Ställa ut, hur går det till?

wtf

Trådstartare
tanken har slagit mig ett par gånger att jag skulle ta och ställa ut mina hundar, taxen ska ha ett cert till + ett viltspårsprov till och sen blir hon champion så det vore ju dumt att inte göra klart :) (hon är en omplacering som jag haft sen i somras).
och så har jag ju en engelsk springer spaniel valp på 10 veckor, skulle vara intressant att se vad nån domare tycker om honom sen när han har åldern inne :)

men grejen är att jag inte har en susning om var jag ska börja! jag har varit och tittat på några få utställningar, men har aldrig studerat hur det går till eftersom jag inte varit intresserad tidigare.
jag har ju som sagt en tax (normal långhår) och en engelsk springer spaniel, skiljer det sig nåt hur man visar hunden?
tycker det känns så svårt...

ska man gå nån slags handlerkurs eller räcker det om man åker på intensivkurs hos uppfödaren? :p
inofficiell eller officiell utställning, vad innebär dom?
kläder?
koppel?
när ska man trimma och bada hunden?

jag kan ingenting om sånt här, berätta gärna hur ni förbereder era hundar innan utställningar! :)

Sv: Ställa ut, hur går det till?

Spana in din lokala kennelklubb. De har ofta sk. ringträningar för en liten slant. (här har vi drop in som kostar 20:-/gång) Där får både du och hunden ordentlig hjälp. Annars kan du alltid köra med intensivträning hos uppfödaren. Nackdelen är att man oftast bara kör med en hund, så lärdomen om vad man ska tänka på när man struttar runt med andra går lite förlorad. Hunden brukar också kunna visa en annan sida när det kryllar av folk och jyckar. Somliga blir överväldigade och stänger butiken, andra har inte tid att lyssna för att de har fullt sjå att försöka leka med närmaste fyrbening.

Skillnaden på inoffare och officiella utställningar är att inoffare ger inga meriter och är billigare. Däremot ger de bra träning och man behöver inte ta dagen så allvarligt då inga resultat registreras. Ofta har de trevliga prisbord också. På officiella utställningar registreras alla resultat hos SKK, och det är där du kan plocka cert med en tillräckligt bra hund.

Kläderna bör vara snyggt diskreta och inte matcha hunden. Dvs har du svart hund bör du inte ha svarta byxor eftersom hunden då inte syns lika bra mot dina ben. Vill du använda kjol så välj en som inte fladdrar en massa. Kort och gott; välj kläder som gör att hunden framhävs och inte du själv. Utställningskopplet bör matcha hundens pälsfärg så bra som möjligt enligt min mening. Till springern kan du välja ett vitt, brunt eller svart beroende på om hunden är svart/vit eller brun/vit. Ju smalare koppel du har, desto diskretare blir det. Tyvärr blir det också skarpare för hunden och din hand om hunden ligger på i kopplet. Det har jag löst genom att köpa det tunnaste kopplet och linda några varv självhäftande bandage i rätt färg där det ligger emot halsens framsida. Sedan köper jag en rejäl avlång knapp som jag fäster i andra änden som handtag. Jag kortar kopplet till en för mig lämplig längd och slipper på så vis hålla reda på sluttampen.

Springern bör rakas en vecka före utställning och sedan badar man dagen före. Taxen har jag ingen aning om, men ska jag gissa funkar dagenförebad bra på den också då den har en mjuk päls.

Jag tycker du kan börja med att kontakta uppfödarna av hundarna (taxen kanske förra ägaren) Eller annan kunnig på rasen. En springer måste nog som sagt trimmas till lite o det är ju svårt att göra om man är ny på rasen.

Hittar du ingen lämplig så ta kontakt med någon i rasklubben. Där brukar det finnas kunnigt folk som är villiga att hjälpa till. Om inte annat kan man får tips om vem man kan vända sej till.

berätta gärna hur ni förbereder era hundar innan utställningar! :)

2 dagar innan går jag över klorna så de är klippta och snygga. Kvällen innan packar jag allt jag ska ha med mig (får plats i en liten ryggsäck) och kollar över klorna, kollar så att öronen är rena och hunden ser ok ut - det är trevligt med en korthårig ras :p

Utöver det övar jag mellan varven på att ställa upp snyggt och springa i tandtrådskopplet. Har en hund som tycker att utställningar är pest. Han vill inte ställa upp sig och är allmänt trulig inne i ringen. Givetvis är han en klippa på träning :devil:

Nu ställer vi mest för att vänja oss att åka ut på saker och vara ute bland andra hundar. När vi är klara för att tävla lydnad och agility så blir det ytterst få utställningar och nog enbart om de ligger i anslutning till en tävling som man ska åka på.

Pälsvården får du kolla upp på egen hand. Det du också får tänka på är om du ska ställa två hundar av olika ras på samma utställning. Har man otur med ringfördelning och starttider så blir det rent ut sagt ett j-vla flängade kors och tvärs genom hallen. Jag säger inte att du ska anmäla bara en men det tål att tänkas på när man är nybörjare och inte har hundra koll. Det finns de som reder ut det men det kräver uppbackning, någon som kan hålla koll i den ena ringen och passa hund och hålla den redo om det blir snävt med tiden. Jag passade åt en på Malmöutställningen förra året och hade det inte varit för en väldigt förstående domare så hade det nog inte hunden fått visas. :cool:

Ringträning är det förresten jättebra om man kan komma iväg på för då är det massor av okända hundar och man får jättebra tips. Jag har varit på en som Sydskånska kennelklubben anordnade. Hur mycket hundar som helst och jättebra erfarenhet. Jag gick från att tycka att min hund var stökig och jobbig till att tycka att "Han är jätteduktig" Mitt lilla stök höll sig till Matte och sade "du det var ena bråkiga hundar här, vi håller ihop du och jag va?" Jag fick springa i en grupp med hundar som jag normalt aldrig ens ser på en utställning för att de är i helt andra grupper. Det var intressant att se vad olika förare gör för att få just deras hund att sträcka upp sig och visa sig snyggt.

Hoppas jag får låna tråden lite, det handlar ju också om att ställa ut...

Colliekunnigt folk, måste man ha perfekt veckade öron för att gå godkänt? Jag vill gärna ha vår valp korad om allt går fint men jag är inte sugen på att hålla på o tejpa o limma öron, då skiter vi i det... Om det nu skulle vara så att hans öron inte tippar naturligt.

Jag hoppar också in och kapar tråden lite :o Hoppas det är okej :)

Jag har funderat på att ställa ut min DSG sedan hon var valp, nu är hon snart tre och jag har äntligen tagit tag i det :angel: Ska på en inofficiell i mars som träning och sen ger jag mig direkt på Stockholm Dog Show under påskhelgen. Kanske är helt galet eftersom jag aldrig satt min fot på en utställning innan, men hunden är cool och jag har en van vän som hjälper mig (och förhoppningsvis är hon handler också, om jag lyckas övertala henne ;) ). Är ju svårt att hitta utsällningar då man kan, inte ligger för långt bort osv. Då får man ta vad som bjuds...

När man anmäler till officiella har jag förstått att någon viss blankett ska anmälas, men hur är det med en inoff? Står bara "skicka anmälan till..." Så antar att jag bara printar ihop ett mail? Vad skriver jag mer än mitt och hundens namn, reg nummer, ras?

Hur får man sen reda på vad som gäller för själva utställningsdagen när det gäller tider o dyl? Är ju bara van vid hästtävlingar, får man något "meddelande till ryttare" nu också? :p

Återkommer med fler frågor...

På officiella utställningar går du in och anmäler på SKK:s hemsida. Är busenkelt, bara att välja utställning, sen skriva in medlemsnummer och därefter hundens reg nummer. Rätt klass kommer upp automatiskt, dvs öppenklass för din 3-åriga hund.

att anmäla till en inoff innebär, precis som du säger, ett ihopknåpat mail :) arrangören brukar skriva ut vilka fakta de vill ha, samt vart de vill att betalningen ska skickas, och hur den ska märkas. de vanliga uppgifterna är hundens namn, regnr, ras, ålder eller födelsedatum och klass. ibland ägaruppgifter, uppfödaruppgifter osv sedan brukar det dyka upp ett mail en-två veckor innan utställningen med information om hur många hundar som är anmälda och när man förväntas anlända. nummerlapp brukar delas ut i samband med vaccinationskontrollen.

på själva utställningen får du själv hålla koll på när det börjar närma sig din tur, gäller både på off och inoff. ringsekreteraren ropar upp en precis när man ska in, ibland ropar de ut en liten stund innan att "nummer x och x och x kan förbereda sig". har man en hund som behöver "springas igång" kan det vara bra att ha någon som håller koll på ringen medan man själv är upptagen med att få igång hunden :)

Hoppas det är ok om jag också lånar tråden!

Hur gammal bör hunden vara när man ställer ut första gången? Finns det olika åldersklasser?
Har sett annons om handlerkurs, är det vettigt att gå på?

Hunden måste ha fyllt 4 månader. Det är olika klasser. Valpklass är ofta 4-6 månader och 6-9 månader, sedan är det juniorklass 9-15 månader, unghund 15-24 månader, öppenklass är för alla från 15 månader och uppåt, bruksklass för alla 15 månader och uppåt, championklass är för champions och veteranklass är från 8 år och uppåt (tror jag).

Handlerkurser är bra att gå på om man kan. Annars är det bra att öva med andra öht, jag brukar själv träna med lite kompisar bara. Så får man ändå övat att ställa upp hunden, att någon annan känner igenom den, att springa efter varandra, göra "dueller" två och två bredvid varandra osv. Inofficiella utställningar är också bra att åka på för att öva. Domarna där hjälper ofta en och säger hur man ska göra, och resultaten spelar ingen roll så det är ingen prestige i det. :)

Valpar får ställas ut inofficiellt från 4 månaders ålder. Valpklass är 4-6 mån och 6-9 mån. Efter 9 månader kan du ställa ut officiellt om du vill. Klasserna är då:
9-15 mån juniorklass
15-24 unghundsklass
15- öppenklass (du kan alltså från 15 mån välja om du vill ställa i ökl eller uhkl)
Sedan finns det även championklass där hunden måste vara champion för att få ställs i.
Veteranklass från 8 år.

Ja, handelkurs är att rekommendera. En riktigt bra hund vinner aldrig med en dålig handler. Så för att kunna visa din hund så bra som möjligt så skulle iaf jag gå på kurs o man inte är en van utställare.

Korningen har ju två delar: ett mentaltest och en exteriörbeskrivning (om hunden inte redan har utställningsmeriter). Det är bara för exteriördelen som tippöronen är viktiga. Jag skulle råda dig att inte fundera på öronen sådär särskilt nu, de kommer flyga och fara som de vill ett bra tag framöver, speciellt under unghundstiden. :D

Jo jag vet :D
Jag bara funderade lite... Just nu har han fel veck, inte raka veckar alltså utan öronen veckar på sneddan hur man nu ska säga. Vet dock inte när öronen är färdiga men det skadar inte att fråga iallafall :D

Kapar också tråd...:o
...men är så intresserad...vill ha tag på någon som kan hjälpa med utställningsträning i Uppsala trakten...och så vill jag ha tips på hur en rufsel tufs till Russel ska fixas i pälsen...:laugh:

Om du orkar ta dig till sthlm så är det bra handlerträningar här under våren, på söndagar. Kan ju vara värt att gå på någon enstaka gång iaf. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 697
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Istället för att kapa nån annans tråd så startar jag en egen. Jag har ju två hundar, en vit herdekorsning på 5 år och en irländsk...
Svar
12
· Visningar
1 828
Senast: Meibla
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 690
Hundhälsa Anonymt nick Jag har en hund (pälsras) som är snart 6 år. Hon har varit allergisk sen dag 1. Har gått igenom ALLA undersökningar och...
Svar
8
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka