Ställaut häst/tävla i Norge

Pudlan

Trådstartare
Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge?
Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska o Svenska sidan. Hur funkar det?
Det är dags tur som funderas på. Åka på morgon o åter på kvällen.
 
Undrar om någon här på Buke tävlat/ställt ut häst i Norge?
Vad behöver man för att kunna göra det. Tänker på veterinär, tull på norska o Svenska sidan. Hur funkar det?
Det är dags tur som funderas på. Åka på morgon o åter på kvällen.
Vi var i Norge förra året och red fälttävlan. Det enda extra som behövdes var ett slags införsel/utförselbevis (per häst) som skulle visas i tullen tillsammans med hästpasset både på väg in och ut ur landet. Jag kommer inte ihåg exakt vad blanketten heter, men man deklarerar hästens namn, ägare, värde mm och man beställer det från norska tullen om jag inte minns fel (för vår del gjorde tävlingsarrangören detta, så jag kan inte säga exakt hur det går till). Kostade ca 300 kronor.
För tävlingshästar finns ett undantag från regeln om veterinärintyg (om man inte ska vara i Norge mer än 5 dagar före och 5 dagar efter tävlingen), dock ska du kunna bevisa att du ska/har tävlat (ta med startlista/resultat tex).
 
Vi var i Norge förra året och red fälttävlan. Det enda extra som behövdes var ett slags införsel/utförselbevis (per häst) som skulle visas i tullen tillsammans med hästpasset både på väg in och ut ur landet. Jag kommer inte ihåg exakt vad blanketten heter, men man deklarerar hästens namn, ägare, värde mm och man beställer det från norska tullen om jag inte minns fel (för vår del gjorde tävlingsarrangören detta, så jag kan inte säga exakt hur det går till). Kostade ca 300 kronor.
För tävlingshästar finns ett undantag från regeln om veterinärintyg (om man inte ska vara i Norge mer än 5 dagar före och 5 dagar efter tävlingen), dock ska du kunna bevisa att du ska/har tävlat (ta med startlista/resultat tex).


Tack! Då verksr det inte så krångligt som jag trodde.
Många tack för svar
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det någon här som gjort detta som kan dela med sig lite av sina erfarenheter. Eller bara allmänt erfarenhet från Norge. Jag funderar...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: EZMK
·
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 256
Senast: skogaliten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 665
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp