Stall bryderier!

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag är i planerartagen för att bygga nytt stall sommaren 2008. Jo det är länge dit men för att få det riktigt bra så börjar jag i god tid.

Jag har lite beslutsångest hur många boxar jag ska göra. Jag har två hästar och min avsikt är att de ska gå på lösdrift men jag vill ändå ha ett väl fungerande stall med boxar. Dels så borde det ju räcka med 2 boxar men nu funderar jag på om inte jag ska bygga 4 ändå. Det kostar ju mer att gjuta platta och boxmaterial eller ska jag strunta i det och nöja mig med att ha två? Lösdriften ska räcka till 4-5 hästar och gör jag portar till den så kan jag ju stänga in kusarna vid behov. Fast å andra sidan, hur ofta är händer det att man har fler hästar som är ordinerade boxvila osv?

Nä nu har jag nästan övertygat mig själv att göra två boxar. Men å andra sidan...ångrar jag mig sedan bygget är klart då är det ju inte bara att bygga till... Hmmm svårt, vad tycker du? Hur ska jag tänka?

Sv: Stall bryderier!

Jag är i planerartagen för att bygga nytt stall sommaren 2008. Jo det är länge dit men för att få det riktigt bra så börjar jag i god tid.

Jag har lite beslutsångest hur många boxar jag ska göra. Jag har två hästar och min avsikt är att de ska gå på lösdrift men jag vill ändå ha ett väl fungerande stall med boxar. Dels så borde det ju räcka med 2 boxar men nu funderar jag på om inte jag ska bygga 4 ändå. Det kostar ju mer att gjuta platta och boxmaterial eller ska jag strunta i det och nöja mig med att ha två? Lösdriften ska räcka till 4-5 hästar och gör jag portar till den så kan jag ju stänga in kusarna vid behov. Fast å andra sidan, hur ofta är händer det att man har fler hästar som är ordinerade boxvila osv?

Nä nu har jag nästan övertygat mig själv att göra två boxar. Men å andra sidan...ångrar jag mig sedan bygget är klart då är det ju inte bara att bygga till... Hmmm svårt, vad tycker du? Hur ska jag tänka?

Hej,
Skönt att du har så lång tid på dig. Man behöver verkligen tid å tänka ;) Jag skulle vilja börja med att fråga dig hur stor mark du har.
Själv har jag två hästar, men bygger fyra boxar med spolspilta, sadelkammare med toa, foderrum och loge. Jag tänker att dels kanske jag kan hyra ut ngn box, -dels kanske ngn av hästarna får ett föl ngn dag... och dels -om man en dag ska sälja, så höjer det värdet på fastigheten betydligt om man har fyra boxar istället för två. Har du jordbruksfastighet så får du även dra av momsen för bygget.
Du kan se min ritning i de andra bygga-stall-trådarna.
Där kan ju ett förslag vara att göra en lösdrift vid ena långsidan på stallet om man vill.
//Jezz

Jag hade byggt fyra om jag hade känt att jag hade råd. Det är alltid bra med lite extra förvaringsplats...

Och om du hade tänkt att ha inackorderingar kan det ju vara trevligt om alla får plats inne i stallet samtidigt, t.ex. om man vill ta en gemensam ridtur och vill prata strunt samtidigt som man gör iording hästarna.

Eller så kanske man kan bygga så att två stooora boxar kan byggas om till fyra vid behov?

Tänk inte bara på "just nu" - bygg för framtiden och eventuell ändrad inriktning eller till och med försäljning. Ve och fasa, men det kanske inte ens alltid skall vara ett stall ;)
Det ökar ju värdet på fastigheten, både för dig och eventuell framtida köpare. Och det är ju en trygghet i sig att kunna bli av med stället ...

Jag hade nog gjutit och byggt "huset" även om jag inte inrett allt ifall jag hade chansen. Då kan man göra annat av den del man inte använder, eller bygga flera boxar senare.

Skulle också försöka bygga så flexibelt som möjligt, du kanske såg min efterlysning om "smarta lösningar" i en tråd här för några veckor sedan?

Jag hade definitivt byggt fyra, även om jag bara hade två hästar.

Vi ska bygga stall i januari, har tre hästar men bygger fem boxar, varav en är fölningsbox. Kostnaden blir inte så stor för de där "extraboxarna".

Immer

Hade helt klart byggt fyra boxar om jag vore du. Precis som någon sa så höjer det värdet vid försäljning, man vet ju aldrig. Och så kanske du skaffar fler hästar eller vill ha någon inackordering.

Själv har jag byggt tre boxar, hade helst byggt fyra men jag fick helt enkelt inte plats i den byggnad jag hade att disponera.

Själva hagen blir ca 3-4 ha men biten där stallet/lösdriften ska ligga är uppskattningsvis 25*30 och då vill jag gärna få plats med en bit av hagen (från lösdriften) så jag kan ha en foderhäck där för annars blir det krångligt att fylla på hösilaget. Med andra ord så får inte stallet/lösdriften vara för lång. Ska försöka få kärleken i mitt liv att lägga in min skiss. Tyvärr kan jag inte mäta upp exakt markareal för vi flyttar inte dit förräns i januari (100 mils flytt, puh).
Jo visst resonerar jag delvis också som så att det är aldrig fel med extraboxar men å andra sidan ska jag ju ha dem på lösdrift. Men det är väl bättre att bygga 4 boxar på en gång istället för att ångra sig senare.
Jo, det är en jordbruksfastighet vi ska köpa. Hoppas verkligen att man kan dra av momsen, det vore ju kanon!:banana:

Håller med övriga talare om att det är bättre att bygga fyra boxar när ni ändå är igång. Rätt vad det är behöver ni de där extra boxarna till ngt. Själva byggde vi sex boxar till våra två hästar (hyr även ut) som numera går ute för det mesta. En period ångrade jag att vi byggde stall öht, det hade ju blivit tusan så mkt billigare att bara bygga en ordentlig lösdrift o några uteboxar - men nu har jag t.ex. en dräktig spanjorska i stallet och då kommer boxarna väl till pass. Svårt att i förväg veta hur häststatusen är efter x antal år. Och med tanke på att extra boxar inte kostar så mkt i sammanhanget är det värt det. Ett annat tips - bygg stora boxar när ni ändå är i farten. Mina är 12 kvm, men jag ångrar nästan att jag inte gjorde dem ännu större.. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 198
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 428
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Ceta
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 171
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka