linzan

Trådstartare
När börjar ni stalla in era pållar?
Min stallkompis vill att vi gör det redan men aldrig i livet, tycker gott att dom kan gå ute ett tag till, dom dör ju knappast!
 
Jag stallade in igår, för fölets skull. Annars skulle de fått gå kvar ute någon månad till, med hö & regntäcke om det behövdes.
 
skall försöka ha hästarna ute tills början/slutet på oktober beroende på hur snabbt snön kommer i år

har inge stallplats än så börjar fundera på en lösdrift med ligghall, om vi får vårt 400 kvm stora förråd
 
Jag tyker att i börja av oktober är lagom men är det bra väder och så så kan dom ju gå ute längre!
 
Stallar in två i morgon och de andra två om ca två veckor, dock ska ju fullblodet då avlivas, så jag drar gärna på det :cry:

//E
 
Ska ha dom inne inatt för första gången. (dom har inget skydd i hagen, och jag har inte fått hem mitt regntäcke än, det är riktigt skitväder här!)

Då kommer dom ändå få vara ute ganska mycket. utsläppet blir väl vid 7 nångång på morgonen, sen tar vi in dom vid 8, 9 kanske. (Och en gång till innan när jag ska rida.)
 
va skönt att man slipper det!!

Våra hästar går ute året runt, med tillgång till liggbädd och vindskydd.

Men så är de islandshästar och tinkerhästar, det ska vara kallblod!
 
Det blir nog om 2, högst 3 veckor. Det börjar bli dags och klippa dem för första gången i år och det vill jag inte göra medan de går ute på natten. Sen beror det på hur mycket det regnar och tillgången på mat.
 
De stallas inte in alls utan går på lösdrift som inte är klar. Så jag har investerat i ett regntäckte då det inte finns ngt bra skydd. De får hö också.
 
hm... bra fråga! vi stallar in hästarna när vi anser att vädret börjar bli lite kallare på nätterna och så.
som det ser ut nu kommer hästarna att gå ute ett hyfsat bra tag till. men däremot är det skönt att ha hästarna hemma nu,så att man kan ta in dem ifall att vädret skulle bli riktigt kallt och ruggigt någon dag...
 
Jag tycker att det är alldels onödigt att stalla in redan,, det är inte ens minusgrader på nätterna ju,, jag skulle vänta till det var ett pra minus,, om jag hade en häst, typ halvblod. om jag hade nordis, russ el så skulle jag vänta änu längre..

De klarar ju lätt kylan,, rengar det så kan man ju lägga på ett rengtäcke..
 
Förut när jag bestämde själv, så stallades hästarna in vid slutet av augusti, början av september....och detta för att då var betet slut. Inte för att det var kallt, utan mer för att hästarna INTE skulle fördärva sommarhagen. Det dummaste man gör är ju att låta hästarna gå för länge i sommarhagen, detta främjar absolut inte hagen tills nästa år. Den blir bara hårdbetad och söndertrampad vilket leder till sämre tillväxt nästa år. Ja, om man nu bara råkar ha 1 sommarhage vill säga....villket jag råkade ha just då.
 
njae några minusgrader och mina åker in tvärt, men nu ligger det ju inte ens under 10 grader här om nätterna!
 
jag stallade in för en vecka sedan men enbart pga att jag var tvungen att klippa mitt sto,det blir så bökigt med nattäcken hit och dit när man har ett jobb som jag har.
Unghästen tycker dock átt det är jobbigt då hon är oklippt och kommer så att vara.
 
Förhoppningsvis inte förrän i slutet av sep/början på oktober! Det är ju rena sommaren ännu och gott om bete!
Visst en och annan regnskur och lite blåst, men det är ju inte kallt ännu!
Åldern på mina hästar är allt från fem månader till 17 år....
När det börjar krypa under 10+ dygnet runt i mer än en vecka och det blåser snålblåst och regnar oavbruet...ja, då får de komma in på natten......och det brukar vara i slutet av sep/början av okt.
Mitt nya stall "måste" dessutom bli klart först....;o)
 
Tyvärr fick jag stalla in min tjej redan den 28:e juli då hon skadade sig i hagen och fick boxvila. Efter en vecka fick hon gå ut på bete dygnet runt igen, ca 9 dagar då jag var på semester. När jag kom tillbaka såg jag att hon hade gått ned i vikt och att ett sår inte hade läkt än.. Kunde inte stödfodra med hö i hagen då den andra hästen(som fortf. gick på bete dygnet runt) var i normalhull + lite överkant. Så tog jag ut veterinären pga såret och fick ordinerat att ha hästen lindad, då var det även lika bra att stalla in henne både pga höet och såret.. Så det blev installning den 15:e augusti i år. Dock går de ute från tidigt på morgonen till sent på kvällen iaf.. Men synd synd tycker jag. Hade det varit gott om bete och inga sår hade hon gladeligen fått gå ute tills i slutet av september eller så långt det gick.
 
Hej!

Har för tilfället sju hästar och boxplats åt sex...
Jag har dom ute denna månad sen får jag se. Har ströad lighall och har gett dom hö hela sommaren men nu har de inget mycket bete kvar. Mamma vill ha sina två shettisar installade och pappa vill att hans ardenner hingst ska gå ute året om. Jag har en fjording, två shettisar och ett varmblod. Och inga regntäcken! Har just nu inte råd med det men ska införskaffa! Varmblodet måste jag ju stalla in (lite synd eftersom hon har bronkit, hostar) men då täcke saknas går det inte på nått annat sätt. Fjordingen och mina shettisar funderar jag på att ha ute i vinter då stallet är litet och har dålig luftcirkulation. Men det kanske inte går eftersom de kommer att bli blöta om det snöar och då torkar de ju inte i hallen utan blir ju kalla om det är (i värsta fall -20 grader). Ja då stallar jag väl in allihop...
Hur gör ni som har era hästar ute året om? Fri tillgång på foder, ligghall och kanske regntäcke på?

M. v. h. Lisa
 
Har redan stallat in. Min häst har nämligen börjat satt päls och det blir bara kallare på natten häsr uppe nu. Hade jag inte tävlat så hade hon fått gå ute längre.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 985
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp