Stall-temperatur??

Sv: Stall-temperatur??

Vi har mellan några plusgrader till någon minusgrad i stallet. Vi tömmer ur hinkarna på morgonen och fyller upp på kvällen så det inte står och fryser under dagen om det är minusgrader. Under natten fryser det oftast inte, kan vara lite is på vattnet på morgonen om det varit riktigt kallt.
Vatten har vi i ett frostfritt pumprum så det finns alltid vatten oavsett temperatur ute eller i stallet.

när det är riktigt kallt ute och inga hästar inne så kan det vara runt 0 grader inne men ligger oftast mellan 3-8 ungefär..

Oftast har vi nog mellan 0 och -5 grader, vet inte säkert men det är väldigt kallt... vissa dagar fryser vattnet till is och de dagarna är det lika kallt ute som inne, då är det väl kring -20. :crazy:

Vi brukar ha mellan 4-8 grader varmt inne i stallet, men hästarna går vanligtvis ute dygnet runt. Vattnet i stallet är dock jättekänsligt och rören fryser lätt, så det behövs ett par plusgrader... Skönt tycker jag i allafall :'D

när det är riktigt kallt ute och inga hästar inne så kan det vara runt 0 grader inne men ligger oftast mellan 3-8 ungefär..

samma hos oss. såvida det inte är minusgrader ute har vi alltid fönster lite öppna för god luftcirkulation dessutom. stallet är en gammal ladugård, med högt i tag, väldigt väldigt bra luft för hästarna, blir aldrig instängt eller luktar ens på morgonen när man kommer in. Ledningarna är isolerade och går med varmvatten ngra gånger/dag så det fryser aldrig i vattenkopparna.

tycker det är perfekt med bra luft och sval temp för hästarna.

Jag har kallstall. I gamla stallet i Hälsingland finns uppvärmd sadelkammare med vatten och avlopp där man kunde värma sig. Ska bygga en uppvärmd kammare även i det nya här i Småland men hittills har vi bara hunnit höja taket som var för lågt när vi flyttade hit. Jo, vattenhinkarna fryser jag har alltid ett antal fyllda hinkar i sadelkammaren så att man kan byta när det behövs. Det är dock inte ett problem. Hästarna är mycket friska och uppskattar den friska luften. Tjocka bäddar ser till att det inte kyler underifrån.

Tja, mina hästar har ju bott i uteboxar sedan vi flyttade hit, så nog har det varit kallt emellanåt.

Nu flyttar de in i vårt nya stall inom de närmaste dagarna, men det blir inte varmare där. Oisolerat kallstall med murade boxar.... Sadelkammaren är dock isolerad och uppvärmd.

Immer

Står i kallstall för hästens skull (inte så stor variation i temp osv). För att själv hålla värmen kör jag trelagersprincip. Och mockning och att hålla sig i rörelse så jag slipper frysa.

Lägg tennisbollar i vattenhinkarna så fryser inte vattnet,

Funkar det? Hur då? Jag har kallstall utan indraget vatten så hästarna vattnas i hink. Skulle ju va fint om det inte frös.

Det bästa för hästen är att temperatur skillnaden mellan inne o ute inte blir för stor, ca 15 grader kan va ok. Har du en klippt häst får man reglera med olika täcken naturligtvis. Jag har hästar med vinterpäls, dom kan reglera sin egen temp mycket bra genom att ställa eller lägga pälshåren. Jag vet att stall byggda i trä är varmare en murade eller gammla sten byggnader. Det bästa är om du har möjlighet att ha ett rum i stallet, som är avsett för människor, uppvärmt. Sadelkammaren e ok att ha lite värme i . Hästar mår bäst av så lite skillnad på temp som möjligt, när det är normal väder så klart. Ingen mår bra vid 30+ eller 25-. Ciao

Vi har uteboxar så det är samma temperatur där som ute såklart. Stallgången är också utomhus, men under tak. Tycker det funkar jättebra! Det är ju bara att klä på sig ordentigt och lägga på hästen ett täcke.

I sadelkammaren/foderkammaren och torkrummet är det såklart varmt ;)

nej det funkar inte, har testat..... :cool:
Åh, jag var nästan på väg att inhandla tennisbollar. Låter således bli det nu;) Nej, det har funkat med att ge hästarna ur hinkar för min del. Alltid haft hinkar upphällda i det uppvärmda utrymmet i stallet i Hälsingland. Här i Småland blir det ju inte samma kyla...lite ytlig is ibland men man ser tydligt att hästarna tryckt ner isen i mitten och druckit ändå de riktigt kalla nätterna (-10-15).

Jag har halmbäddar och bra taktrumme-ventilation i mitt stall, tre hästar. Håller +4 vid -14 ute. Bäddar är en bra värmekälla, men de ska vara välskötta.
Jag fryser aldrig i mitt stall. När hästarna går ut stänger jag ventilen i taket och alla dörrar, då hålls värmen konstant.

Jag har ouppvärmt men isolerat stall med 2glasfönster.
Det är oftast ungefär 10 grader varmare i stallet än ute när det är kallare än -10.
Så vid -20 är det -10 i stallet.
Hästarna vattnas i hinkar och vattenkranen och vattenledningen är eluppvärmd.
Det finns en mini-sadelkammare (5kvm) som är uppvärmd till +15 grader.

Hästarna är sällan inne, de går på lösdrift ute, så det är allvarligt överdrivet att värma upp stallet.
Men fyller jag stallet med hästar (5-7st) så blir det runt +5 på en natt.

Vi har väl inte heller någon direkt värme, nollgradigt kanske.
Men det viktigaste tycker jag är att man har en uppvärmd sadelkammare, det gör så himla mycket att kunna gå in och värma sig där!

Det är väldigt sällan det fryser i hinkarna, men kranen kan frysa vid extrem kyla, men det brukar ligga på +5* i stallet, även vid kyla ner till ca. -15*/-20*. har inga fläktar det är hästarna som är element. därav kallare på dagen.

på sommaren så har vi mellan 10-15 plus grader.
på vintern så har vi 5-10 grader, när jag mockar eller innan jag ska ut och rida så brukar jag höja upp värmen till 15 grader där inne :)

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 665
Senast: iddiss
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 313
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka