Stakkato blod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VelvetQ99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 191

VelvetQ99

Trådstartare
Är det någon som vet något om Stakkatos söner Stalypso och Stakkato Gold?

Och är det någon som vet hur det går till när man ska ta in färsk sperma från tex Tyskland?

Sv: Stakkato blod

Jag var väldigt intresserad av att använda Stalypso förra året, men eftersom jag inte ville köra ner stoet till Tyskland så blev det alldeles för dyrt då jag inte ville ha grå papper på avkomman. Tre domare från ASVH skulle åka ner och besiktiga hingsten under två dagar och då får man betala alla kostnader runt detta + licensen, så jag lade ner projektet. Går stoet gall något år tänker jag eventuellt försöka ta henne till Tyskland, men jag vill inte köra ner henne med ett föl vid sidan.

*KL*

Du har ju Saint Amour i Sverige. Han är e. Stakkato med mycket bra mamma. Låt dig inte luras av storleken - han är första fölet och har en hel drös med helsyskon som är stora. Syskonen har också blivit mycket bra och gjort fantastiska resultat sett till åldern (Saint Amour är född 99, äldsta systern Sarah Bella född 00, Scaglietta född 01, sen en stor snygg valack som heter Saint Amour II född 02, inget föl 03 om jag minns rätt (eller förresten det är ett stort mkt snyggt sto som jag sett), Spartakhus född 04 premiehingst, dyraste hopphingst mm är hos Lars Nieberg, etc etc).

Saint Amour går ju 1.50 nu med mkt bra resultat, första fölen (en handfull typ) födda 2006 i Tyskland/Holland/Luxemburg (bl a en hingst som sålts till Celle). Bra storlek på fölen.

Med Saint Amour blir det dessutom dubbelt av den hingstlinje som Stakkato kommer från (som i princip var utdöd innan Stakkato godkändes), plus Calypso II (mkt bra kombination), Grande och Gotthard...

Bara en tanke!

Mvh Cissi

Stalypso är godkänd av ASVH i år. Kolla på ASVH's sida så ser du vem som är importör.

Jag var väldigt intresserad av att använda Stalypso förra året, men eftersom jag inte ville köra ner stoet till Tyskland så blev det alldeles för dyrt då jag inte ville ha grå papper på avkomman. Tre domare från ASVH skulle åka ner och besiktiga hingsten under två dagar och då får man betala alla kostnader runt detta + licensen, så jag lade ner projektet. Går stoet gall något år tänker jag eventuellt försöka ta henne till Tyskland, men jag vill inte köra ner henne med ett föl vid sidan.

det hade jag gjort men du kanske inte anser ditt sto som en av dom bästa i sverige och då är det ju genast sillnad men jag har ett sto e quidam de revell - capitol gått 160 hopp har föl vid sidan e cumano men detta är ju lite skillnad kanske eller

Nu har det löst sig till det bästa med Stalypso i år:)

Oavsett stam eller prestationer så vill jag inte ta risken att åka till Tyskland med sto + föl. Jag har pratat med en som gjort det några gånger och ett par gånger har det slutat på djursjukhuset pga lunginflammation hos fölet, och det är det inte värt.

Nu har det löst sig till det bästa med Stalypso i år:)

Oavsett stam eller prestationer så vill jag inte ta risken att åka till Tyskland med sto + föl. Jag har pratat med en som gjort det några gånger och ett par gånger har det slutat på djursjukhuset pga lunginflammation hos fölet, och det är det inte värt.
Jag skulle inte heller skicka sto med föl på transport till Tyskland....

Hmm det är ju ni som är importör på honom :idea:
Anledningen till att hon inte skrev det är att man får inte tala i egen sak eller göra reklam här inne. Då blir det så där tokigt :D

Men det är som du säger nicket Klinga som importerar...;)

Är det någon som vet något om Stakkatos söner Stalypso och Stakkato Gold?

Och är det någon som vet hur det går till när man ska ta in färsk sperma från tex Tyskland?

Det beror på, vill du registrera på gröna papper i ASVH får du ansöka hos dom och hoppas på att den blir godkänd. Kostar 5000kr att söka och det är inga garantier att den går igenom.

Annars kör man stoet till ett land där hingsten är godkänd tex Tyskland eller Danmark och seminerar där, då räknas fölungen som livmoders import och du får gröna papper hos ASVH.

Annars importerar du sperman själv, då behöver du ett tillstånd utfärdat av Jordbruksverket, kostar 500kr, ett av kraven (dom är rätt få) är att hingsten måste vara tappad på en EU-station. Då får avkomman grå papper i ASVH men man kan ju regga avkomman i Tyskland eller Danmark och få motsvarande gröna papper där.
Eller så reggar man i SH, stammen som står på papprena är ju viktigare än färgen på dom :o

Stalypso är ju dock redan godkänd för import i år som det står längre upp i tråden. Hur det är med de andra Stakkato sönerna vet jag inte.
Men Saint Amour låter ju som ett trevligt alternativ också :love:

Hej! Jag har ett stoföl hemma efter Saint Amour. Hon e jättetrevlig i temperamentet! Hon är lätt att lära, nyfiken och mkt social. Hon är som en gummiboll när hon rör sig! Hittils är hon normal i storlek:)

Hänger på här ang. Saint Amour. Har också en 1 åring efter honom.Trevlig,cool, social ser jättefin ut tycker jag. Hon blir stor, minst 170 tror jag. Så det som sägs om honom att han lämnar inte smått kan jag hålla bara med om.

Synd att han inte ger smått tycker jag som har ett sto som ger stort. Har hört flera som propsar på att han absolut inte ger smått, så då är han inte någon kandidat för mig. Finns det någon Stakkatoavkomma som ger smått? Ja, som i alla fall har gett en del små, för säker kan man ju aldrig vara.

En fråga hur stor är mamman till ditt föl? Funderar på Saint Amour, men mitt sto är 3 år och bara ca 158 cm, och det blir hennes första föl (vissa säger ju att stonas första föl kan bli lite mindre)

Mitt sto är oxå 158 hög.Men hur höga är ditt stos fäderne?Mitt sto har hottils inte gett nån avkomma i hennes storlek, men så har hon en far och morfar som är högre än 165 bakom sig.:banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 903
Senast: mamman
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 383
Hemmet Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta...
Svar
18
· Visningar
642
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur