Stall kostnader

Maj-Britt

Trådstartare
Vad finns det för utgifter i ett stall? Drömmen har ju alltid varit att köpa egen gård och nu kanske jag har hittat en. Stallet har 14 boxar och stora gräshagar, är fint och i gott skick. Vad är det för månadskostnader som finns? Är det bara stallhyra man kan få som inkomst?
Super tack om ni svarar!
 
Vad finns det för utgifter i ett stall? Drömmen har ju alltid varit att köpa egen gård och nu kanske jag har hittat en. Stallet har 14 boxar och stora gräshagar, är fint och i gott skick. Vad är det för månadskostnader som finns? Är det bara stallhyra man kan få som inkomst?
Super tack om ni svarar!
Oj! Det finns hur mycket utgifter som helst. Förutom ständigt underhåll av byggnader, gårdsplan och hagar så är det ju de fasta kostnaderna för el och vatten och gödselhantering, även kostnad för avbetalning på lånet bör ju räknas in. Har du ingen egen traktor eller liknande redskap behöver du hyra in för tex hantera hö, strö, gödsel ev snöröjning mm.
Har du bara tänkt hyra ut och inte själv ha någon häst i stallet?
Ingår det mark för bete kan man hyra ut plats på bete under sommaren. Annars är det nog inget annat än att hyra ut boxplatser som du kan ha som inkomst så till vida att du inte själv tänker driva någon typ av verksamhet utöver. Tex sälja och utbilda hästar eller liknande. Finns ridbana går det ju att hyra ut ridbanan till utomstående som vill komma och rida med sina hästar.
Att driva ett stall och tänka att man ska tjäna pengar på det är svårt, i alla fall om man tänker sig att man ska tjäna någon större slant. Det är ständiga utgifter och om hyresgästerna ska vara beredd att betala så pass att du faktiskt tjänar hyfsat på det så behöver det vara en rätt hög standard och en bra atmosfär.
Till det eviga slitet med att hålla allt i bra skick tillkommer då detta med att hålla hyresgäster nöjda och glada och lösa konflikter och annat som uppstår i ett stall med flera inhyrda.
Har säkert missat en massa men detta är vad jag kommer på just nu.
 
Tycker inte det finns några månadskostnader mer än el och försäkring, beroende på hur ofta en valt att betala dom räkningarna.
Tycker det är mer klumpsummor som ska ut med jämna och ojämna mellanrum.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 536
Senast: SiZo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
844
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 121
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 029
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp