stallbandage

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _otursbarn_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 862
O

_otursbarn_

funderar på å köpa stallbandagen från h''ks (dom man inte behöver linda..hoppas ni fattar.. :p )

nu är det så att jag står i ett stal som ägs av ett äldre par (70+)
dom sätter på hästarna täckena på morgonen, fodrar å släpper ut dom i hagen.. dom kommer alltså itne ta av "lindorna" på morgonen utan då får han gå med dom i hagen.. är det någon fara tror ni... han gå själv så det blir itne så mkt bus :smirk:

Hur skulle ni gjort? :confused:

Tror du inte att de kan ta av bandagen då, om du ber dem? Kan ju inte ta så lång tid, eftersom det är kardborre.. Skillnad med lindor. Men jag vet inte :confused:

Njae jag skulle nog inte vilja att hästen hade dom i hagen om det varit min häst. Tanken med såna skydd är ju att öka blodcirkulation m.m. då hästen är i stillhet (i boxen på natten), i hagen behöver den knappast såna skydd i förebyggande syfte.
Jag tkr inte heller det skulle va några större problem för stallägarna att ta av dem på morgonen? Kan de byta täcke, så kan de säkert ta av skydden. Du får fråga lite snällt, annars hade jag struntat i skydden om hästen inte nödvändigtvis MÅSTE ha dem på natten.
Kanske kan bli lite av "beroende-effekt" om hästen har skydden på sig större delen av dygnet?

Instämmer med Piggis. Om du använder stallbandagen så ta av dem på morgonen i samband med utsläppet.

Fråga snällt, ev. kanske betala några kronor extra i stallhyra (el. vid enstaka tillfällen) i fall du verkligen vill att din häst ska ha de på sig över natten, de är ju inte svåra att ta av.

Tycker i af inte hästen ska ha dem i hagen.

Om de sitter ok, kan de väl lika gärna hänga med ut i hagen också? Fast om du är skapligt bra på att linda behöver du ju inte köpa nya, du kan ju göra likadant med vanliga stallbandage. Min häst får ha sina bandage i hagen, då det inte finns någon som tar av dem, det fungerar utmärkt (men jag är iofs ganska driven på att linda, öva, öva).

kan ju fråga dom.. men om inte.. är det väldigt dumt att ha dom i hagen?

Dumt och dumt, det är ju mkt bättre att ha ngn typ av skydd än lindor i hagen (hur bra man än lindat, kan de lätt gå upp eller om hästen fastnar i ngt).
Bara tänkte att hästens blodcirkulation försämras/hämmas av att gå med stödjande skydd större delen av dygnet.
Då hästen kommer ut på morgonen brukar blodcirkulationen komma igång ordentligt (om den är som den "ska"), o ev svullnader/gallor hästen fått under stillheten i boxen på natten går ner.

Tycker du din häst behöver stallbandage nattetid, så ha det, o finns det ingen annan utväg så får den väl ha skydden i hagen oxå?

Jag tänker mest på att de borde bli väldigt skitiga om hästen har dem ute. Spec framåt våren när det blir lerigt.

Annars ser jag inget problem med att de hänger med ut i hagen. Men är du säker på att hästen behöver stallbandage? Det är bara krångligt om det inte behövs.

Annars tycker jag du kan erbjuda dig att betala lite mer för att stallägarna ska ta av stallbandagen. Donar de med täcken så tar det inte så mycket längre tid att ta stallbandage. Spec inte om du köper de från Hööks som liknar vanliga benskydd.

Sv: stallbandage

Jag använder h**ks stallbandage med back on track paddar under. Han har på sig dem ute i hagen. Känns lite säkrare än lindor. :)

Hur solida är dom där färdiga stallbandagen? Har en häst som måste stå lindad i boxen om han är broddad,pga han trampar sig och sparkar sig på benen, men skyddar dom lika bra som vanliga stallbandage? Tyckte dom såg lite klena ut... :confused:

Jag använder Horsewares "benvärmare". BOT paddar under... Men inte så ofta och ibland följer de med ut i hagen... Men dom går ju JÄTTESNABBT att ta av!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 269
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 881
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 104
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 458
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka