Stallapotek.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare eriica-o21
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 748
E

eriica-o21

ja vad för saker behöver man i ett stallapotek ?+

• steril kompress
  • jodopax
  • sårspray
  • gasbinda
  • termometer
  • rengörings vatten ( minns inte vd den heter) ( i sånna där små flaskor)
  • helosan
  • bomull

vad mer behövs ??:banana:

Sv: Stallapotek.

Stallapoteket bör enligt mej innehålla:
*Bomull
*Brems
*Desinfektionsmedel för olika typer av sår; salva, sårpuder, sårsprit, alsolsprit, sårspray, jodopax (4 ml/l vatten), nelex 36%, väteperoxid 3%
*Febertermometer
*Förbandsmaterial; gasbindor i olika bredder, sterila kompresser, gamgee (bomull invävd i gaslinda), fetvadd, elastiska lindor, yllelindor
*Hovkniv
*Ingivare
*Kalla omslag
*Linement
*Sax; förbandssax med trubbig spets
*Visitertång
*Värmande omslag

Det var nog allt, tror jag...:)

Hovkniv vetsjutton, man ska iaf inte ge sig in på att gräva i hovarna om man inte vet vad man gör..

Mitt tips är: Köt häftet "Hälsoråd för häst" på Apoteket. Den är faktiskt jättebra och tipsar om stallapotek etc. Den kostar 68 kr och kan beställas via nätet om ditt apotek inte har den..
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

piggelurven: Du glömde det viktigaste sårrengöringsmedlet, Natriumklorid! Det är vad man ska tvätta sår med i första hand..

Kan vara bra för att skära av lösa flikar av stråle som skurits upp av en vass sten el liknande så den inte dras upp ännu mer, tex. Eller för att skrapa i ytan om hästen är halt för att kolla ev hovböld vid hälta.

piggelurven: Du glömde det viktigaste sårrengöringsmedlet, Natriumklorid! Det är vad man ska tvätta sår med i första hand..

Yeah yeah, jag tycker man kan ta jodopax för små ytliga sår för säkerhets skull än vanligt vatten... Och sen en klick helosan eller sårspray på.

tack tack för alla råd ska genast börja köpa på me saker till ett eget stallapotek.. kan ju vara bra och ha.. min medryttar häst har jämt och ständigt småsår osv :crazy: :cool:

Alla sakerna på listan behöver ju inte du som "privatperson" ha, utan skall bara finnas i stallet. Brems, hovkniv och visitertång tex. används så sällan och det verkar onödigt om åtta stycken i ett stall har varsin visitertång tex... Försäkra dej om att någon i stallet har dom sakerna och att du får låna vid ev behov, finns dom inte så köp.

okej.. jag vet att ingen i mitt stall har de.. dom har så lite saker till sina hästar endå.. jag har nog mest till min medryttar häst.. ägaren hara lla saker inne hos sig lite jobbigt för hon är nästan aldrig hemma.. så jag har köpt väldigt mycket åt hästen.. så nu ska jag skaffa mej ett eget stallapotek är de tänkt.. vart inköper jag alla dessa saker ??

jag har:

Hälsoråd för häst - boken
brems
bomull
kompresser
gasbindor
tops
plåster
blodstillande vadd
alsolsprit
klorhexedin, M-sprit
idomin/helosan
co-flex
bomullsbandage
stall lindor i fleece o paddar
sax, kniv
temp
pincett
kirurgtejp
liniment
kylbalsam
blåspray eller vad det heter...

tjaaa....tror det var allt
;)

alltså de mesta finns ju i en bils förbandslåda.. jag ska be pappa om en sån .. sen kköper jag till dom andra sakerna låter de bra eller ? ska jag köpa allting från en affär ?? :idea:

*Bomull-apoteket/hööks/granngården
*Brems-hööks/granngården
*Desinfektionsmedel för olika typer av sår; salva, sårpuder, sårsprit, alsolsprit, sårspray, jodopax (4 ml/l vatten), nelex 36%, väteperoxid 3%-apoteket
*Febertermometer-apoteket
*Förbandsmaterial; gasbindor i olika bredder, sterila kompresser, gamgee (bomull invävd i gaslinda), fetvadd-apoteket, elastiska lindor, yllelindor-hööks/granngården
*Hovkniv-hööks/granngården
*Ingivare-apoteket
*Kalla omslag-hööks/granngåren
*Linement-hööks/granngården
*Sax; förbandssax med trubbig spets-apoteket/hööks/granngården
*Visitertång-hööks/granngården
*Värmande omslag-hööks/granngården

Kort sagt, apoteket först, och hööks/granngården eller annan välsorterad ridaffär sen!
Alla sakerna är ju bra att ha om du sen själv skaffar häst!:idea:

jag har skaffat det mesta på apoteket. jag vill ha alla saker själv för att om någon annan än jag hittar min häst med skada så ska allt finnas samlat i en o samma korg o inte behöva gå i en massa olika skåp o leta efter saker. så kan dom ta hand om min häst tills jag kommer ( stallägarana bor på gården så dom har koll på hästarna under dagen och dom uppskattar att man har allt o allt på samma ställe också :)...)

En sak som kanske inte är nödvändig men som jag haft en del användning av är undersökningshandskar av latex,de är inte bara bra vid sårrengåring utan även till äckliga arbeten (som att rengöra skapet)men det är ju som sagt inget man måste ha.

En till grej jag tycker är jättebra är co-flex linda:bow:

Så klart att man ska ha egna sår rengöringsmedel och förband och liknande och på samma ställe, det jag syftade på var brems, visitertång och hovkniv bara.

ohh vad bra ska kolla hur mkt jag behöver lägga ut nu då.. så får vi se hur mkt jag köper in tar nog de i omgångar.. såna där plasthandskar kan jag få en kartong av mamma... :)

Ja, det blir dyrt om man ska köpa allt på en gång, köp det viktigaste först (alla sårsalvor och sprayer och sårrengöringsmedel och bomull m.m.) och resten lite pö om pö.

:idea: Du kanske kan önska dej ett presentkort på apoteket i juklapp?:rofl:

haha nejnej .. jag har helosan o lite sånt nu.. sen har jag nån sorts vatten i en liten tub ( från apoteket ) minns ej vad den heter nu men den e till för att rengöra sår iaf =).. så jag har ju lite sen bomull har jag massor av redan.. men lindor har jag bara i fleece :p

sen får jag köpa till lite då och då :)

ja just det handskar har jag också :)

:d
o så spruta (utan nål) så man kan spruta in medicin eller dyl. i munnen om det skulle behövas. :idea:

Jag skulle vilja lägga till flughuva, faktiskt.

Hästar med akuta smärtor (t.ex. kolik) kan vältra sig ohämmat i marken och då kan det vara bra att ha tillgång till något som skyddar ögonen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 199
Senast: Habina
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 689
Senast: warg
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 573
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V