Stall-temperatur??

Sv: Stall-temperatur??

Vi har kallstall dvs lika kallt inne som ute. Vi har ofta fönster och dörr öppna eftersom vi har en häst som lätt får hosta. Om det är jättekallt (flera minusgrader) eller blåsigt stänger vi och sätter täcken på dem som annars är utan. Hästarna mår bra av detta. Vi har inga vattenkoppar så det är inte ngt bekymmer. Jag häller varmvatten i hinkarna. Jag tar på mig termobyxor, jacka, mössa och vantar. Det är inga problem. Jag tror att det är en vanesak.

Är det så vanligt alltså med uppvärmda stall? Jag har mig veterligen aldrig varit inne i ett stall som värms upp.

Någon gång har en byggfläkt ställts in för att förhindra stora inkörda vattenkar att frysa om de inte fått plats i sadelkammare osv, men aldrig att någon pratat om att värma upp stall?

Visserligen är ju stallen "stängbara" men sällan särskilt isolerade mer än att de håller vind och nederbörd ute då förstås. I nuvarande stallet har vi luckor öppna så ofta det bara går för att få bättre luft, hästarna värmer ju upp en del när de står inne täckade dessutom. De flesta stallägare muttrar bara över kostnaden att värma upp sadelkammare/toalett - skulle vilja höra hur de reagerade om man bad dem värma upp stallet också... :angel:

Vi har runt 10 + tror jag... det är inte ett uppvärmt stall utan det är bara sadelkammaren som har element.

tycker det är rätt lagom.. både för häst och ryttare

Jag brukar tycka att man kan ha det rätt svalt... det är ju bara att täcka hästarna och se till att inte rören fryser...

Tycker det är mkt viktigt med luften i stallet och att alla mocka bra så det inte blir någon dåligt lukt osv...

Sen på dagarna har vi vädrig av stall. så det är öppet rätt mkt...

Ser att du bor i södra Sverige, där är det kanske inte så vanligt med uppvärmda stall, men jag knappt
minnas ett enda stall jag varit i här hemmma (norrbotten) som inte haft värme av något slag.
Ofta kan hästarna hålla värmen hyfsat när de är inne men på dagarna fryser vattenledningarna lätt annars.

Vi har 8-9 plusgrader i stallet. På vintern blir det givetvis kallare, men med täcken på hästarna går det bra. Dessutom har vi "skydd" till kranar, så att de inte fryser.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 665
Senast: iddiss
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 313
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka