Stallägare men ingen hästmännsika

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Christineeee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 638
Sv: Stallägare men ingen hästmännsika

Jag har lite samma sits, fsta hos mig tycker man att det är ok att lämna stallgången som en kaninbur när msn går.

Jag har tagit upp det fint men inget händer.

Antar att en del är slarviga.

Jag gjorde så att jag städar efter alla andra. Ser till att vara ett gott exempel så varje gång jag lämnar stallet är det tiptop!!

Har även fått mocka till de andra(bara tre boxar utöver mina)

Samma vid rid. de rider i snitt två dar i v. Jag rider varje dag.

Resultatet?

De känner sig dumma! Speciellt stallägaren.

De har nu smått börja ta efter mig.
Blivit ordentligare med att plocka undan efter sig, sopar håller på mer med sina hästar...etc..

Om du trivs i övrigt så skulle jag hålla tyst och göra det du kan när du är där.

Gott "uppförande" smittar också av sig :)

Lycka till!

Fast jag anser att som stallägare så får man ju faktiskt sätta sina egna gränser, är ju inte de inhyrda som skall göra det, oavsett. Däremot så skall de åtaganden som är övererenskomna skötas. Och jag förstår inte varför folk ska känna sig tvugna att rida oftare/varje dag bara för att någon annan gör det!?

Däremot är det inte ok att andra åker snålskjuts på någon och låter den göra "grovjobbet".

Kicki :laugh:

Håller med dig... Jag hade också velat att det var fint på min gård. Visst vill jag att de har rent vatten med men det är så lätt att missa saker när man inte bor/äger stället själv.
Jag hatar när det ligger en hästbajs på uppfarten- de som har hästen här bryr sig inte alls om man inte ber dem att ta bort...
Så jag kan förstå stallägaren.

Betalar du för mockningen? (/har lika många pass)?

Isådanafall sak det givetvis skötas på ett bra sätt av ALLA i stallet. Den som inte kan sköta sig måste bättra sig, i detta fallet är det ju faktiskt stallägaren.

Jag skulle nog ärligt talat klart och tydligt berättat för stallägaren, att om hon inte skötte min häst bra på sina dagar - ja då kommer heller inte jag ta hand om hennes häst på mina dagar (dvs mocka och byta vatten).

Nu kan man såklart inte ställa alltför höga (några?) krav på en stallägare eftersom man är så pass beroende av denne, men om man betalar/jobbar för en tjänst så ska man ju inte få något annat. Har ni kontrakt så kan du hänvisa till det.

Och så beror det väl på Hur illa det sköts. Att det lämnas kvar ett par småpluttar bajs är ju inget hästen lider av, även om det kanske är irriterande för dig som ägare.

Vi har en vis summa vi betalar och har lika många pass . De är inga småpluttar som lämnas utan i bland högar eller att de är spån över högarna och de retar mig skulle de va små plutt och jag skulle reta mig på de skulle jag ta bort de utan att bry mig.. Har ju sagt att jag kan ta min häst själv så behöver dom inte bry sig men de funkar inte för dom för de blir även väsen om en sån sak...:S

Kan ju fylla i lite..

*Kunde ta utsläppet, men inte tid att mocka - stod derimot och damsög sadelkammaren..
*10 cm lervatten i hagen, nykrattat framför stallet..
*Inte bytt vatten hos häst, hade ju kvar (dock fullt av foder, hö och spån) och hinken var så tung..
*150 fleece täcken till hästen som inte behöver ngt, men en kass sadel som inte passar och borde varit på soptippen för några år sedan..
*Lindade ena hästen utan paddar för at "h*n" glömde på den, kom ihåg på andra
*Notorisk på mitt och ditt, iallafall MITT...
*Kiss behöver inte tas ut, det syns ju inte
*Dyngfet häst behöver minst lika mycke mat som andra, annars kan den ju bli avundsjuk
*Tränsbett är faktsik mycket skarpare än pessoa (bara för att visa kunnskapsnivået..)

Och nej, det går inte att prata med personen, vet allt, och kan det mästa.. erkänner inte fel, och har ett otroligt kontroll behov.. Synd för stallet och uteområdena är superfina och hästarna trivs..

Tyvärr är det ju bara att bita i det sura äpplet och köra på eller skaffa ny stallplats eller eget ställe. (För mig är det ett märkligt resonemang att stan är så liten så alla stall är fulla. Det är ju då det brukar finnas gott om ställen som ingen använder längre som man kan få ha helt för sig själv för en billig penning?)

Tyvärr är det ju bara att bita i det sura äpplet och köra på eller skaffa ny stallplats eller eget ställe. (För mig är det ett märkligt resonemang att stan är så liten så alla stall är fulla. Det är ju då det brukar finnas gott om ställen som ingen använder längre som man kan få ha helt för sig själv för en billig penning?)

Letade efter det på sensommaren, fans inget att uppdriva då iallafall..

Kan ju fylla i lite..

*10 cm lervatten i hagen, nykrattat framför stallet..

Beträffande 10 cm. vatten i hagen och nykrattat framför stallet så förstår jag inte vad de har med varandra att göra!? Att t.ex. dränera mark är ju inte direkt gratis eller utan jobb, så att ställa det mot att de har krattat franför stallet är ju helt fel i mina ögon.

Antar att ni förstå men de är stallägaren som sätter sopad stallgång och krattat utanför stallet som första priotering ist f´ör att se till så hästarna har rent vatten och ren mockade boxar.. Sorry, förflummet innan :o

Som stallägare skulle jag gissa på att det har stallet hemma på gården, eller att de ändå värnar om att det ska se snyfggt ut.

Jag gissar att de därför anser att de vill ha det fint utomhus och att andra slarvar med det.

Antingen sätter ni ner foten, eller så tar ni det som det är, att de slarvar med mockning men sopar desto nogrannar så att ni andra kan lägga ner mer krut på mockning men sopa och kratta lite sämre (än dom).

Har för mig att värmland är rätt hästtätt, har iallafall fått den uppfattningen när jag kikade på stall där för något år sedan.

Sen kanske det är så att man inte vill ha 110% ansvar själv. Det behöver inte betyda att man ska tycka att det är ok att boxen inte blir ordentligt mockad.

Om jag var du skulle jag säga att jag mockar o fyller mitt vatten själv. På ett trevligt sätt :). Om du nu ändå måste göra om det kan ju stallägaren lika bra låta bli att röra runt skiten innan dig!

Ang vad någon annan skrev om tränsbett/pesoabett o täcken, är det väl bara att rycka på axlarna, var o en gör ju på sitt eget sätt och har man förklarat en gång utan resultat skulle jag inte orka lägga energi på det mer. Vore det något allvarligare som är rent skadligt är det ju en annan sak, men då får man ju anmäla ist.

INGEN av mina inackorderingar sparkar undan skit på grusvägen hos oss. Det får jag göra eftersom vi är 5 hushåll efter vägen o bara jag som har hästar. Gissar att grannarna skulle bli tjuriga annars... Men jag tjatar inte om det, de gör annat bra ist. Annars har jag en underbar inackordering som alltid sopar noggrannare än vad jag gör, krattar också. Mockar lite åt mig med om hon hinner fast jag säger att det inte behövs. Men de "bra" inackorderingarna växer inte på träd, likaså gäller för vad som skulle klassas som "bra" stallägare gissar jag. :)

På ett av ställena jag rider så blir de boende glada om de hittar hästbajs, gödsel till blommorna tydligen. :P

Lite OT

Jag har haft ett par bra stallägare, sådana som man verkligen är Så otroligt tacksam för att ha haft.

Jag har haft riktigt hemska också, en gubbe jag stod hos som 16-19 åring taffsade på mig, ville att jag skulle ta av mig alla mina kläder om jag blivit blöt när det regnade, sa hur fina mina bröst började bli osv osv... :crazy: *kräksmilie*

En kvinna jag stod hos och betalade mkt för full skötsel sa en dag att nu behövde hon hagen så nu fick jag flytta vid månadsskiftet, som var 5 dagar bort... Jag påpekade att jag hade en månads uppsägningstid men hon ansåg att den inte gällde för att jag funderat på att flytta tidigare... :confused: Henne ides jag inte bråka med, jag vill ju inte stå i ett stall hos någon som inte vill ha mig där... Men hon var tydligen ökänd för sitt lynne.

En annan jag hyra in mina hästar hos kom jag till stallet en dag och upptäckte att taket på lösdriften rasat (bilder finns...), vilket de visste men inte behagat ringa och säga till mig... :grin:
Samma stallägare betalade jag full skötsel hos under sommarbetet när jag var bortrest och jobbade på annan ort, för att komma hem till bengetter efter sommarens slut. :mad:

En kvinna jag stod hos sket i att fodra. Värre var att det började efter att de köpt mitt ena shettissto. Hon dumpade hästarna en hel helg och åkte bort! Gjorde samma sak med en av sina hundar...
Jag mår så illa av tanken på att min fina vackra flicka står kvar där än idag. (Detta har dessutom medfört att jag inte säljer hästar något mer utan lämnar ut dom på livstids foder...)

Som vågskål har jag haft stallägare som är guld värda, som ställer upp i vått och tort. Som ringer och säger till om de tycker hästen ser liiiite hängig ut. Som tempar, täckar utan att man bett om det (när det behövs), som man kan komma till mockade boxar hos osv.

Nu har jag lärt mig en sak genom åren och det är att vara rak och ärlig när jag söker stallplats. Vilka frågor jag ska ställa och vilka mina behov är.

Senast ändrad:

Beträffande 10 cm. vatten i hagen och nykrattat framför stallet så förstår jag inte vad de har med varandra att göra!? Att t.ex. dränera mark är ju inte direkt gratis eller utan jobb, så att ställa det mot att de har krattat franför stallet är ju helt fel i mina ögon.

At de hade tagit sig tid till at kratta, men inte att byta vatten hos hästarna, så enda vattnet de hade i sin tunna var 10 cm lervatten att dricka utav i 25/30 +grader

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 975
Senast: alazzi
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka