra på 110 cm höjd kan det räcka måntro?
Stolparna är ca 8 cm tjocka och ribborna kan väl vara ca 2cm tjocka och 10 cm breda. Jag har även telegrafstolpar som jag kan lägga runt hela banan i marknivå. Ca 5 cm uppifrån har vi tänkt sätta ett elband (utan ström).
 
Sv: Staket runt ridbana

Jag har egentligen ingen aning alls men kan hjälpa dig putta upp tråden lite. :D

Har jag fattat det hela rätt så är planen alltså: telegrafstolp som "list" på marken, staket på 50 cm höjd, staket på 110 cm höjd och sen eltråd längst upp på stolpen?

Låter ganska bra enligt mig, dock stör jag mig lite på eltråden av någon anledning, men jag kan inte komma på något vettigt argument till varför det inte skulle vara bra så bry dig inte om mig. ;)
 
Sv: Staket runt ridbana

Tack för ditt svar!:)
Ja elbandet är väl egentligen onödigt, får se hur jag gör med det, har inte heller några argument där varken för eller emot. Men annars har du fattat det rätt.
 
Sv: Staket runt ridbana

Tycker att det låter bra. Är elbandet för välskuttande lamm? En sak som du kan tänka på är att inte sätta staketet så nära själva ridbanan. Sätt staketet minst en halvmeter utanför listen så riskerar du inte att fastna med en fot eller så när du rider. Har märkt det när jag hade stängslat med eltråd för närar ridbanan. plötsligen fick man med sig hela stängslet för att man red för nära (jag har ingen list ännu). Som tur är har man en cool häst som inte brydde sig så mycket, men smått irriterande var det att behöva tänka på att inte komma för nära stängslet.
 
Sv: Staket runt ridbana

Tror inte att lammen skuttar så infernaliskt, men man kan ju aldrig veta. Det är inte lätt att plocka lammskit från banan, har gjort det vid ett antal tillfällen. Min coola kille skulle inte heller tycka det var några problem om jag drog med mig staketet, men det är ju inte bara vi som är på banan. Ska kolla hur jag kan göra med hur nära staketet står. :) Tack för den upplysningen!
 
Sv: Staket runt ridbana

ha INTE eltråd på ridbanan... så lätt att man rider för nära staketet och drar med sig tråden - och än värre blir det om elen är på...:crazy:

jag har stolpar, dom är väl typ 120-140 kan jag tänka mig, och sen två rader med brädor. vet inte måtten men kan visa en bild. min häst är 178.

16FEB31_edited_edited.jpg
 
Sv: Staket runt ridbana

Ur säkerhetssynpunkt hade jag satt en ribba högst upp på stolpen alt sågat av det som sticker ovanför översta ribban för att inte riskera att bli spetsad om man åker av illa...
 
Sv: Staket runt ridbana

Vad ska du med elband till?

Hade väl tänkt det som ett avslut av staketet upptill, för det har ju ingen funktion för lammen, dom skuttar inte så högt. Sen har jag inte tänkt att det ska vara någon ström på det bandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Staket runt ridbana

Vi har också trästaket, och den översta ribban ligger på 140.
Ridbanan gränsar till både sommar- och vinterhagarna.

Immer
 
Sv: Staket runt ridbana

Tack alla gulliga, för svar! :bow:

Centaur: Jag antar att du menar allra högst upp då, utan uppstickande stolpar.

Man vill ju att det ska vara så ridsäkert som möjligt, har bestämt mig för att skippa elbandet upptill och istället sätta översta ribban högre. Har kollat nu med spillbitar hur det kommer och se ut och det blir bra så.

Så än en gång tack för alla tips!

Lena
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 021
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Trädgård & Växter Hej alla Vad har ni för staket runt era hus? Då huset vi köpte enbart har ett halvdant plank på ena sidan och lite halvtrasiga gamla...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: Asko
·
Anläggning Håller på att sätta stolp t sommarhagen men tycker det blir för lågt. Åkermark så dom behöver ner en bit för att sitta. Grannen trycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 309
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp