Staketgatan mellan hagar?

Sv: Staketgatan mellan hagar?

Jag skulle göra den så bred att man kan köra med traktorn där om man skulle behöva.
(så var det i stallet där jag var inhyrd tidigare)
Ett stuteri med flera hagar där hingstarna gick i var sin hage och ston med föl i en och ston utan föl i en.

För tillfället har jag ingen gata mellan mina hagar. De hästar som huserar här just nu håller sams och bråkar inte över/vid staketen.

Skulle det dyka upp en ny som inte kan gå hage i hage med dem jag har nu så sätter jag denna i en hage längre bort. Alltså med en tom hage emellan.

Jag har haft gata mellan hagarna tidigare... men upplever att det är för mycket slöseri med mark.. Bättre då att ha så pass många hagar att man kan ha en tom hage emellan...

Håller med till 110%!!

Nog är det viktigt för säkerheten att ha gata emellan....då hästar när de hälsar över lätt släpper fram ett framben och kan fastna el riva ner staketet...

När jag hade egen gård med ganska lite mark gjorde jag en egen uppfinning...kallades flygplatsen :D
Tog såna dära smala träplankor som man andvänder under tegelpannorna vid tak, tegelsättning...vet inte vad de heter.

Sågade ca en meter i längd och tog vinkeljärn som jag trimmade lite så dom var bra i vinkel dvs snett framåt.
Satte dom på vrsin sida på enkel stolpen med tråd på.

På de sättet når hästarna inte varandra och man spar mark.
Enkelt och ekonomiskt !!

Nog är det viktigt för säkerheten att ha gata emellan....då hästar när de hälsar över lätt släpper fram ett framben och kan fastna el riva ner staketet...

När jag hade egen gård med ganska lite mark gjorde jag en egen uppfinning...kallades flygplatsen :D
Tog såna dära smala träplankor som man andvänder under tegelpannorna vid tak, tegelsättning...vet inte vad de heter.

Sågade ca en meter i längd och tog vinkeljärn som jag trimmade lite så dom var bra i vinkel dvs snett framåt.
Satte dom på vrsin sida på enkel stolpen med tråd på.

På de sättet når hästarna inte varandra och man spar mark.
Enkelt och ekonomiskt !!

Tidigare hade vi sådana flygplatspinnar men tog bort dem och ersatte med gångar mellan hagarna istället. Hästarna lärde sig snart att de kunde beta under den breda tråden och när de körde upp huvudet så satt de fast i övertråden men du kanske kör med pinnarna både upptill och nertill???? Fast då har du knappast tjänat någon mark alls.

Jag som trodde jag var ensam om denna uppfinning...självklart finns det mer kreativa hästfolk som kommer på ideer :D

Jag hade inget problem med detta men kanske det beror på hur vinkeln var på armen....mina pekade ganska mycket uppåt och andvände 1.50 stolp så det var ganska högt.

Vi har ca 3 meter mellan våra hagar. En säkerhetsrisk, som många andra påpekat.
Jag hade gärna haft en meter till, men det var tyvärr inte jag som byggde hagarna från början ;).

De nya hagarna jag ska göra ska jag dock lägga till en meter extra på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 207
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 074
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka