Stall utan "loge"?

A

Alba

Jag har roat mig med att sitta och titta på nya stallbyggnader.
(Det är ju alltid trevligt att drömma;))
Flera av byggnaderna är ju helt klart prisvärda, men det är en sak som jag funderar över;

Har sett flera fabrikstillverkade stallar som saknar loge/foderutrymme.
Vissa har ett skärmtak som kan förlängas och använda till förvaring av foder och strö.

Ni som har stallar av denna modellen hur förvarar ni ert grovfoder:confused:?
Plastade balar går ju fint att förvara ute men det måste ju vara många som fodrar med hö, eller har halm hemma.
Eller har ni en separat foderlada och tar in i stallet allt efter som?

Jag besökte nyligen ett nytt stall, de hade gjort stallet dubbelt så långt mot vad som behövdes för hästhållningen och förvarade fodret i förlängningen. Smidigt med allt vägg i vägg, men de fick bara plats med ungefär hö och strö för en månad. Trist att behöva åka och hämta foder ständigt...

Ni som har byggt till förlängningar eller foderlador, hur stor yta har ni använt er av (givetvis spelar antal hästar och typ av foder roll)?

Så stilla min nyfikenhet och berätta hur ni har löst er förvaring av foder!
Ni som har uteboxar har säkert samma bekymmer, dela med er ni också!
 
Sv: Stall utan "loge"?

Jag förvarar just nu allt hö i garaget och förrådet intill, detta till min mans stora förtretelse :p

Till hösten hoppas jag dock på att kunna förvara det mesta hö i stallbyggnaden och bara använda förrådet till resten, men just nu är det inte klart med tillbyggnaden än.
Jag gör av med ungefär 3t hö på ett år, vilket blir ca 200 balar. Jag planerar att bygga till foderladan nästa år, den blir 24 kvadrat stor och kommer att rymma hela mitt årsbehov av hö och ev också halmen. Ensilagebalarna står utomhus under ett skärmtak. Kraftfodret förvarar jag i frysboxar i ett separat utrymme intill stallet.
 
Sv: Stall utan "loge"?

Vi kör bara plastat. Så allt står ute. Men vi har ett litet utrymme där vi kan förvara några storbalar med halm.

Kraftfoder köper vi varje vecka. Priset i affären är så pass lågt att det blir samma pris som att beställa hem på pall. Då slipper vi grunna på att det blir fuktigt/ möss äter hål samt förorenar osv. Passerar affären varje dag så det är smidigt. (då har vi ändå 30-talet hästar...)

Då jag fodrade med havre hade vi det i storsäck 900kg då lånade vi plats i en av granngårdarna till de säckarna.

Numera så grönensilerar vi havren så det är plastat och står ute.


Gira
 
Sv: Stall utan "loge"?

Höförvaring i stallbyggnaden innebär en högre risk för brand. Det är därför bättre att ha hö i en byggnad som är separat från stallbyggnaden. Brandklassad vägg (som håller brand i minst 60 minuter) rekommenderas om man ska förvara mer än 10 kubikmeter torrhö i samma byggnad som hästarna står.
 
Sv: Stall utan "loge"?

Jag gör av med ungefär 3t hö på ett år, vilket blir ca 200 balar. Jag planerar att bygga till foderladan nästa år, den blir 24 kvadrat stor

Jag kanske är petig, men blir hela foderladan 24 kvadrat??? Då måste den vara ganska hög!? Jag lastade in 178 balar på logen igår och de tog betydligt mer plats än 24 kvadrat (det är ju som två boxar ungefär), iofs hade jag bara 4 lager på höjden - tänkte lägga halm ovanpå sen när det är dax för det.
 
Sv: Stall utan "loge"?

Jag kanske är petig, men blir hela foderladan 24 kvadrat??? Då måste den vara ganska hög!? Jag lastade in 178 balar på logen igår och de tog betydligt mer plats än 24 kvadrat (det är ju som två boxar ungefär), iofs hade jag bara 4 lager på höjden - tänkte lägga halm ovanpå sen när det är dax för det.

Jag kommer kunna lasta sju lager på höjden, så jag tror absolut att det kommer att räcka. Dock så har jag ju ytterligare två mindre förråd att förvara i, dessa blir tillsammans nästan 24 kvadrat till. I kallfarstun till stallet kommer jag förvara det hölager som jag tar av för stunden, ca 25 balar går in där.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
4 010
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·
Anläggning Nu står vi på vippen att införskaffa gården med stort G. Stallet är egentligen perfekt i alla hänseenden utom takhöjden. Skulle behöva...
Svar
16
· Visningar
3 466
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp