Stall-temperatur??

N

NiraK

Vad har ni för temperatur inne i era stallar?
Har på sista tiden varit i stall där det är frysgrader! Vattenkranar fryser, vattenkoppar och vattenhinkar fryser.
Visst kan man ju täcka hästarna och försöka byta ut vattnet ofta osv. men det är ju en plåga att vistas i dessa kalla stall.
Är medveten om att det inte bör vara för varmt utan gärna lite svalt, men man bör väl kunna vistas i stallet utan att frysa häcken av sig, och vara tvungen att gå med dunjacka och dubbla vantar konstant :crazy:

Vad har ni för temp i era stall??

Nirak

Sv: Stall-temperatur??

Vi hade nog också minusgrader ibland. Men vi var väldigt noga med att alltid ha dörrarna stängda och dessutom stod det ca 14 hästar i stallet som bidrog med värme, plus att det var ganska nytt stall så det drog inte så mycket.

Lägg tennisbollar i vattenhinkarna så fryser inte vattnet, isolera ledningarna bättre, och kanske ställ in en fläkt så får ni bättre temp..:)

I stallet i sthlm vet jag inte riktigt men det blir nog ganska varmt när hästarna är inne. Hemma hos mamma i katrinheolm ligger den när det är ca -10 ute är det ca 0 gradigt inne i stallet. Tycker inte att det är några problem med att det är kallt i stallet.

Fy, jag går åtminstone runt utan jackan och vantar i stallet. Tror att det är några plus, strax under 5 grader kanske. Vi har en värmefläkt på under dagarna i vardera stall för att det inte ska frysa.

EDIT: Du får helt enkelt jobba hårdare i stallet så du håller värmen ;)

Senast ändrad:

Det är inte jag som äger stallet med det är tydligen för dyrt att värma upp det/köra fläktar osv..

Nirak

Åhh vad trist när det inte finns mycket man kan göra då. Men du kan ju köpa sånna speciella påsar att ha i vantar skor som håller sig varma så slipper du ha värsta tjockis-vantarna i alla fall..

Jag vet inte riktigt hur varmt det är i vårt stall, ska kolla idag när jag är där. Men det låter jobbigt att du behöver gå runt med dubbla vantar och dunjacka :crazy:

Jag har just över på + sidan i mitt stall, för att inte vattnet ska frysa...
jag vill inte ha för varmt då det inte är bra för hästarna med för stora temperaturväxlingar.
hellre tar jag på mig själv lite mer kläder.;)

Stallet är inte så välisolerat så på dagen (när hästarna är ute) kan det vara -7 till -10 grader där inne beroende på vad det är för utetemperatur. När vi står och pysslar med hästarna eller mockar så brukar vi försöka få upp teperaturen till åtminstone +2 grader och innan vi ställer in dem för natten så +3 till +4.

Vi står i ett kallstall, alltså samma temp som ute. På sommaren blir det förståss lite svalare än ute.
Cirkulerande varmvatten i koppar och kranar så det är ingen fara med att vattnet fryser.

Hästar värmer! Den ena boxen har isolerade väggar, där är glasrutan borttagen för att hästen inte ska bli för varm. När det är neråt 20 minusgrader fryser vattnet i hinken på natten.
Den andra boxen har två tunna, låga väggar, där blir det inte lika varmt.
Förutom det öppna fönstret har vi en halvdörr öppen om det inte är snöstorm.
På dagarna när hästarna är ute blir det utetemperatur inne i stallet.
Vi har elvärmd vattenledning.

Vi har uppvärmt stall . Så det är faktist skönt inne i stallet. :) vet inte riktigt hur varmt.

Här är det +7 och jag kör värme. Stallet är så litet så en byggfläkt värmer upp det på en kvart när hästen kommer in. Både jag och hästen vägrar att ha det kallare för då ligger hon inte och sover på natten. Ute har hon tjockt vintertäcke med hel hals på dagarna så det blir ingen stor temperaturkontrast.

Sällan minusgrader. Igår var det åtta grader, i förrgår runt tre. Brukar ligga nånstans däromkring på vintern ;)
Står i alla fall och mockar enbart i tshirt och fleecetröja, och det brukar bli vaaarmt!

Vi har jätte kallt i vårat stall. Staller är ganska stort och det är bara två hästar där inne(en liten och en stor) och vi har inga värme grejjer förutom ett torkskåt som kanske ger lite värme när det är på då jag torkar täcken. Vi har tätat stallet ganska ordentligt men inte så mycke så att det blir dålig ventilation såklart. så man får räkna med att ha mycke kläder på sej när man är där ute.

Vet inte riktigt hur varmt det är när hästarna är ute, men en fläkt brukar gå så att inte vattnet fryser.

När hästarna (oftast 6-8 st) är inne blir det sällan kallare än ca 5-6 plusgrader, även om det är 15 minusgrader ute.

Man kan alltså jobba utan handskar utan att förfrysa sig om det skulle behövas...;)

På nätterna är det oftas minusgrader (så här på vintern). Vattnet fryser iaf. Temeraturen under ett dygn variarar från -5 till + 5.

där jag bor växlar utetemperaturen hejvilt just nu, på en vecka kan det variera mellan -20 till +3, så då växlar stalltemperaturen mellan 5 och 12 grader.

Vårat stall är så pass litet att det blir jättekallt. Vattnet fryser och vattnet i hinkarna fryser. Det finns iof en fläkt sen innan, den kanske man skulle kunna använda en stund varje dag.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 665
Senast: iddiss
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 313
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka