Stallägare ansvar?

Det kallas kritiskt tänkande och är ruskigt viktigt, speciellt för hästarnas välfärds skull. Otroligt många hästägare vet inte alls bäst, dom vet knappt hur man räknar en foderstat eller bygger elstängsel.
Tack men jag har tillräckligt med kunskap för att veta vad min häst behöver. På veterinärens inrådan. Men denne kanske ocnså är okunnig?
 
Men oavsett, vad var det du tänkte göra om alla sa att ägaren ska se till att det är el i alla hagar. Trycka upp i ansiktet på ägaren? Anmäla till domstol?


Ja, om det var något som alltid skulle lösas av stallägaren eftersom det inte står i kontraktet så hade jag väl fått lyfta det med ägaren till exempel. Eller vad trodde du?
 
Ja, om det var något som alltid skulle lösas av stallägaren eftersom det inte står i kontraktet så hade jag väl fått lyfta det med ägaren till exempel. Eller vad trodde du?
Vad hindrade dig att lyfta det med stallägaren tidigare, så hen kunde berätta för dig vad denne ansåg?
 
Ja, om det var något som alltid skulle lösas av stallägaren eftersom det inte står i kontraktet så hade jag väl fått lyfta det med ägaren till exempel. Eller vad trodde du?
Jag skulle säga att det är normalt att förvänta sig att det finns el i stängslet. Men om elen uteblir trots upprepade påminnelser får man ju acceptera att det inte blir bättre än så här på detta stället, och därifrån ta beslut om man kan leva med denna brist eller inte. Sedan släpper man det eller gör något åt det, tex eget aggregat som föreslagits. Att du öht tar upp frågan visar att relationen mellan dig och stallägaren är inte sund. Det är stallägaren som bor där, acceptera det.

Du behöver inte berätta precis vad anledningen till att du inte kan flytta genast är. Men åtminstone jag tycker att du verkar krånglig och omständig som inte bara tar din häst och drar till första bästa ställe. Det behöver inte ens vara i närheten, bara du kommer därifrån. Och att i din sits rata en stallplats pga plats för eget grovfoder verkar även det ... saknar ord.

Det är uppenbart att du inte mår bra i situationen. Hade du gjort det hade du inte agerat som en rättshaverist utan bara flyttat.

Hoppas för din skull att den nya platsen duger och att du kan skaka av dig den tiden du varit i nuvarande stall. Tänk på att det inte finns några perfekta inackorderingsstall. Det är alltid en kompromiss och man får väga för- och nackdelar.
 
Jag skulle säga att det är normalt att förvänta sig att det finns el i stängslet. Men om elen uteblir trots upprepade påminnelser får man ju acceptera att det inte blir bättre än så här på detta stället, och därifrån ta beslut om man kan leva med denna brist eller inte. Sedan släpper man det eller gör något åt det, tex eget aggregat som föreslagits. Att du öht tar upp frågan visar att relationen mellan dig och stallägaren är inte sund. Det är stallägaren som bor där, acceptera det.

Du behöver inte berätta precis vad anledningen till att du inte kan flytta genast är. Men åtminstone jag tycker att du verkar krånglig och omständig som inte bara tar din häst och drar till första bästa ställe. Det behöver inte ens vara i närheten, bara du kommer därifrån. Och att i din sits rata en stallplats pga plats för eget grovfoder verkar även det ... saknar ord.

Det är uppenbart att du inte mår bra i situationen. Hade du gjort det hade du inte agerat som en rättshaverist utan bara flyttat.

Hoppas för din skull att den nya platsen duger och att du kan skaka av dig den tiden du varit i nuvarande stall. Tänk på att det inte finns några perfekta inackorderingsstall. Det är alltid en kompromiss och man får väga för- och nackdelar.
Tack men jag mår alldeles utmärkt. Och om en häst inte tål hösilage vilket de flesta ger. Då behöver antingen ett stall där man fodrar med hö eller utrymme för eget hö.


Ja, jag är en sån där hemsk människa som inte vill att min häst skall bli sjuk. Frukstanvärt va och mycket att sakna ord för?
 
Tack men jag mår alldeles utmärkt. Och om en häst inte tål hösilage vilket de flesta ger. Då behöver antingen ett stall där man fodrar med hö eller utrymme för eget hö.


Ja, jag är en sån där hemsk människa som inte vill att min häst skall bli sjuk. Frukstanvärt va och mycket att sakna ord för?
I rest my case
 
Inget alls vilket jag också gjorde. Varför skulle något hindrat mig till det? Men det var inte frågeställningen i TS.
Ok, om det fanns något som stallägaren skulle fixa och du tycker upp det under näsan på denne, tror du att denne då säger:

1. Åh, Unhappy, förlåt, jag ska genast fixa!

Eller

2. Du kan söka ny stallplats!

Iom att ni redan haft samtal om detta.
 
Ok, om det fanns något som stallägaren skulle fixa och du tycker upp det under näsan på denne, tror du att denne då säger:

1. Åh, Unhappy, förlåt, jag ska genast fixa!

Eller

2. Du kan söka ny stallplats!

Iom att ni redan haft samtal om detta.
Gällande strömmen: Gå och mät, jag mätte och det visade noll- stallägaren sa ”det är visst ström”. Då hade jag t.o.m. hållt i tråden i olika hagar med handen. Fixade så gott jag kunde själv

Gång 2, berättade att det inte var ström, därav rymningar på hästarna… svar ”ok”.

Du får tolka själv vad stallägaren menade.

Vettigast hade ju varit ”du får fixa själv” eller ”ojdå, bra du sa till jag fixar det”.

Kan tillägga att jag är ganska blyg och försynt när jag talat om tex att strömmen inte funkar/ har mätt strömmen
 
Gällande strömmen: Gå och mät, jag mätte och det visade noll- stallägaren sa ”det är visst ström”. Då hade jag t.o.m. hållt i tråden i olika hagar med handen. Fixade så gott jag kunde själv

Gång 2, berättade att det inte var ström, därav rymningar på hästarna… svar ”ok”.

Du får tolka själv vad stallägaren menade.

Vettigast hade ju varit ”du får fixa själv” eller ”ojdå, bra du sa till jag fixar det”.

Kan tillägga att jag är ganska blyg och försynt när jag talat om tex att strömmen inte funkar/ har mätt strömmen
Ok, om du är försynt så kanske du inte är tillräckligt tydlig, kan du få med dig någon annan som är inackorderad? Tyvärr är min erfarenhet att inte många vågar.
 
Ok, om du är försynt så kanske du inte är tillräckligt tydlig, kan du få med dig någon annan som är inackorderad? Tyvärr är min erfarenhet att inte många vågar.
Folk vågar inte nej, och är rädda för stallägaren och dennes lynnighet.

Ena dagen är det ”underbara människor här får ni bubbel” eller så har man en lång mysig pratstund…det känns fint liksom.

För att 2 timmar senare få sms/inlägg ”Är det svårt att fatta eller!!!! vem hängde vattenkannan fel… det skall åtgärdas IDAG”.
Det har varit gånger man missat nåt och fått göra om (tas inför alla) men man skall inte veta exakt vad som förväntas heller…. Så man gör ju fel igen. Så ja, jag kan erkänna att jag är rädd. Tidigare stall har inte varit perfekta men står det ”snygga till sadelkammaren” så har denne varit nöjd med det man gjort. Inte ”du har gjort fel men jag säger inte vad och jag kommer att hänga ut dig inför alla tills du fattar själv”. Ofta kan det saker som ”du lyfte inte blomkrukan i fönstret och torkade under den”…

De flesta är heller inga hästmänniskor utan rena nybörjare där också vilket kan spela in. De har inte sett nåt annat.
 
Skriver kontrakt imorgon. Fanns inga klara så skriver ut imorgon. Räckte att visa bild på signatur. Sen ska vi gemensamt sätta upp en rasthage ihop. Så förhoppningsvis inom en vecka. Ville gärna kunna säga upp fd stallplatsen innan månadsskiftet
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 478
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 450
Senast: Skye
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 753
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp