Silverkedjan
Trådstartare
Vi står inför en flytt och kommer att få plats med en "riktig" dubbelsäng i sovrummet.
Jag
egentligen vår 140 cm-tempursäng (resårmadrass med tempurskikt + 20 cm tempurkombimadrass) men har problem att komma upp ur den
, man ligger ju i en grop och får ingen "studs" så den suger tag om halva bäckenet och det gör skitont att resa sig när det glappar mellan lederna där.
Dessutom funkar det inte att ligga på spikmattan i den
det behövs lite fastare underlag annars kommer allt tryck på rumpan och inget på ryggen trots uppblåsbar matta.
Ur rehab-synvinkel behöver jag en säng som går att ställa så jag kan avlasta glidningen i svanken genom att höja fotändan i vinkel.
Så nu funderar jag på att kombinera två ställbara sängar istället.
Efter provliggande i flera affärer har jag kommit fram till följande:
Vi behöver en fast madrass med zonindelning så axlarna sjunker ner utan att det blir en hängmatta av resten och djup fjädring (hög höjd på resåren) så man inte "bottnar" om man råkar klämma ihop sig i samma säng
Tyvärr är de flesta ställbara sängar inte zonindelade. Min plan är att få koll på marknaden och sedan bevaka beg ex av de tänkbara på blocket. Men de är ju ofta lite äldre och då har alla modellbeteckningar ändrats.
Finns det någon bukefalist med erfarenhet av sköna ställbara sängar?
Kan man leva med skarven
? Om man är van att kramas på mitten? Det går ju inte att ha hel bäddmadrass. (vi kommer vilja ha olika inställningar rätt ofta, sambon upp me dhuvudet och jag med benen
typ)
Finns det fallgropar?
Hittills har vi provat:
Ikeas enda: För axelhård och grund.
Kungsängen: Samtliga för axelhårda
EM:s Cumulus: 2310-modellen var superskön (och svindyr) de andra osköna
Dux: Lagan fast rätt OK.
Hästen: Citation skönast men herregud vilket pris
MIO: Bedtime Superior OK men dyyyyyyyyyyyr.
Ekens: Samtliga för axelhårda.
Bozzolo: Axelhård
Alla tips mottages tacksamt!
Jag
Dessutom funkar det inte att ligga på spikmattan i den
Ur rehab-synvinkel behöver jag en säng som går att ställa så jag kan avlasta glidningen i svanken genom att höja fotändan i vinkel.
Så nu funderar jag på att kombinera två ställbara sängar istället.
Efter provliggande i flera affärer har jag kommit fram till följande:
Vi behöver en fast madrass med zonindelning så axlarna sjunker ner utan att det blir en hängmatta av resten och djup fjädring (hög höjd på resåren) så man inte "bottnar" om man råkar klämma ihop sig i samma säng
Tyvärr är de flesta ställbara sängar inte zonindelade. Min plan är att få koll på marknaden och sedan bevaka beg ex av de tänkbara på blocket. Men de är ju ofta lite äldre och då har alla modellbeteckningar ändrats.
Finns det någon bukefalist med erfarenhet av sköna ställbara sängar?
Kan man leva med skarven
Finns det fallgropar?
Hittills har vi provat:
Ikeas enda: För axelhård och grund.
Kungsängen: Samtliga för axelhårda
EM:s Cumulus: 2310-modellen var superskön (och svindyr) de andra osköna
Dux: Lagan fast rätt OK.
Hästen: Citation skönast men herregud vilket pris
MIO: Bedtime Superior OK men dyyyyyyyyyyyr.
Ekens: Samtliga för axelhårda.
Bozzolo: Axelhård
Alla tips mottages tacksamt!